داوود امیرحقیان، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز یکشنبه، ۱۳ مهر، با اشاره به مصوبه تخصیص ۲۷۰ میلیارد تومان به هر منطقه برای خرید ماشینآلات شهرداری، گفت: موضوع تامین مابقی اعتبار این لایحه که ۳۳۰ میلیارد تومان است، در مصوبه به روشنی مشخص نشده و باید کمیته فنی سازمان شهرداریها این مسئله را دقیق بررسی کند.
وی افزود: افزایش ماشینآلات شهرداری امری ضروری است، اما سوالاتی که از مسئولان پرسیدهایم تاکنون به صورت کتبی پاسخ داده نشده و ما همچنان منتظر شفافسازی هستیم. باید مشخص شود که منابع مالی ۳۳۰ میلیارد تومان باقیمانده از کجا تامین میشود و چه پروژههایی در صورت نبود بودجه حذف خواهند شد.
امیرحقیان بیان کرد: اگر تامین این بودجه امکانپذیر نباشد، پیشنهاد ما این است که با همان مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان ماشینآلات مورد نیاز خریداری شود. شورای شهر در گام نخست با کلیات تخصیص ۲۷۰ میلیارد تومان موافق است و در مرحله بعد در صورت تامین بودجه مابقی و شفاف شدن پروژههای حذفشده، موافقت خود را اعلام میکند.
احد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به لایحه خرید ماشینآلات به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان، خرید ماشین آلات را یکی از مطالبات اساسی شورا و شهرداری عنوان کرد و گفت: از ابتدای دوره شورا، خرید ماشینآلات یکی از اولویتهای ما بوده، چرا که تجهیزات و ماشینآلات فعلی پاسخگوی نیازهای شهر نیستند. اگرچه در سالهای گذشته در این زمینه کوتاهی شده، اما اجرای این لایحه میتواند تا حدی کمبودهای گذشته را جبران کند.
وی در ادامه با اشاره به روند بررسی این لایحه در کمیسیونهای شورا اظهار کرد: شهرداری برای تعیین نیازها، کمیتهای تشکیل داده و از مناطق مختلف درخواست اعلام نیاز کرده است، اما پاسخها یکدست نبوده است. برخی مناطق با وجود نیاز واقعی، درخواستی برای ماشینآلات ثبت نکردهاند. از این رو لازم است به دقت مشخص شود که برای تأمین این بودجه، قرار است کدام پروژهها حذف شوند، چراکه ممکن است پروژههای اساسی و اولویتدار از دستور کار خارج شوند.
صادقی همچنین درباره شیوه بازپرداخت این هزینهها هشدار داد و گفت: شهرداری تبریز در شرایط فعلی درآمد پایداری ندارد و درآمد حاصل از صدور پروانههای ساختمانی نیز کاهش یافته است. بنابراین لازم است نحوه بازپرداخت هزینه خرید ماشینآلات بهطور دقیق مشخص شود.
وی با اشاره به پیشفاکتور ارائهشده از سوی شرکت ایرانخودرو بنیان دیزل افزود: طبق شرایط این شرکت، قرارداد تنها پس از واریز مبلغ قطعی منعقد میشود و پرداخت باید بهصورت نقدی صورت گیرد. زمان تحویل ماشینآلات نیز از پنج ماه تا حالت تحویل فوری متغیر است. همچنین در صورت افزایش قیمتها، خریدار موظف به پرداخت مابهالتفاوت در زمان تحویل خواهد بود.
صادقی تأکید کرد: وجود ضرورت و فوریت در نوسازی ناوگان ماشینآلات شهرداری، لازم است تصمیمگیریها با دقت، شفافیت و توجه به منابع مالی موجود انجام گیرد تا منجر به آسیب به پروژههای حیاتی شهر نشود.
علی راستی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز، به موضوع بررسی لایحه خرید ماشینآلات اشاره کرد و گفت: این موضوع هفته گذشته در کمیسیون بررسی شد و دو بار به کمیسیون بازگردانده شده است، اما همچنان همان سوالات مطرح شده و پاسخ قانعکنندهای دریافت نشده است.
وی افزود: بهتر بود این سوالات در کمیسیون پاسخ داده میشد تا بر اساس آن بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن تصمیمگیری کنیم. متأسفانه نبود پاسخهای مشخص، روند تصمیمگیری را به تأخیر انداخته است.
روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه گفت: ما با کلیت موضوع خرید ماشینآلات مشکلی نداریم و این مسئله در شورای ششم نیز مورد بررسی قرار گرفته است. تجربه جنگ ۱۲ روزه نشان داد که تقویت ظرفیتهای شهرداری ضرورتی غیرقابل انکار است. اکنون که شش ماه از سال گذشته، مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان که برای خرید ماشینآلات تعیین شده بود، باید صرف خرید میشد.
وی ادامه داد: رقمی که به عنوان ترک تشریفات مطرح شده، خارج از اختیار شورا است، اما شهرداری میتوانست همان مبلغ مشخصشده برای خرید ماشینآلات را صرف کند و پس از تکمیل خرید، درباره مبالغ اضافی تصمیمگیری نماید. مشکل ما با لایحه نیست، بلکه این موضوع بدون ضرورت شورا را درگیر کرده است.
خبر در حال تکمیل است
نظرات