• یکشنبه / ۶ مهر ۱۴۰۴ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404070603716
  • خبرنگار : 50535

در جلسه‌ی علنی شورای شهر مطرح شد

لزوم تصمیم‌گیری درباره آینده سرمایه ۸۰۰۰ میلیاردی شهرداری تبریز در بانک شهر

لزوم تصمیم‌گیری درباره آینده سرمایه ۸۰۰۰ میلیاردی شهرداری تبریز در بانک شهر

ایسنا/آذربایجان شرقی دویست‌ و هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تبریز رور یکشنبه، ۶ مهر در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.

علیرضا نوای باغبان، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه با اشاره به سرمایه قابل توجه شهرداری تبریز در بانک شهر، گفت: ارزش تقریبی سهم شهرداری تبریز حدود هشت هزار میلیارد تومان است که می‌تواند منبعی مهم برای تأمین بودجه جاری، کاهش وابستگی به صدور پروانه ساختمانی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلان شهری باشد، این موضوع باید با بررسی کارشناسی و تصمیم شورا و شهرداری تعیین تکلیف شود.

وی در نطق میان‌دستور خود درباره وضعیت بانک شهر و سهم شهرداری تبریز در این بانک اظهار کرد: بانک شهر در سال ۱۳۸۷ تأسیس و در سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد. این بانک توسط هشت شهرداری بزرگ کشور از جمله تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، قزوین، قم و تبریز تأسیس شده است.

وی ادامه داد: سهم شهرداری‌ها به این صورت است که تهران ۱۰ درصد، مشهد هشت درصد و سایر شهرها هرکدام هفت درصد سهام دارند. همچنین ۳۰ درصد سهام به مردم و ۱۰ درصد به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اختصاص یافته است.

نوای باغبان با اشاره به سرمایه اولیه بانک شهر گفت: این بانک کار خود را با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان آغاز کرد و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ سرمایه آن به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید. در سال ۱۴۰۲ جهش بزرگی در سرمایه رخ داد و اکنون این رقم به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که بانک شهر را به یکی از بانک‌های مطرح کشور تبدیل کرده است.

عضو شورای شهر تبریز افزود: ارزش اسمی سهام بانک شهر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است، سهم شهرداری تبریز حدود ۸ هزار میلیارد تومان است که قابل نقد شدن است.

وی تاکید کرد: بخشی از دارایی‌های بانک شهر هنوز به طور کامل ارزیابی نشده است و ارزش واقعی آن می‌تواند فراتر از این ارقام باشد. این سرمایه بزرگ، پشتوانه مهمی برای شهرداری تبریز است که می‌تواند به منبعی قابل توجه برای درآمد و توسعه تبدیل شود.

نوای باغبان ادامه داد: حفظ این سهم سهام اقدامی هوشمندانه بوده و اکنون لازم است شورا و شهرداری با همکاری کارشناسان مالی و اقتصادی برنامه‌ریزی دقیقی برای مدیریت این سرمایه انجام دهند، چرا که سود حاصل از آن می‌تواند حتی چند برابر درآمدهای جاری شهرداری باشد. به گونه‌ای که می‌توان تا ۵۰ درصد بودجه جاری را از این محل تأمین کرد.

وی افزود: باید بررسی کنیم آیا بهتر است این سرمایه‌گذاری در بانک شهر ادامه یابد یا منابع را به طرح‌ها و پروژه‌های دیگر اختصاص دهیم. بانک شهر در گذشته زیان انباشته داشت، اما اکنون به سود انباشته تبدیل شده و این فرصت بی‌نظیری است که باید به درستی مدیریت شود.

عضو شورا خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تغییر مسیر دهیم، این سرمایه می‌تواند به تأمین بودجه جاری کمک کند و از وابستگی به درآمدهای حاصل از صدور پروانه‌های ساختمانی کاسته شود. همچنین می‌توان با این سرمایه پروژه‌های بزرگ صنعتی مانند خرید کارخانه یا معدن را عملیاتی کرد.

وی تاکید کرد: باید با کمک کارشناسان، تصمیم گرفته شود که سهم هفت درصدی بانک شهر حفظ شود یا در صورت نیاز به درآمدزایی از آن در موارد دیگری بهره‌بردار شویم، چرا که بانک به دنبال توسعه سرمایه است و سود نقدی قابل توجهی به شهرداری نمی‌دهد، بلکه ارزش سرمایه شهرداری در بانک افزایش می‌یابد.

نوای باغبان در پایان افزود: این موضوع نیازمند جمع‌بندی دقیق و کارشناسی است تا میزان سودآوری و ارزش واقعی دارایی‌ها مشخص شود و تصمیم‌گیری نهایی بر عهده شورا و شهردار قرار دارد.

تجلیل از خانواده آتش‌نشان فداکار تبریزی/ اختصاص هزار میلیارد برای خریداری تجهیزات طی چهار سال

لزوم تصمیم‌گیری درباره آینده سرمایه ۸ هزار میلیاردی شهرداری تبریز از بانک شهر

اعضای شورای شهر به‌مناسبت فرارسیدن روز آتش‌نشانی و ایمنی، از برخی کارکنان برگزیده آتش‌نشانی تبریز و خانواده صالح امانی، آتش‌نشان فداکار تجلیل به‌عمل آمد.

با حضور مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی در صحن شورای شهر تبریز مطرح شد: ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده ایمن از آسانسورها در تبریز

با حضور مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی در صحن شورای شهر تبریز، موضوعاتی همچون استانداردسازی آسانسورها، کالیبراسیون ترازوهای اصناف و نقش شهرداری در فرهنگ‌سازی مورد بررسی قرار گرفت.

شهرام کاشانی اصل در این جلسه با بیان این‌که تبریز بعد از تهران، دومین شهری است ‌که بیشترین تعداد آسانسور را در سطح کشور دارد، اظهار کرد: باید در این فضا ضمن تعامل با سیستم قضائی به استانداردسازی آسانسورها اقدام کنیم.

وی با بیان این‌که حبس، چاقوکشی و... از جمله تبعات استانداردسازی آسانسورها است، گفت: اغلب وقتی همکاران‌مان جهت کنترل و بعضاً پلمب آسانسورهای غیراستاندارد اقدام می کنند، مالکان مقاومت می‌کنند.

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که از شهردار انتظار داریم در حد امکان فرهنگ‌سازی‌هایی در این خصوص انجام دهد، گفت: شخصا هر کجا و هر فرصتی می‌توانم در خصوص لزوم استانداردسازی آسانسورها فرهنگ‌سازی می‌کنم.

وی با تاکید بر این‌که نصاب‌های آسانسور زیر نظر اداره‌کل استاندارد نیست و متولیان دیگری دارند، تصریح کرد: طبق آخرین برآوردها در سطح استان حدود ۱۳۰ شرکت مجاز و ۹۰ غیرمجاز نصب آسانسور داریم.

کاشانی به موضوع کالیبراسیون ترازوهای اصناف پرداخت‌ و گفت: نظارت بر صحت اوزان از جمله وظایف اداره‌کل استاندارد است؛ چالش نظارتی این اداره‌کل نیز ناشی از مشکلات اقتصادی مردم است؛ چراکه هزینه ۱۵۰ هزارتومانی کالیبراسیون ترازوها را نمی‌توانند پرداخت کنند؛ البته ما طبق قانون می‌توانیم با ضابط انتظامی به آن‌جا مراجعه کنیم ولی چون همه جزئی از مردم هستند و نمی‌خواهیم به‌صورت سخت ورود کنیم و باید به تدریج و آرام در سطح شهر و استان به نظارت بر کالیبره بودن ترازوها رسیدگی کنیم.

 گزارش شهردار تبریز از آخرین وضعیت پروژه چوخورلار دومی دستور جلسه 

 عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز نیز با اشاره به مشکلات موجود در تعامل میان اصناف و شهرداری گفت: طبق رأی دیوان عدالت اداری، اصناف باید پیش از دریافت پروانه، از شهرداری استعلام بگیرند، اما این موضوع رعایت نمی‌شود.

وی افزود: در مواردی ساختمانی به‌صورت غیرمجاز احداث می‌شود و اصناف بدون استعلام در آن فعالیت می‌کنند؛ در حالی‌که این موضوعات اساسی باید در اولویت باشد.

عزتی با اشاره به پروژه چوخورلار گفت: این منطقه با وسعت حدود ۲.۵ هکتار، شامل ۱۶۲ قطعه مسکونی و ۹۰ واحد تجاری است و یکی از پرتراکم‌ترین نقاط تبریز محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته تنها ۸ ملک در این محدوده تملک شده بود، اما در دوره ششم شورا پیگیری‌ها شدت گرفته است.

وی افزود: با تغییر کاربری از خدماتی به مسکونی، سطح مجوزهای ساخت کاهش خواهد یافت.

 اظهارات اعضای شورای شهر تبریز درباره پروژه چوخورلار

روح الله رشیدی در ادامه بیان کرد: بیش از یک دهه پیش اجرای طرح آغاز شد، اما از همان ابتدا نام‌گذاری آن اشتباه بود؛ ما آن را «بازآفرینی شهری» گذاشتیم در حالی که در عمل شاهد پدیده «اعیانی‌سازی» هستیم. در این روند، اقشار فقیر و کم‌برخوردار کنار گذاشته شده و تنها افراد توانمند امکان تملک پیدا می‌کنند؛ در نتیجه دیگر اهمیتی ندارد که ساکنان اصلی کجا رفته‌اند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، صحبت از تبدیل واحدها به مسکونی ضرورتی ندارد، زیرا اهالی بومی توانایی خرید ندارند و حتی اگر خریداری صورت گیرد، تنها اقشار متوسط امکان ورود پیدا می‌کنند.

رشیدی اضافه کرد: اگر واقعاً امکان تصمیم‌گیری نداریم باید صریح بگوییم. انتظار داریم سرمایه راکد شهری به سرمایه فعال شهری تبدیل شود.

علیرضا نوای باغبان نیز در ادامه افزود: زحمات زیادی کشیده شده تا این پروژه به نقطه فعلی برسد. تنها راه پیش‌رو این است که طرح به‌گونه‌ای توجیه‌پذیر شود که بخش خصوصی ادامه آن را بر عهده بگیرد. گام باقی‌مانده، تملک توسط شهرداری است و پس از آن باید پیشنهادهای مشخصی به بخش خصوصی ارائه شود.

وی بیان کرد: همچنین ضروری است برآورد دقیقی از قیمت‌ها داشته باشیم. اگر شهرداری با جدیت عمل کند، پروژه با سرعت و کیفیت بهتری پیش خواهد رفت.

داوود امیرحقیان گفت: در آن محدوده کلینیک‌ها و بیمارستان‌های متعددی وجود دارد که نیازمند بازنگری جدی هستند. همچنین مشاغلی مانند تعمیرگاه خودرو و موتورسیکلت، فروشگاه‌های لوازم لوکس خودرو و حتی نانوایی‌ها باید در قالب طرح جدید مورد بازبینی قرار گیرند.

اسماعیل چمنی بیان کرد: تعیین سریع مسیر پروژه ضروری است. این اقدامات زمانی ارزشمند خواهد بود که هم در زمان‌بندی و هم در اجرا به‌درستی مدیریت شود. چنین پروژه‌هایی هم درآمدزا هستند و هم برای شهروندان ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

وی عنوان کرد: اگرچه از ۱۲ سال پیش مصوبه ماده ۵ برای آن صادر شده، اما به دلیل عدم بهره‌برداری، مردم تاکنون از مزایای آن محروم مانده‌اند.

علی راستی با اشاره به اینکه در پروژه‌هایی مشابه چوخورلار در تهران نیز تجربه‌های متعددی وجود داشته است، افزود؛ برای رفع ناهنجاری‌ها باید کل بافت تغییر کند. در چوخورلار هم به دلیل ملاحظات امنیتی مقرر شد بافت به‌طور کامل دگرگون شود.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز ادامه داد: در شورای ششم نیز تصمیم گرفته شد که این پروژه با هدف رفع مشکلات مردم اجرا شود. بخشی از نواقص به عملکرد ما بازمی‌گردد و حدود ۱۵ سال است که این طرح درگیر اجراست. خوشبختانه برخی مشکلات طی یک ماه اخیر حل شده است.

وی گفت: سیاست بازآفرینی که دنبال می‌شد نادرست بود؛ تملک‌ها به پایان رسیده چون مردم در شرایط نامناسبی زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه به‌تازگی در پروژه آیسان توانستیم تراکم را از ۳۸ طبقه به ۱۳ طبقه کاهش دهیم و این اصلاحیه را پس از برگزاری بیش از ۲۰ جلسه ابلاغ کردیم، ادامه داد: در پروژه میارمیار نیز اصلاحات انجام شده اما هنوز ابلاغ نشده است.

وی بیان کرد: اگر نگاه صرفاً تجاری داشته باشیم، شهرداری هم سود خواهد برد، اما ما ابتدا مشکلات مردم را مدنظر قرار داده‌ایم. در پروژه چوخورلار نیازمند جذب سرمایه‌گذار هستیم. پیش‌تر سرمایه‌گذاران به دلیل مشکلات پروژه آیسان وارد نمی‌شدند، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

وی اضافه کرد؛ بخش عمده‌ای از رویکردها در حوزه «هتلینگ» تعریف شده است؛ زیرا شهر با کمبود هتل مواجه است، در حالی که چند پروژه هتل‌سازی در حال اجراست. هرچه تعداد هتل‌ها بیشتر باشد، به نفع شهر خواهد بود.جمع‌بندی طرح مطالعاتی این پروژه حداکثر طی یک و نیم ماه آینده نهایی خواهد شد.

 دستور جلسه سوم: بررسی حسابرسی سال ۱۴۰۲ شرکت ورزشی باشگاه جوانان شهرداری تبریز 

این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha