احمد نقیلو دوشنبه ۱۴ مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار دانشجو، نقش مهمی در حوزه آموزش و تربیت نیروهای متخصص دارد و دیگر نمیتوان آموزش دانشگاه را صرفاً به افراد خارج از سیستم دانشگاه سپرد. اعتماد به فارغالتحصیلان و کیفیت آموزش درون دانشگاه، کلید موفقیت ما است.
وی ادامه داد: نیمه دیگر آموزش دانشگاه که پیش از این در اختیار خارج از دانشگاه بود، هماکنون با تصمیم مدیریت جدید در عرض سه ماه به دانشگاه بازگشته است و این تغییر موجب افزایش وجاهت آموزشی و ارتقای سطح علمی استادان و دانشجویان شده است.
نقیلو با تأکید بر ماموریتمحور بودن دانشگاههای اجتماعی، گفت: زنجان باید مأموریتهای ویژهای داشته باشد. از جمله پروژههای شاخص دانشگاه، ساخت آپارتمانهای سریع و ارزان برای پاسخ به نیاز جامعه است که بخشی از آن تاکنون عملیاتی شده است. دانشگاه همچنین در زمینههای تحقیق و توسعه و برندسازی محصولات محلی مانند زیتون و طراحی چاقو فعالیت میکند تا نقش مؤثر خود را در حوزههای علمی، اقتصادی و فرهنگی ایفا کند.
وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با حفظ مسیر تحولی و ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی، همواره در خدمت جامعه و پاسخگوی نیازهای آن خواهد بود و با تأکید بر آموزش داخلی و اعتماد به توانمندیهای خود، جایگاه علمی و اجتماعی خود را تقویت میکند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به اقدامات اخیر دانشگاه، گفت: با جذب استاد وابسته و ساماندهی فرآیند پایاننامهها، بیشترین مشکلات آموزشی و پژوهشی دانشگاه برطرف شده است. این اقدام نه تنها موجب نظمبخشی به ثبتنامها و آموزش دانشجویان شده، بلکه فرآیند دفاع پایاننامهها را کوتاهتر و منظمتر کرده است.
وی افزود: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا اکنون میتوانند با روند منظمتر و بدون معطلی طولانی، دوره خود را به پایان برسانند و پژوهشها با کیفیت بالاتری انجام میشود. این اقدامات باعث کاهش مشکلات نسبت به استانداردهای بینالمللی شده و سهم دانشگاه در حل مسائل علمی کشور افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان تأکید کرد: این سیاست موجب میشود دانشگاه هم در سطح ملی و هم در سطح بینالمللی اثرگذار باشد و ارزش علمی فارغالتحصیلان ما با نیازهای واقعی کشور همسو شود.
وی با اشاره به اهمیت ارزیابی علمی و پایش کیفی در نظام آموزشی، گفت: در نظام بینالمللی میزان ارجاع به مقالات علمی، شاخصی برای سنجش تأثیرگذاری علمی اساتید است. در واقع هرچه میزان رجوع به آثار علمی بالاتر باشد، ضریب تأثیر و کارآمدی پژوهش بیشتر خواهد بود. در ایران نیز اگر نظام ارزیابی و ارجاع علمی به درستی اجرا شود، میتوانیم بهطور دقیق میزان اثرگذاری علمی اساتید و پژوهشگران را بسنجیم.
نقیلو بر ضرورت کاربردیسازی آموزش و پژوهش گفت: دانشگاه زمانی مؤثر است که بتواند در دل عمل و صنعت حضور داشته باشد. به عنوان نمونه، پروژههای طراحی چاقو و عملیات حرارتی در همکاری با مرکز تحقیقات و گروههای صنعتی استان در حال اجراست و دانشجویان در قالب کار عملی آموزش میبینند.
او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان به دنبال پیوند مؤثر با صنعت است. دانشجویانی که علاقهمند به فعالیت صنعتی هستند، با معرفی به واحدهای تولیدی و انعقاد قرارداد بورسیه، جذب میشوند. تاکنون حدود ۲۰ نفر از دانشجویان به این شیوه وارد عرصه کار و تولید شدهاند.
وی درباره نظارت بر فعالیتهای دانشگاهی، تصریح کرد: سیستم ارزیابی عملکرد در دانشگاه بهصورت روزانه انجام میشود و هرگونه کاستی یا کوتاهی بهسرعت شناسایی و گزارش میگردد. همچنین سازوکارهای بازرسی و پیگیری شکایات در همه دانشکدهها فعال است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به وضعیت رفاهی و خوابگاهها نیز گفت: بازسازی خوابگاه سهروردی به پایان رسیده و در سال جدید تلاش شده شرایط اقامتی دانشجویان متأهل و سایر دانشجویان بهبود یابد. کاهش جمعیت در دانشگاه آزاد صحت ندارد و اعتماد دانشجویان به این مجموعه نسبت به گذشته افزایش یافته است.
نقیلو تأکید کرد: همه برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان بر پایه اسناد آمایش و آیندهپژوهی طراحی شده است. هدف ما تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند بهصورت واقعی مسائل استان و کشور را حل کنند و خروجی دانشکدهها پاسخگوی نیاز صنعت و جامعه باشد.
انتهای پیام
نظرات