جعفر قادری جمعه، ۲۸ شهریور در نشست هماندیشی پیشکسوتان و فعالان حملونقل شهری در شیراز، به ضرورت نوسازی ناوگان شهری اشاره و اظهار کرد: این طرح باید خودروهای سواری، وسایل حملونقل عمومی و ماشینآلات راهسازی را شامل شود.
وی افزود: اگرچه کلیات این طرح پذیرفته شده، اما به دلیل عدم ارتباط مستقیم با قوانین موجود، لازم است در فرآیندهای دیگری پیگیری شود.
شهردار شیراز نیز در این نشست، حملونقل را یکی از شاخصهای اصلی توسعهیافتگی دانست و گفت: در جهان امروز، سیستمهای ریلی، هوایی، جادهای و دریایی از ارکان پیشرفت کشورها محسوب میشوند.
محمدحسن اسدی با اشاره به ظرفیتهای متروی شیراز بیان کرد: خط یک مترو از میدان الله تا میدان احسان به طول نزدیک به ۲۵ کیلومتر روزانه ۱۲۰ هزار مسافر را جابهجا میکند. خط ۲ نیز تکمیل شده اما به دلیل کمبود واگن، فاصله حرکت قطارها طولانی است و بهرهبرداری محدود انجام میشود.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز هم در این نشست با اشاره به اقدامات صورتگرفته اظهار کرد: نصب دوربینهای پایش آلایندگی در سطح شهر آغاز شده، اما اجرای رسمی نیازمند مجوز شورای تأمین است.
محمد فرخزاده افزود: شهرداری شیراز هزینهای معادل ۵۰ میلیون یورو وظایف دولت در حوزه حملونقل ریلی را انجام داده و ادامه این مسیر منوط به لغو انحصار خرید واگن و مشارکت ملی در تأمین هزینههاست.
سرپرست سازمان مدیریت حملونقل مسافر شهرداری شیراز نیز گفت: روزانه بیش از ۴۰۰ هزار سفر توسط ناوگان اتوبوس و تاکسی انجام میشود که این آمار شامل بخش ریلی نیست.
رامین طالبی تأکید کرد: توقف حتی یک ساعته حملونقل شهری، زندگی همه اقشار را مختل میکند و نشان میدهد این حوزه بخشی جداییناپذیر از مدیریت شهری است.
انتهای پیام
نظرات