جمشید برجکی شنبه ۲۴ آبان در حاشیه گردهمایی مسئولان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادارات آموزش و پرورش مازندران که در محمودآباد برگزار شد، پروژه مهر را یک ابر پروژه در آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: پروژه مهر امسال با کارگروه هفتگانه توسعه، ساماندهی، کیفیت بخشی ابتدایی، کیفیت بخشی متوسطه، تعلیم و تربیت کودک، کیفیت کارگروه پرورشی، تربیتی و تندرستی بهخوبی برگزار شد.
وی با اشاره به دستورالعمل ماده ۹۱ و ۹۲ قانون خدمات کشوری، افزود: این دو ماده مهم در راستای ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد است و بازرسین ماده ۹۱ و ۹۲ در سراسر کشور هر سه سال یک بار انتخاب میشوند.
برجکی با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۸ بخشنامه ۱۶۷۰۵۷ آخرین بخشنامهای بود که صادر شد، اظهار کرد: این بخشنامه در چهارم آبان ۱۴۰۴ با شماره ۱۴۹ به استانهای سراسر کشور ابلاغ شد.
معاون نظارت و بازرسی اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدیرکل ارزیابی عملکرد و بررسی شکایات در این بخشنامه بهعنوان ناظر از سوی وزیر آموزش و پرورش در بالاترین سمت اجرایی انتخاب میشود، تصریح کرد: ناظر ارشد با هماهنگی مدیران کل استانها اقدام به شناسایی بازرسان میکند.
وی ماده ۹۱ در قانون خدمات کشوری را مهمترین ماده در آموزش و پرورش دانست و یادآور شد: این ماده در رابطه با رشوه و سوء استفاده از جایگاه اداری است. چنانچه کارمند یا مدیری در حیطه کاری خود به واسطه خود یا شخص دیگری اقدام به دریافت رشوه کند، بازرسان موظفند این افراد را شناسایی و نام آنها را در سامانه قوه قضائیه اعلام کنند. تمامی این افراد استعلام میشوند و اگر دارای سابقه قبلی باشند امکان عقد قرارداد وجود ندارد.
برجکی افزود: مدیران وظیفه نظارت بر رفتار و عملکرد کارمندان خود را دارند و چنانچه تخلفی صورت گیرد، مدیر متخلف محسوب میشود. اگر مدیر مربوطه در گزارش و پیگیری کوتاهی کرده باشد، شامل مجازات قانونی خواهد شد.
وی با اعلام اینکه استانها شش ماه فرصت دارند بخشنامه مذکور را اجرا کنند، یادآور شد: ۲۰ روز پس از ابلاغ باید بازرسان انتخاب و به ما معرفی شوند.
جمشید برجکی با بیان اینکه بازرسان یک درصد از کارمندان هر مجموعهای هستند، اعلام کرد: تمامی بازرسان باید با توجه به تخصصهای آموزشی، پرورشی، مالی و حقوقی انتخاب شوند. بازرسان پس از انتخاب، به مدت سه سال ابلاغ دریافت میکنند.
وی گزارشاتی که توسط بازرسان ارائه میشود را جزء گزارشهای درست و دارای چارچوب برشمرد و گفت: شناسایی گلوگاههای فسادی در هر استانی ممکن است متفاوت باشد. همه این گلوگاههای فساد هر ساله جمع آوری و برای اداره کل ارزیابی بازرسی ارسال میشود و در کمیته سلامت اداری وزارتخانه بعنوان گلوگاه های قابل پیگیری تصویب و برای انسداد آن اقدامات لازم در دستور کار قرار میگیرد.
تنبیه بدنی ممنوع
معاون نظارت و بازرسی ادارهکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تنبیه بدنی دانشآموزان را یک موضوع حساس در سطح ملی برشمرد و تأکید کرد: کلمه تنبیه به معنای آگاهی بخشی است؛ بنابراین از سمت اجرایی مدارس تا هرگونه تنبیه بدنی و اقدامی که منجر به آسیب روحی و روانی دانشآموز شود ممنوع است.
برجکی با اشاره به اتفاق ناگواری که امسال برای دانش آموز یکی از مدارس استان افتاد، روحیه جامعه فرهنگیان را خدشهدار و در فضای رسانهای به آموزش و پرورش لطمه وارد کرد، گفت: کمکاری برخی از مدیران عامل بروز چنین اتفاقاتی است.

وی با اشاره به اینکه مدیر مربوطه اطلاع کافی از وضعیت دانش آموز نداشت، افزود: این دانشآموز از سلامت قلبی برخوردار نبود و همین عدم شناخت کافی عوامل مدرسه منجر به فوت دانشآموز شد.
برجکی با اعلام اینکه مدارس موظفند اطلاعات کافی دانش آموزان را از والدین دریافت کنند، بیان کرد: بازرسان نظارت دقیق بر موضوع تنبیه بدنی داشته باشند و جلسات متعددی را برای آگاه سازی مدیران مدارس خود برگزار کنند.
وی افزود: مدیران مدارس باید پاسخگوی تنبیهاتی که در نظر میگیرند، باشند.
اهمیت اطلاعرسانی در کاهش بروز حوادث
معاون نظارت و بازرسی اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: باید در مورد حوادث و مشکلات طبیعی و انسانی اطلاعرسانی کنیم تا از تکرار اشتباهات جلوگیری شود.
این مسئول ادامه داد: این موضوعات نشاندهنده چالشهای موجود در سیستم آموزشی و نیاز به همکاری بین نهادها و افراد مختلف برای بهبود وضعیت آموزشی است.
تنبیه در مدارس مجازات کیفری دارد
معاون نظارت و بازرسی اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش از ممنوعیت تنبیه بدنی دانشآموزان در مدارس خبرداد و گفت: اگر دانشآموزان در مدارس از لحاظ روحی یا جسمی دچار آسیب شوند، عوامل متخلف شامل قانون کیفری حمایت از اطفال میشوند.
انتهای پیام


نظرات