• یکشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۸۸ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8807-02748
  • خبرنگار : 90089

/همايش عمليات رواني و رسانه/ لاريجاني:/كامل/ بعد از انتخابات اخير، جنگ نرم گسترش بيشتري پيدا كرد ايران نيز دنبال عمليات رواني است؛ اما با هدف عدالت نه سلطه

/همايش عمليات رواني و رسانه/
لاريجاني:/كامل/
بعد از انتخابات اخير، جنگ نرم گسترش بيشتري پيدا كرد
ايران نيز دنبال عمليات رواني است؛ اما با هدف عدالت نه سلطه

دكتر علي لاريجاني در همايش عمليات رواني و رسانه ضمن تشكر از ستاد كل نيروهاي مسلح به دليل فراهم كردن تمهيدات برگزاري همايش، گفت: بحث عمليات رواني و قدرت يا تهديد يا جنگ نرم در دهه اخير در كشور مطرح بوده و بعد از انتخابات اخير نيز گسترش بيشتري پيدا كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين‌كه بايد وجوه مختلف اين نرميات را شناخت، افزود: برخي از نگاه‌ها كه بيشتر جنبه تدافعي دارد شايد به دليل عدم شناخت ابعاد موضوع است. جوهره انسان، شرايط عصري و فريبكاري و مكر، وجوه مختلف اين موضوع است كه بايد در قالبي منطقي مباحث كنار هم گذاشته شود تا بي‌جهت دچار اضطراب و نگراني‌هايي نشويم.

نماينده مردم قم با تشريح ديدگاه فلاسفه اسلامي و غربي، گفت: فلاسفه معمولا انسان را حيوان ناطق تعريف مي‌كنند. خصوصيت نطق به قوه ادراكي و انديشه افراد مربوط مي‌شود. امام علي(ع) فرموده‌اند «مرد زير زبانش نهفته است» برخي از كنش‌هاي انديشه ما نطق و زبان است. شايد در دنياي قديم و پيشامدرن، دانش نوعي انعكاس عين بود در ذهن البته در همه گرايش‌هاي فكري فلسفي چنين ديدگاهي نبود. اين ديدگاه وجه غالب متفكران دنياي غرب در گذشته بود.

لاريجاني افزود: اما در عصر مدرن كنش غالب، كنش ارتباطي و دانش مقدم بر واقعيت شد. دانش از دانش آفريده مي‌شد و داعيه تبديل و تاثيرگذاري فكر در واقعيت را دنبال مي‌كردند. ماركس انسان مدرن را انساني مي‌داند كه انسان مدرن نه تنها به دنبال فهم جهان است بلكه در پي تغيير جهان است.

وي تصريح كرد: وقتي از واژه‌هايي نظير عمليات رواني و تهديد يا قدرت نرم صحبت مي‌شود ذهن فورا به سمت روش‌هاي فريب‌كارانه، دغل‌بازي و شيطنت در افكار عمومي سوق مي‌يابد. شايد در زمان حال اين برداشت پر بي‌راه نباشد. با واكاوي روش‌هاي كشورهاي بزرگ در دهه‌هاي اخير همين برداشت در ذهن متبادر مي‌شود، براي فهم بهتر موضوع ذكر چند مثال لازم است.

رييس مجلس شوراي اسلامي ايران هسته‌اي را يكي از مصاديق اين بحث عنوان كرد و افزود: محور كار رسانه‌اي غرب تا مدت‌ها مخفي‌كاري، ساخت بمب و عدم تمكين از مقررات آژانس از سوي ايران جلوه داده مي‌شد، به گونه‌اي موضوع را با كار رسانه‌اي بزرگ جلوه مي‌دادند كه خارج كردن آن از ذهن جامعه بين‌الملل قدري سخت بود، اما آنان قصد ديگري را دنبال مي‌كردند، كه امروز مقداري مشخص‌تر شده است. گاه در مذاكرات رسمي و نيمه رسمي نيز به نوعي آن را بيان مي‌كردند.

نماينده مردم قم افزود: ايجاد انعطاف در اراده ملي ما هدف آنان بود، اين كار را براي دست نيافتن ايرانيان به انرژي اتمي انجام مي‌دادند، بعد از ماجراجويي‌هاي زياد در گزارش شوراي ملي اطلاعات آمريكا اعلام شد سمت و سوي ايران سلاح نيست. جمهوري اسلامي به درستي درك كرده بود كه كشورهاي غربي دنبال القاء اين هستند كه ايران با آژانس رفتار سازمندي را دنبال نمي‌كند ما نيز با مداليته اين موضوع را دست آنان خارج كرديم.

لاريجاني تصريح كرد: اما هدف اصلي آنان باز اين موضوع هم نبود بلكه هدف اصلي آنان در اظهارات گيتس كه در كنفرانس امنيتي بحرين برگزار شد نهفته است. گيتس نوعي بهم ريختگي در طراز تاثيرگذاري ايران را به عنوان موضوعي مهم دنبال مي‌كرد و همانجا تئوري «توازن قوا در منطقه» را به عنوان يك الگوي خوب مطرح كرد و اين در حالي است كه در دوره رياست جمهوري بوش، آمريكايي‌ها تئوري «مديريت واحد جهاني» را دنبال مي‌كردند و قائل به نوعي توازن قدرت در صحنه بين‌الملل نبودند اما وقتي جايگاه ايران را مشاهده كردند به يادشان آمد كه بايد تئوري توازن منطقه‌اي را مطرح كنند، هدف‌شان اين بود.

وي افزود: مساله هسته‌اي بايد به شكلي بزرگ جلوه داده مي‌شد تا ايران به شكلي از طراز نزول كند. مثال ديگر در مبازره با تروريسم و برجسته‌سازي آن به ويژه پس از ماجراي 11 سپتامبر و تخريب وجهه اسلامي و شعارهاي جنگ صليبي كه از سوي رييس جمهوري قبلي به راه افتاد در پي مساله ديگري بودند اما تكنيك تسلط‌ شان را اين‌گونه انتخاب كردند. آنان پس از جنگ سرد و تئوري مديرت واحد جهاني در پي اين بودند كه اين تئوري را به لحاظ عملي و نظري به شكلي نهادينه كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: در آن مقطع حدود 70 دانشمند آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كردند كه به پايان تاريخ رسيده‌اند و بهترين مدل زيست اجتماعي را زيست آمريكايي اعلام كردند و ابراز داشتند كه براي جا انداختن اين مدل حتي جنگ نيز لازم است؛ به عبارت ديگر عملا تئوري يك‌جانبه‌گرايي و اقدام پيش‌دستانه را به شكلي توجيه نظري كردند. براي عملياتي كردن اين تئوري مبارزه با تروريسم را برجسته كردند، سپس ماجراي افغانستان، عراق و لبنان را ساماندهي كردند. پس از 10 سال كه ما درون اين فتنه در منطقه زيست كرديم كدام يك از تروريست‌هاي مورد ادعاي آنان را دستگير كردند؟ با روش‌هاي آنان آيا تروريسم گسترش يافت يا مهار شد؟ اكثر صاحبنظران جهان و آمريكا معتقدند كه حركت تروريستي در كشورهاي منطقه گسترش پيدا كرده است.

وي افزود: قصد آنان اصلا مبارزه با تروريسم نبود بلكه هدفشان ايجاد فضايي جديد براي مسلط كردن تئوري مديريت جهاني‌شان بود، موضوع تروريسم براي آنان دستاوزير بود.

لاريجاني ماجراي لبنان را مثال سومش بيان داشت و افزود: ماجراي لبنان طراحي بسيار حساب شده آمريكايي – صهيونيستي بود كه پس از چند ماه ابعاد آن كاملا روشن شد، آنان با فضاسازي بسيار مفصل حادثه‌اي بسيار كوچك كه در مرز لبنان و اسراييل به وجود آمد را آنچنان بزرگ كردند كه اسراييل حق حمله دارد. واقعيت قضيه همان چيزي بود كه وزير وقت امور خارجه آمريكا در لبنان بيان كرد. 6 روز كه از جنگ لبنان و اسراييل گذشته بود وزير خارجه آمريكا در لبنان در جلسه‌اي با گروه 14 مارس بيان كرد «زمان زاييده شدن خاورميانه جديد فرا رسيده است»

رييس مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: آنها دنبال تغيير در خاورميانه بودند، ساركوزي بعدها در جلسه‌اي نيمه مخفي اين موضوع را بازتر و بيان كرد براي كنترل ايران بايد بازوهايش را قطع كرد به همين دليل صحبت از حذف حزب‌الله و حماس و مباحث ديگر در عراق به ميان آورد، اما آنان موضوع را درست تشخيص ندادند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با طرح اين پرسش كه آيا اگر عمليات رواني يا قدرت نرم حتي با معيارهاي فكري جديد و درست و بر مبناي فرزانگي، عقلانيت و حق‌گرايي مطرح شود باز بايد از آن غافل بود؟ گفت: پاسخ به سوال نكته‌اي است كه به موضوع بيان شده اول مرتبط است، از منطق قرآني با فلسفه تاريخي اينگونه مستفاد مي‌شود كه «حق» سيري تكاملي در جوامع دارد و «باطل» چون كف روي آب است به همين دليل بيداري اسلامي و حيات مجدد يافتن حركت حق مدار از سنت‌هاي الهي است حتي در بحث انتظار ما چنين رويكردي را مي‌پذيريم.

نماينده مردم قم افزود: طبعا در اين راه با نوعي مجادله عقلي بايد بتواند ظرفيت‌هاي باطل را كنار بگذارد. حتي در ماجراي مبارزه حضرت ابراهيم با بت‌پرستي تخريب فكر بت‌پرستي مواجهيم، اما با استدلال مواجهيم نه فريب كاري. در مناظرات اهل بيت نظير مناظرات امام رضا (ع) با نوعي منطق حق‌طلبي آثار فاسد عقايد باطل را به رخ مي‌كشانند و نوعي پريشاني ذهني در طرف مقابل ايجاد مي‌كنند. بنده از اين موضوع اين استفاده را مي‌كنم كه متدولوژي قدرت نرم و عمليات رواني اگر بر مبناي حق و نه فريب باشد و با رويكرد عقلاني باشد، نه سفسطه اين رويكرد موجب تكامل جامعه شده و نبايد از آن هراس داشت. اين موضوع يكي از نقاط قوت فكر اسلامي و انقلاب اسلامي است كه اوايل انقلاب نيز وقتي صحبت از صدور انقلاب اسلامي بود هراس غربي‌ها از دار و درفش ايران نبود، بلكه از گسترش فكر ايراني نگران بودند.

لاريجاني خاطرنشان كرد: بيداري اسلامي در پس انقلاب ما نوعي قدرت فكري در منطقه ايجاد كرد كه با انديشه‌هاي سلطه در مخالفت بود، يعني نقطه كانوني هدف‌گيري ما «سلطه‌گري» بود كه در بيانات حضرت امام (ره)‌ كامل مكشوف است. نقطه اختلاف در اين دو بايد كاملا مشخص شود، تفاوت در دو مسير است كه بين دو فكر تمدني است، تفاوت در دو مسير، هرازگاهي خود را در بخشي نشان مي‌دهد.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: تمدن جديد غرب از قرن 16 و عصر نوزايي انديشه جدايي تاملات شناختي بشر از دين را دنبال كرد، در حوزه سياست همين جدايي صورت گرفت و حريم سلطان و دين از هم كاملا جدا شد و بر اساس همين نظر بود كه تئوري اينكه خود قدرت مي‌تواند توجيه‌گر خودش باشد به عنوان يك فكر در غرب مطرح شد، حركت قدرت به وسيله حركت تكاملي بشر در تاريخ توجيه مي‌شود.

وي اظهار كرد: از اين رو موضوع عمليات رواني و قدرت نرم نيز اين قاعده مستثني نبوده و از همين دريچه به مساله عمليات رواني و قدرت نرم مي‌نگرند به همين دليل ما با آنان تفاوت ديدگاه پيدا مي‌كنيم، در بحث تئوري عمليات رواني و قدرت نرم با همين منطق متافيزيكي آنان موضوع «سلطه» براي غربي‌ها با اهميت مي‌شود، سلطه گاهي با قدرت سخت انجام مي‌شود و هر وقت هزينه‌اش زياد شد از قدرت نرم استفاده مي‌شود، ولي در اصل اينكه هدف‌گيري غربي‌ها «سلطه» است تفاوتي ايجاد نمي‌كند.

نماينده مردم قم با تبيين تفكر اسلامي و ايران، گفت: بينش ايراني و اسلامي از قصد و هدف و متد و روش متفاوت است، عمليات رواني و قدرت نرم چيزي است كه ايران هم دنبالش است، اما در قصد و روش متفاوت است، قصد و هدف براي انقلاب اسلامي «عدالت» است. نقطه كانوني تمامي انديشه فلاسفه ما مساله «عدالت» است و نوع تعريف از عدالت نقطه مقابل «سلطه» است.

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در ادبيات سياسي ما اين دو نقطه رو در روي يكديگر است. متد و روش فكر اسلامي توجيه عقلاني است، مكر نيست. مكر به عنوان يك روش فريب‌كارانه با حق‌گرايانه در تضاد است. از نظر قصد و هدف «عدالت» به معناي فراگير آن مبناي ماست. عدالت به معناي ايجاد بسترهاي لازم جهت بالفعل كردن استعدادهاست. اين واژه در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگ و اجتماعيات معناي متفاوتي دارد.

لاريجاني افزود: در حوزه سياست عدالت به مفهوم آزادي و اختيار است و حد و مرز آن نيز تا جايي است كه به بالفعل شدن استعدادها لطمه نزند، لذا مردم‌سالاري ديني در تفكر ما از عدالت اخذ مي‌شود.

وي افزود: در حوزه اقتصاد، تئوري اسلامي رقابت همه استعدادهاست. ما بايد حركت اقتصادي را به مردم واگذار كنيم.

نماينده مردم قم تصريح كرد: در حوزه اجتماعي نيز نبايد كارها از سوي دولت انجام شود. حركت فرهنگي و اجتماعي زماني با عدالت تطابق مي‌يابد كه از سوي مردم انجام شود. دفاع از مردم‌سالاري و مشاركت بيشتر مردم از جنبه بين‌الملل در تفكر اسلامي است. با اين ساختار از سوق دادن تنازع‌هاي سخت به نرم بايد استقبال كرد، اما اين موضوع ابزاري دارد و بايد همه ابعاد آن را شناخت.

رييس مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: آرايش ما بايد هم تدافعي و هم تهاجمي باشد. ترس و تحريف ارزش‌ها اراده‌ها را دچار توقف و فلج ذهني كرده و شخصيت فكر ملي افراد را تحت الشعاع قرار مي‌دهد. گام بعدي ارائه الگوي‌هاي جذاب به جامعه و گام آخر مسلط كردن تفكر خود به جامعه است. براي مقابله با غربي‌ها بايد شگردها ابتدا شناسايي شود، دفاع از ارزش‌هاي مسلط جامعه با يك عقلانيت در كنار به خرج دادن احساسات بايد مورد توجه قرار گيرد.

لاريجاني تصريح كرد: براي تحقق اين اقدامات چند چيز لازم است. اول نوعي ذهن فوق ذهن براي مديران استراتژيك و صاحب‌نظران رسانه‌اي در نظر گرفته شود وگرنه به سطحي نگري گرايش پيدا مي‌كنند. عقلانيت نقادانه براي درست تعريف كردن صحنه لازم است. از كاراكترهاي خوش فكر بايد استفاده كرد افراد اگر از تجربه و عقلانيت خوب برخوردار باشند بايد جايشان در صحنه مشخص شود.

نماينده مردم قم افزرود: براي حفظ ارزش‌هاي جامعه بايد سه كار انجام و همچون كتاب دعا همراه باشد. اول فعل سياسي بايد توجيه عقلاني داشته باشد، دوم اطمينان مخاطبان به پيام به سطح و فراگيري، اعتماد به كارگردانان رسانه‌هاست و هر وقت يكي از اين پارامترها مخدوش شود تاثير آن كاهش مي‌يابد، سوم عمق بخشيدن به پيام از سطح احساس به لايه‌هاي عميق ذهن.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه مردم در جامعه به شرايط سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي توجه دارند، گفت: مخاطبان بخش زيادي از آگاهي خود را از رسانه‌ها مي‌گيرند، ولي به دليل تكثر رسانه‌ها مخاطبان مجبور نيستند كه آگاهي خود را از يك رسانه بگيرند. رسانه‌هاي الكترونيك و اينترنت از جمله منابع اطلاعاتي مخاطبانند. از سوي ديگر با افزايش سطح سواد و بالا رفتن سطح تحصيلاتي در علوم مختلف تعداد صاحب‌نظران روز به روز در حال افزايش است. جامعه نخبگان خود به مرجع ملي اطلاع‌رساني به مردم مبدل مي‌شوند از اين رو بايد بيشترين توجه به مسائل سياسي، اقتصادي و امنيتي كشور معطوف شود. نكته ديگر اينكه زمينه‌سازي براي رسانه‌هاي مكتوب، صوتي و تصويري براي مردم بايد فراهم شود.

لاريجاني اظهار كرد: نبايد ترديد داشت كه در سال‌هاي اخير به ويژه دو سال اخير تئوري مسلط بين‌المللي به سمت توجه بيشتر به قدرت نرم است. قدرت سخت وجود دارد، ولي اولويت در شرايط فعلي اولويت قدرت نرم است.

رييس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش طرح 10 ماده‌اي اوباما درباره فلسطين را يك «فاجعه‌ي بزرگ» دانست و اظهار كرد: آمريكا با مطرح كردن طرح 10 ماده‌اي درباره فلسطين، پيشنهاد حذف پيش‌شرط براي مذاكره با ايران و دادن جايزه صلح نوبل به اوباما در حال هموار كردن راه براي سلطه جديد است. طرح 10 ماده‌اي اوباما فاجعه‌اي بزرگ براي فلسطينان است فقط ظاهري بزك كرده دارد. آنان با رسانه‌هاي پرقدرت در حال فريب دادن مردم هستند.

نماينده مردم قم تاكيد كرد: تعريف درست صحنه بين‌الملل و اتخاذ اقدامات درست از سوي ما بايد به درستي انجام شود. اينكه انقلاب اسلامي موضوع خود را مبارزه با سلطه‌گري آمريكا و اسراييل قرار داده است در اينجاست كه ايران به پناهگاه مسلمانان جهان تبديل مي‌شود. امروز بيش از گذشته بايد مرزبندي و فرياد كرد در اين صورت قدرت نرم شما از بين مي‌رود. شناخت شرايط بين‌الملل براي بهره‌مندي از مولفه‌هاي بهتر ياري مي‌رساند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha