• شنبه / ۵ مهر ۱۴۰۴ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404070503075
  • خبرنگار : 50619

 سرپرست اتاق اصناف نیشابور:

نمایشگاه‌های فصلی بازاریان را متضرر می‌کند!

نمایشگاه‌های فصلی بازاریان را متضرر می‌کند!

ایسنا/خراسان رضوی  سرپرست اتاق اصناف و عضو کمیسیون نظارت شهرستان نیشابور گفت: نمایشگاه‌های فصلی به‌ جای آن‌ که باری از دوش مردم بردارند، عملاً به رقیبی برای اصناف تبدیل شده‌اند و نه تنها بازاریان را متضرر می‌کنند بلکه در بسیاری موارد اعتماد مصرف‌کنندگان را هم خدشه‌دار می‌سازند.

سیدعلی حسینی یگانه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهداف اولیه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، پاییزه و نمایشگاه‌های مناسبتی مثل ماه رمضان اظهار کرد: این نمایشگاه‌ها قرار بود ابزاری برای تنظیم بازار، حمایت از مصرف‌کننده و عرضه مستقیم کالا باشند اما تجربه میدانی نشان داده که آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، با اهداف اعلامی فاصله زیادی دارد.

وی مهم‌ترین چالش را رقابت نابرابر غرفه‌داران با اصناف دانست و خاطرنشان کرد: مغازه‌داران در طول سال هزینه‌های ثابت سنگینی مثل اجاره، مالیات، بیمه و قبوض می‌پردازند، اما غرفه‌داران نمایشگاه تنها با یک اجاره کوتاه‌مدت و بدون این هزینه‌ها بازار را در اختیار می‌گیرند. طبیعی است که چنین شرایطی باعث کاهش فروش واحدهای صنفی و نارضایتی گسترده بازاریان می‌شود.

عضو کمیسیون نظارت شهرستان نیشابور افزود: مشکل دیگر به آیین‌نامه‌های برگزاری نمایشگاه‌ها باز می‌گردد؛ هر چند بر اساس قوانین وزارت صمت نمایشگاه‌ها باید با مشارکت اتاق اصناف و نظارت دقیق دستگاه‌های بازرسی برگزار شوند و کالاهای عرضه‌ شده محدود به اقلام ضروری و متناسب با موضوع باشند، اما این مقررات در بسیاری از شهرها تنها روی کاغذ باقی مانده‌اند و در عمل نظارت کافی وجود ندارد و غرفه‌ها پر می‌شوند از اجناسی که یا ارتباطی با موضوع نمایشگاه ندارند یا به لحاظ کیفیت و قیمت تفاوتی با بازار ندارند.

سرپرست اتاق اصناف نیشابور یکی از آفت‌های جدی نمایشگاه‌ها را تکرار یکنواخت کالاها دانست و تصریح کرد: مردم انتظار دارند هر نمایشگاه با توجه به مناسبتش کالاهای خاصی عرضه کند اما تقریباً همه نمایشگاه‌ها شبیه هم شده‌اند؛ پوشاک، کیف و کفش، مواد غذایی بسته‌بندی و لوازم خانگی کوچک این یکنواختی نمایشگاه‌ها را از هدف اصلی‌شان دور کرده و جذابیت آن‌ها را برای مردم کاهش داده است.

وی افزود: امروزه شاهد هستیم که به طور مثال فروش چیپس و پفک‌های کیلویی، ترشی‌ها، سوغات شهرها در تمام نمایشگاه صورت می‌گیرد که علاوه بر مشکلات بهداشتی و کیفیت پایین محصولات ارتباطی با موضوع اصلی نمایشگاه ندارند.

وی درباره قیمت‌ها اظهار کرد: برخلاف شعار عرضه مستقیم، قیمت اجناس در نمایشگاه‌ها تفاوت چندانی با بازار ندارد و حتی گاهی بالاتر هم است؛ علاوه بر این بسیاری از کالاها کیفیت مطلوبی ندارند و از خدمات پس از فروش یا ضمانت معتبر خبری نیست.

حسینی یگانه گفت: مشتری اگر بعد از پایان نمایشگاه به مشکلی برخورد کند مجبور است برای شکایت به اتاق اصناف مراجعه کند و چون فروشندگان نمایشگاهی اکثراً از شهرستان‌های دیگر هستند، واحد رسیدگی به شکایات اتاق اصناف را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح روند موجود و بازنگری جدی در برگزاری نمایشگاه‌ها، بیان کرد: نمایشگاه‌ها باید محدود به کالاهای ضروری و مرتبط با موضوع باشند. نظارت واقعی بر قیمت و کیفیت اجناس باید اعمال و روند واگذاری غرفه‌ها باید شفاف شود تا از رانت جلوگیری شده و فرصت برابر برای حضور اصناف واقعی فراهم آید.

عضو کمیسیون نظارت شهرستان نیشابور بیان کرد: تنها در این صورت است که نمایشگاه‌ها می‌توانند به فرصتی برای تنظیم بازار و حمایت از مردم تبدیل شوند در غیر این صورت، بیش از آن که فرصت باشند به تهدیدی برای اصناف و اعتماد عمومی بدل خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha