حمید اکبری دوشنبه ۷ مهر در شورای آموزشی اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته، حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ دانشآموز اتباع خارجی و بیشاز ۱۸ هزار دانش آموز فاقد مدارک هویتی در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند.
وی با اشاره به مشکلات ثبتنام این دسته از دانشآموزان افزود: در مقاطع ورودی پایههای اول، هفتم و دهم، تعداد زیادی از دانشآموزان بهدلیل راکد بودن پروندههایشان، از ثبتنام بازماندهاند و تا به امروز نیز شرایط ثبتنام آنها فراهم نشده است.
مسوول امور اتباع و بینالملل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر نرخ رشد سالانه ۲۰ درصدی جمعیت دانشآموزی استان را در نظر بگیریم، اکنون با رقم قابلتوجهی از کودکان بدون دسترسی به آموزش مواجه هستیم که منتظر تعیین تکلیف هستند.
به گفته وی، در سالجاری تغییراتی در روند ثبتنام دانشآموزان اتباع ایجاد شده و دانشآموزان باید با حضور در مرکز سیستان وبلوچستان، برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند تا امکان ثبتنام در مدارس را داشته باشند.
اکبری بیان کرد: تا به امروز یکهزار و ۱۱۸ دانشآموز اتباع موفق به ثبتنام شدند که از این تعداد ۴۸۷ نفر پسر و ۵۳۱ نفر دختر هستند، همچنین بخش زیادی از دانشآموزان اتباع هنوز موفق به دریافت برگه حمایت تحصیلی نشدند که یکی از دلایل اصلی آن، درج محل سکونت در برگهها بوده است.
وی افزود: مطابق شیوهنامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، تنها دانشآموزانی میتوانند در مدارس ثبتنام کنند که محل سکونت آنها با اطلاعات درج شده در برگه حمایت تحصیلی همخوانی داشته باشد.
مسوول امور اتباع و بینالملل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برای مثال، برخی دانشآموزان که سالها در استان ساکن بودند، بهدلیل ثبت نشدن این استان بهعنوان محل اقامت در برگههای حمایتی، از فرآیند ثبتنام بازماندهاند.
وی با اشاره به پیگیریهای انجام شده طی ماههای گذشته گفت: با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، مقرر شد محل اقامت حقیقی دانشآموزان در اولویت قرار گیرد اما اجرای این تصمیم به زمان و اطلاعرسانی دقیق نیاز دارد.
اکبری به چالشهای ناشی از تغییرات مداوم در شیوهنامه ثبتنام دانشآموزان اتباع اشاره و تصریح کرد: این تغییرات گسترده، برنامهریزی آموزش و پرورش برای تأمین نیروی انسانی را با مشکل مواجه کرده به طوری که نبود آییننامه مصوب و شفاف، مانعی جدی در مسیر آموزش اتباع محسوب میشود و لازم است دستورالعمل مشخصی برای ثبتنام این گروه از دانشآموزان تدوین شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از آموزش و پرورش استان، در روز ۷ مهر، اکبری خواستار ارائه دقیق آمار و اطلاعات اتباع در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان شد و افزود: برای اجرای آموزش سرزمینی، آگاهی از تعداد دقیق دانشآموزان اتباع در هر منطقه ضرورت دارد.
انتهای پیام
نظرات