رامین درخشان پور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تداخل صنفی، امان ما را بریده بهطوریکه در مغازههای فروش کلاه و شال، لوازم الکتریکی، مساجد و حتی حوزه علمیه، فروش کتاب و نوشتافزار را شاهدیم، گفت: با توجه به جایگاه و شأن برخی مکانها، برای برخورد با تداخل صنفی ورود نمیکنیم، اما انتظار داریم سایر صنوف به افراد فعال عضو اتحادیه کتاب، نوشتافزار، صحاف کاغذ و مقوا احترام بگذارند. کسبوکار این واحدهای صنفی ۱۱ ماه سال کمرونق است و فقط طی ۲۰ روز پایانی شهریور تا شروع مهر رونق دارد لذا تداخل صنفی، فعالان این صنف را با مشکل مواجه میکند.
وی ادامه داد: فروش نوشتافزار در مدارس ممنوع است و مطابق آئیننامهها مدارس مجاز به فروش نوشتافزار و کتابهای کمکآموزشی نیستند و با مکاتباتی که با آموزش و پرورش شده از آنان خواستهایم طی بخشنامهای از تداخل صنفی مدارس با این اتحادیه جلوگیری کنند، زیرا تداخل صنفی مطابق آییننامه اجرایی ماده (۲۸) قانون نظام صنفی ممنوع است.
تأثیر نوسانات نرخ ارز بر نوشتافزار خارجی و فانتزی
درخشان پوراظهار کرد: در هفتههای گذشته وضعیت بازار نوشتافزار، با توجه به اخبار ضدونقیض درباره غیرحضوری و حضوری بودن مدارس با تلاطم و تنش مواجه شد، اما با اعلام خبر بازگشایی مدارس از سوی آموزش و پرورش بازار تا حدودی رونق گرفت. البته گرانی و افزایش قیمت نوشتافزار منجر به وسواس بیشتر خانوادهها در خرید این اقلام شده است.
رئیس اتحادیه کتاب، نوشتافزار، صحاف کاغذ و مقوا مشهد با اشاره به اینکه نرخ محصولات نوشتافزار تولیدات داخلی با توجه به گرانی مواد اولیه، افزایش حقوق کارگر و بیمه، قطعی برق و ... گران شده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون اقلام مختلف نوشتافزار داخلی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. اجناس وارداتی هم با توجه به نوسانات نرخ ارز با تغییرات قیمتی مواجه هستند.
وی با تأکید بر کنترل قیمت بازار نوشتافزار، اظهار کرد: با توجه به وجود انواع مختلف تراش، پاککن و ۱۰ نوع خودکار و ... کنترل قیمتها سخت است، لذا از اعضای اتحادیه خواستهشده حتماً درج قیمت روی اجناس داشته باشند تا مشکلی برای بازرسان اتحادیه، بازرسان اصناف و تعزیرات و صمت برای کنترل قیمتها و نظارت بر بازار وجود نداشته باشد و بهراحتی بتوانند بر اساس فاکتور خرید، قیمتها را کنترل کنند.
بازار نوشتافزار کمبود ندارد
درخشانپور یادآور شد: اتحادیه کتاب، نوشتافزار، صحاف کاغذ و مقوا مشهد دارای ۱۵۰۰ عضو دارای پروانه است که از این تعداد ۳۵۰ مورد دارای پروانه کتابفروشی، ۱۰۰ مورد صحافی کاغذ و مقوا و تعدادی فروشنده کاغذ و مقوا هستند و باقیمانده اعضا در بخش نوشتافزار فعالیت دارند. نظارت بر فعالیت اعضا بهطور مستمر و مداوم انجام میشود، لذا در این صنف تخلفات کم است، اما بنا به آمار بیشترین تخلفات فعالان این صنف گرانفروشی و کمفروشی است.
رئیس اتحادیه کتاب، نوشتافزار، صحاف کاغذ و مقوا مشهد خاطرنشان کرد: مشهد بهعنوان دومین کلانشهر کشور در تولید دفتر و دفترچه و ... خودکفاست، حتی چندین کارخانه چسب و ... هم در این شهر فعالیت دارند. با این حال، شاهد وجود نوشتافزار خارجی و محصولات فانتزی وارداتی از جمله تراش، جامدادی و ... با اشکال مختلف و عروسکی هستیم که قیمت آنها با نوسانات نرخ ارز تغییر میکند و بازار نوشتافزار مشهد هم از این مسئله تأثیر میپذیرد.
درخشانپور ادامه داد: تبلیغات بلاگرها در فضای مجازی و فروش آنلاین نوشتافزار برای اتحادیه مشکلساز شده است بهطوری که درزمینه نوشتافزار، کیفیت جنس باید بهصورت فیزیکی بررسی شود تا میزان گرم کاغذ، نوع چسب و کیفیت فنر و ... مشخص شود. البته اگر تبلیغات در فضای مجازی باصداقت انجام شود مشکلی به وجود نمیآید، اما در برخی موارد تبلیغات غیرواقع منجر به بروز شکایتهایی میشود که برخورد با این موارد و هماهنگی با پلیس فتا زمانبر است و فصل فروش نوشتافزار تمام میشود.
وی بابیان اینکه هیچ کمبودی در تأمین اقلام مختلف نوشتافزار وجود ندارد، به خانوادهها توصیه کرد: نوشتافزار مورد نیاز فرزندان خود را از مراکز معتبر و مورد تائید اتحادیه که روی اجناس آنها قیمت درج شده است خریداری کنند و دفاتری با جلد تکرنگ انتخاب کنند. همچنین برای حمایت از تولیدات داخلی با توجه به کیفیت خوب آنها نسبت به خرید اجناس داخلی همت داشته باشند. با توجه به اینکه در مشهد کارخانههای تولید خودکار، دفتر و ... داریم انتظار میرود با خرید از محصولاتشان از آنها حمایت کنیم.
تغییر الگوی مصرف نوشتافزار
رئیس اتحادیه کتاب، نوشتافزار، صحاف کاغذ و مقوا مشهد با اشاره به تغییر الگوی مصرف نوشتافزار، تصریح کرد: در سه چهار دهه گذشته دانشآموزان با این همه تنوع نوشتافزار مواجه نبودند، حتی از کیف و کولههای متنوع و ... خبری نبود. دانشآموز کتابها را زیر بغل میزدند و با یکتکه کش که به دور کتابهای خود میپیچیدند، یک مداد و خودکار به مدرسه میرفتند، اما کمکم کلاسور و انواع خودکار، نوشتافزار و ... به بازار وارد شد اما الان نهتنها دانش آموزان مقاطع مختلف بلکه دانشجویان هم دنبال جامدادی و کیف و کوله و ... هستند.
درخشانپور افزود: الگوی مصرف تغییر کرده و برخی تغییرات به فرهنگ ضربه میزند. امروز در حوزه نوشتافزار وسایلی با شکل و شمایل خاص کارتونی و ... به بازار عرضه میشود که پرطرفدار هستند و با فروش بالایی مواجه میشوند اما گاه با برخی شئون فرهنگی متناسب نیست و باید خانوادهها به این موضوع دقت داشته باشند که ما در فرهنگ ایرانی اسلامی مان شخصیتهای مهم و تاثیرگذار بسیاری داریم که با برندسازی از آنها میتوانیم در تولیدنوشت افزار داخلی به معرفی این شخصیتها بپردازیم .
وی تصریح کرد: بنا به قرار گرفتن دانشآموزان در هر مقطع تحصیلی، میزان مصرف اقلام مختلف نوشتافزار در بین آنان متفاوت است بهطوری که خانوادهها برای دانشآموزان کلاس اولی و مهدکودکیها بیشتر به دنبال خرید ماژیک، دفتر نقاشی و ... و برای دانشآموزان دوره دوم ابتدایی مداد، پاککن، مداد رنگی و خودکار بیشتر خریداری میشود و در مقطع متوسطه بیشتر خریدها تخصصی صورت میگیرد.
انتهای پیام
نظرات