• یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 93022113658
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

اقلیم گرم و خشک سیستان و بلوچستان علت اصلی خشکسالی‌های شدید تالاب هامون

اقلیم گرم و خشک سیستان و بلوچستان علت اصلی خشکسالی‌های شدید تالاب هامون

ایسنا/سیستان و بلوچستان عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: قرار گرفتن استان سیستان و بلوچستان در یکی از گرم و خشک‌ترین اقلیم‌های جهان علت بروز خشکسالی‌های شدید تالاب هامون است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: قرار گرفتن استان سیستان و بلوچستان در یکی از گرم و خشک‌ترین اقلیم‌های جهان علت بروز خشکسالی‌های شدید تالاب هامون است.

«غلامرضا نوری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: دریاچه‌ی هامون اکوسیستمی خاص و منحصربه فرد است که در تاریخ حیات خود تغییرات و دگرگونی‌های فراوانی را شاهد بوده است.

وی افزود: سطح دریاچه به‌علت شرایط اقلیمی ویژه دائماً در حال تغییر است که این پدیده تأثیر خود را برروی حیات منطقه می‌گذارد.

به‌گفته‌ی این عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، متوسط بارندگی دنیا 750 میلی‌متر در سال است که این میزان در ایران حدود 250 میلی‌متر و در سیستان در شرایط معمولی 59 میلی‌متر است.

وی افزود: کمبود بارش به همراه تبخیر فراوان به میزان 47 میلی‌متر در سال و عمق کم دریاچه از دست رفتن سریع آب را سبب شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به وابستگی تالاب هامون به رودخانه مرزی هیرمند گفت: با توجه به وابستگی حیات سیستان به رودخانه هیرمند(مشترک میان دو کشور ایران و افغانستان) و به‌علت جنگ و بی‌ثباتی این کشور چندین دوره شاهد قطع آب هیرمند به ایران و ایجاد خشکسالی‌های شدید بودیم که آثار زیانبار اقتصادی و اجتماعی فراوانی را داشته است.

نوری با بیان اینکه رودخانه هیرمند آخرین رسوبات خود را در دریاچه هامون به جا می گذارد، افزود: از این رو رودخانه هیرمند اراضی مناسب را برای کشاورزی، منابع طبیعی، دامداری و حیات وحش ایجاد می کند، اما همین اراضی مستعد در زمان خشکسالی، بستر برداشت رسوبات ریزدانه شده و توفان های شدید گرد و غبار را بوجود می آورند.

وی یادآورشد: منابع اصلی تأمین‌کننده آب هامون، شعبات رودخانه‌ی هیرمند است که علاوه بر آن «فراه» رود واقع در خاک افغانستان و سرریز «هامون پوزک»، در مواقع پر آبی به آن وارد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha