علی سعداله معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ در گفت وگو با ایسنا، از برگزاری سومین همایش بینالمللی «نیازها و ضرورتهای نظام آموزش عالی در جامعه اطلاعاتی» در این دانشگاه خبر داد و گفت: این رویداد با هدف بازاندیشی در سیاستهای آموزش عالی و ارائه مسیرهای عملی برای توانمندسازی نظام آموزشی در مواجهه با پیچیدگیهای جامعه اطلاعاتی برگزار میشود.
مشارکت دانشگاههای معتبر بینالمللی
وی با اشاره به ابعاد علمی این همایش اظهار کرد: این رویداد با مشارکت دانشگاهها، پژوهشگاهها، مؤسسات و انجمنهای علمی داخلی و بینالمللی برگزار میشود و تاکنون همکاری دانشگاههای میجو (ژاپن)، سلطان قابوس (عمان) و UPM و USM (مالزی) قطعی شده است.
وی افزود: در کمیته علمی این همایش ۵۸ عضو هیئت علمی داخلی و خارجی حضور دارند و ۲۳ نهاد علمی داخلی نیز مشارکت دارند. تاکنون ۱۵ نشست تخصصی برای این همایش برنامهریزی و اجرا شده است.
سخنرانان کلیدی از ایران، مالزی و عمان
معاون پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: این همایش دارای ۱۱ محور اصلی است و سه سخنران کلیدی از کشورهای مالزی و عمان و یک سخنران ایرانی، دکتر مقصود فراستخواه، به ارائه آخرین یافتههای علمی خواهند پرداخت.
وی ادامه داد:این رویداد به همت گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ و با همکاری نهادهای علمی داخلی و خارجی در تاریخ ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۴ (۳ سپتامبر ۲۰۲۵) ساعت ۸ صبح در سالن همایشهای بینالمللی این دانشگاه برگزار میشود.
آموزش عالی؛ از انفعال تا پیشرانی تحول
سعداله با اشاره به ضرورت برگزاری چنین رویدادهایی تأکید کرد:ما در عصر جامعه اطلاعاتی زندگی میکنیم؛ عصری که ساختارها و مأموریتهای آموزش عالی با شتابی بیسابقه در حال بازتعریف هستند. دانشگاهها باید از نقش منفعل تطبیقدهنده فاصله گرفته و نقش پیشران تحول را برعهده بگیرند.
وی افزود:رشد فناوریهای اطلاعاتی، شبکههای دانش و ظرفیتهای نوین پژوهشی فرصتهای بینظیری برای توسعه آموزش و پژوهش ایجاد کرده، اما در عین حال الزاماتی تازه همچون تضمین کیفیت، دسترسی عادلانه و پاسخگویی آموزشی را نیز به همراه دارد.
نقش همایشها در انتقال دانش به عمل
معاون پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه «همایشها صرفاً یک مناسبت علمی نیستند» گفت:این رویدادها مکانهایی برای تبادل دانش، دریافت بازخورد، شکلگیری همکاریهای میانرشتهای و ترجمه نتایج پژوهش به راهحلهای عملی محسوب میشوند.
وی خاطرنشان کرد: پژوهشهای بینالمللی نشان دادهاند که حضور فعال در همایشها موجب گسترش شبکههای همکاری، ارتقای دیدهشدن پژوهشگران و تسهیل انتقال دانش به سیاست و عمل میشود؛ البته تحقق این اهداف نیازمند سازوکارهایی برای پیگیری نتایج همایشها و تبدیل ایدهها به پروژهها و سیاستهای عملی است.
تجربه دانشگاه علم و فرهنگ در برگزاری همایشها
سعداله با اشاره به تجربه دانشگاه علم و فرهنگ در این حوزه گفت: از زمان تأسیس تاکنون ۴۵ همایش ملی و بینالمللی در این دانشگاه برگزار شده که ۱۳ مورد آن در دو سال اخیر بوده است. افزون بر این، دانشگاه بهصورت علمی و معنوی از ۱۶ همایش دیگر که توسط سایر نهادها برگزار شده حمایت کرده است.
استانداردسازی و ارزیابی کیفیت همایشها
وی درباره سازوکار ارزیابی همایشها توضیح داد:در معاونت پژوهش و فناوری با مشورت شورای پژوهش و فناوری، فرآیند استانداردسازی و ارزیابی علمی، محتوایی و اجرایی همایشها تدوین شده است. این فرآیند تضمین میکند که کیفیت رویدادها بهصورت شفاف رصد شود، تخصیص منابع بر پایه شواهد انجام گیرد و پیوند میان همایشها و اهداف پژوهشی دانشگاه برقرار گردد.
دعوت به مشارکت جامعه علمی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ در پایان تأکید کرد:سومین همایش بینالمللی نیازها و ضرورتهای نظام آموزش عالی در جامعه اطلاعاتی فرصتی برای بازاندیشی و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه آموزش عالی است. از جامعه علمی و نهادهای سیاستگذار دعوت میکنیم با مشارکت فعال در این رویداد، مسیر تحول آموزش عالی را همراهی کنند.
انتهای پیام
نظرات