در این همایش تعدادی از فرهیختگان و صلحاندیشانی از استانهای گیلان، گلستان و مازندران، با نظریهپردازی به بررسی رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، ادبیات، محیط زیست و مشاهیر در این استانها فعالیتهای علمی، پژوهشی و میدانی دارای تجربه و فعالیت بودند، حضور داشتند.
این گردهمایی که جمعه ۱۱ مهر در سالن همایشهای دانشگاه شمال آمل برگزار شد، مدیران سابق دستگاههای اجرایی، فعالان دانشگاهی، فرهنگی وهنری حضور داشتند، درخصوص آخرین وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانهای شمالی و ضرورت و اهمیت صلح پایدار ملی و بینالمللی سخنرانی کردند.
دبیر اجرایی گروه صلح اندیشان تبرستان در خصوص فعالیت این گروه گفت: این انجمن از سال ۱۳۹۴ با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ترویج فرهنگ و مطالعات صلح فعالیت خود را بعنوان یک نهاد علمی غیردولتی و بینرشتهای شروع کرد.
عباس افرازیده افزود: این گروه اهدافی همچون ارتقای علمی رشته مطالعات صلح، توسعه کیفی نیروهای متخصص، انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بینالمللی و همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی را دنبال میکند.
وی با بیان اینکه فعالیتهای این انجمن در شمال کشور با تشکیل، گروه صلحاندیشان تبرستان، از مهر سال ۱۴۰۳شروع شده است، تصریح کرد: گروه صلحاندیشان تبرستان عمیقاً بر این باور است که تعامل چهره به چهره و تبادل نظر مستقیم، نقشی بیبدیل در تعمیق مفاهیم و گسترش فرهنگ صلحاندیشی در سطح جامعه ایفا میکند.
دبیراجرایی گروه صلح اندیشان تبرستان ادامه داد: نخستین نشست صلحاندیشی در دهم مهر سال ۱۴۰۳ در شهر ساری برگزار و پس از آن، شش نشست حضوری دیگر با موضوعات متنوع در شهرهای قائمشهر، بابلسر، آمل، نور، شیرگاه (سوادکوه شمالی) و نوشهر دراستان مازندران، تشکیل تا گامی مؤثر در راستای تحقق اهداف گروه برداشته شد.
او به برگزاری نشستهای انجام شده در گروه صلح اندیشان تبرستان اشاره کرد و ادامه داد: این نشستها، با حضور پرشور استادان برجسته، پژوهشگران متعهد و صاحبنظران، به کانون تبادل اندیشه و ارتقای سطح آگاهی عمومی در زمینه صلح و دوستی تبدیل و با استقبال و رضایت صلحاندیشان مواجه شد.
وی اضافه کرد: برگزاری یک نشست در استان گیلان و همچنین در استان گلستان، نشاندهنده عزم راسخ گروه برای گسترش دایره فعالیتها در سطح منطقه تبرستان است و هر یک از این گامها، نقطه عطفی در توسعه استانی گروه صلحاندیشان تبرستان محسوب میشود.
دبیراجرایی گروه صلح اندیشان تبرستان با بیان اینکه این گروه با بهرهگیری از ظرفیت فضای مجازی برای تعامل و دانشافزایی اقدامهای ارزشمندی را انجام داده است، گفت: گروه صلحاندیشان تبرستان در یک سال گذشته، ۳۲ ارائه مجازی ارزشمند در بستر گروه و با مشارکت فعال و ارزنده محققان، استادان و صاحبنظران برجسته برگزار کرده است.
افرازیده یادآور شد: این گروه به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص توسعه و تقویت فعالیتهای گروه در ترویج فرهنگ صلحاندیشی، گروه در نظر دارد هر ساله و مقارن با روز جشن مهرگان، گردهمایی بزرگ صلحاندیشان و صلحپژوهان را در منطقه تبرستان برگزار کنند.
نقش بیبدیل گفتوگوی حضوری در ترویج صلح
خسرو قبادی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران نیز در این نشست اظهار کرد: این گروه عمیقاً باور دارد تعامل چهره به چهره و تبادل نظر مستقیم، نقشی اساسی در عمق بخشیدن به مفاهیم صلح و گسترش آن در سطح جامعه ایفا میکند.
وی همچنین به بهرهگیری هوشمندانه از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف انجمن اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار ارائه شده این گروه در یک سال گذشته ۳۲ ارائه مجازی داشته که سهم استانهای مختلف از این ارائهها ۲۲ مورد از استان مازندران، هفت مورد از استان گیلان و سه مورد از استان گلستان بوده است.
صلح در گلستان؛ زندگی روی چهار گسل فعال
احسان مکتبی دیگر سخنران این نشست، به تحلیل وضعیت صلح در استان چندفرهنگی گلستان پرداخت و اشاره کرد: زندگی مردم در این استان روی چهار گسل فعال جریان دارد که شامل گسل قومیت، جغرافیا، آیینی و جمعیت است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: استان گلستان دارای ۳۰ قوم است که حداقل ۱۵ قوم آن فعال هستند.
وی هشدار داد: اگر زندگی اخلاقی را مد نظر قرار ندهیم، در آینده خبری از صلح در گلستان نخواهد بود.
مکتبی بر میدان دادن به نهادهای مدنی و ترویج فرهنگ مدارا، تساهل و تسامح بعنوان ضرورتهای رسیدن به صلح پایدار در این استان تأکید کرد.
راهکارهای عملی برای گذر از مقاومت به تغییر
حسین جمالی، از اساتید دانشگاه مازندران دیگر مدعو این نشست، با موضوع «از مقاومت تا تغییر» بر شناخت دقیق مخاطب برای ایجاد هرگونه تغییر تأکید کرد.
وی تفاوتهای نسلی و همچنین تفاوتهای جدی در نواحی ساحلی و غیرساحلی را از جمله عوامل کاهش اثرگذاری دانست.
جمالی راهکارهای عملی را شامل عبور از آستانه تقدیر به افق آفرینش، اتکا به توسعه فردی، تمرکز بر کلیپسازی، انیمیشن و نمادسازی در مدارس، دانشگاهها و میادین شهر و نقش انجمن علمی مطالعات صلح ایران بر شمرد.
انتهای پیام
نظرات