• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۴ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404071509544
  • خبرنگار : 50105

خطرات احتمالی هوش مصنوعی برای کودکان

خطرات احتمالی هوش مصنوعی برای کودکان

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند که پلتفرم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به کودکان و خانواده‌ها آسیب برسانند.

نتایج تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی، کلیشه‌ها و دروغ‌ها را ترویج می‌دهد، بنابراین بزرگسالان باید آماده شوند تا با کودکان در مورد آنچه آنلاین می‌بینند، می‌شنوند و اینکه چگونه ممکن است باورها و اعمال منفی را تقویت کند، گفت‌وگو کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند حریم خصوصی ما را از بین ببرد زیرا اغلب بدون اینکه ما بدانیم، حجم عظیمی از داده‌ها در مورد ما جمع‌آوری می‌کند.

محافظت از کودکان در برابر خطرات هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی، هدف متحرک محسوب می‌شود، بنابراین ممکن است تعیین دستورالعمل‌های سالم برای کودک یا نوجوانتان دشوار باشد. در ادامه چند پیشنهاد منطقی آورده شده است:

  • با فرزندانتان در مورد هوش مصنوعی صحبت کنید و آنچه می‌گویید را با سن و سطح درک فرزندتان متناسب کنید.
  • کودک خردسال را نترسانید اما وی را آگاه کنید.
  • به کودکان بزرگتر نحوه مدیریت حریم خصوصی آنلاین را آموزش دهید.

آینده هوش مصنوعی و محافظت از کودکان

ما راهی طولانی در پیش داریم تا مزایای هوش مصنوعی را درک کنیم و در عین حال از فرزندانمان در برابر خطراتی که ممکن است ایجاد کند، محافظت کنیم. حفاظ‌هایی که نیاز داریم باید منعکس‌کننده قدرت عظیم هوش مصنوعی در شکل دادن به زندگی روزمره ما باشند.

طبق گزارش هلثی چیلدرن، گفت‌وگوی مداوم باید خانواده‌ها را با مدارس، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، سازمان‌های ورزشی، هنری و سایر سازمان‌های اجتماعی گرد هم آورد تا بتوانیم به کودکان کمک کنیم که از هوش مصنوعی بهره‌مند شوند و همچنین آسیب‌های احتمالی آن را به حداقل برسانیم.

خطرات احتمالی هوش مصنوعی برای کودکان

هوش مصنوعی می‌تواند شکاف‌های یادگیری را از بین ببرد؟

بسیاری از دانش‌آموزان در سراسر اروپا و آسیای مرکزی، به ویژه دانش‌آموزانی که از خانواده‌های محروم یا کشورهای در حال توسعه هستند، برای تسلط بر سواد پایه، حساب و مهارت‌های دیجیتال تلاش می‌کنند. همه‌گیری کووید-۱۹ این شکاف‌ها را عمیق‌تر و بهره‌وری همچنین توسعه اقتصادی بلندمدت را تهدید کرد.

اکنون، هوش مصنوعی به‌عنوان عامل تغییردهنده و برابرکننده بالقوه در حال ظهور است اما با ارائه آموزش شخصی‌سازی شده، بازخورد در زمان واقعی و ابزارهای یادگیری تطبیقی، هوش مصنوعی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا عقب‌ماندگی خود را جبران کنند، درگیر بمانند و به پتانسیل کامل خود برسند؟ آیا می‌تواند معلمان را از وظایف اداری خسته‌کننده رهایی بخشد؟

مزایای بالقوه هوش مصنوعی نیاز به حاکمیت مسئولانه و زیرساخت داده‌های باکیفیت با رضایت و تضمین برابری دارد و همچنین شامل اهمیت پرورش مهارت‌های انسانی مانند خلاقیت و تفکر انتقادی در جهانی است که به طور فزاینده‌ای خودکار می‌شود.

به‌عنوان نمونه، ترکیه راهبرد ملی هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده است، رویکردی کل‌نگرانه در پیش گرفته و برای ادغام هوش مصنوعی در مدارس گام‌هایی برداشته است که شامل ارائه آموزش‌های ارتقای مهارت آنلاین و حضوری به معلمان و همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه ادغام ایمن هوش مصنوعی است.

بر اساس گزارش ورلد بانک، اتریش اعلام کرد که هوش مصنوعی را در ۱۰۰ مدرسه به‌صورت آزمایشی اجرا کرده است.

استونی نیز در حال توسعه برنامه دیجیتالی‌سازی خود در دهه ۱۹۹۰ است تا هوش مصنوعی را از طریق برنامه‌های آزمایشی دبیرستان در همکاری با بخش خصوصی ادغام کند و همچنین آموزش معلمان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha