• یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93031105689

بررسی تحولات مصر

خوشرو: ارتش مصر نمی‌تواند مشکلات این کشور را حل کند

غلامعلی خوشرو گفت: مشکلات سیاسی اجتماعی مصر، مشکلات گسترده‌ای است که ارتش مصر نمی‌تواند آن را حل کند.

غلامعلی خوشرو گفت: مشکلات سیاسی اجتماعی مصر، مشکلات گسترده‌ای است که ارتش مصر نمی‌تواند آن را حل کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی خوشرو که در نشست بررسی انتخابات مصر و با عنوان انتخابات مصر در چالش اسلام‌گرایی، مردم‌سالاری و نظامی‌گری در موسسه دیپلماسی ایرانی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: محمد مرسی متعلق به سنت دیرپای فعالیت‌های اسلامی در مصر بود که سابقه مبارزات سیاسی، مدنی و پارلمانی داشت و به دنبال الگویی از مردم‌سالاری دینی مبتنی بر آموزه‌های اخوانی بود که با انتخاباتی آزاد و مشروع روی کار آمد و امید به رای دموکراتیک و انقلابی و چشم‌اندازی درخشان برای آینده داشت اما السیسی متعلق به اردوی نظامیان است که الگوی نظامی‌گری خودکامه سکولار و ایدئولوژیک را دنبال می‌کند و خواهان بازگشت گذشته با تکیه بر قدرت نظامی و امنیتی فراگیر است.

این تحلیلگر ارشد علوم بین‌المللی اضافه کرد: انتخابات در مصر برای السیسی توجیه قدرت نظامی پس از سرکوب شدید مخالفان و صدور احکام فله‌ای بود. او با پشتیبانی مستقیم عربستان و امارات پیش رفت و اخوان‌المسلمین را تهدید حیاتی اعلام کرد.

خوشرو گفت: انتخابات در مصر غیررقابتی و با حمایت رسانه‌ها از طرح السیسی به عنوان منجی مصر برگزار شد که از سوی اسلام‌گراها، لیبرال‌ها تحریم شد.

وی با بیان اینکه موقعیتی که انتخابات در آن شکل گرفت، کاملا متفاوت بود، گفت: این انتخابات بازگشت دیکتاتوری است وجامعه مصر راه نرفته را عقب عقب بازگشت.

معاون وزیر خارجه پیشین کشورمان با تشریح اشتباهات مرسی گفت: نا توانی در ایجاد تعادل بین روش‌های دموکراسی و ارزش‌های دینی و نیازهای اقتصادی و ساختار امنیتی و نظامی، مداخله در امور سوریه و تحریک به براندازی رژیم سوریه، ضعف در پرداختن به مشکلات اقتصادی و اجتماعی، ناتوانی در جذب نیروهای ملی و مستقل و کم شدن حمایت بدنه اجتماعی از اشتباهات مرسی بود.

خوشرو ضمن تشریح اشتباهات نخبگان مصر گفت: آنها توقعات سیاسی جامعه خود را بدون توجه به محدودیت‌ها بالا بردند و در حوزه اجتماعی و اقتصادی مشکلات ساختاری را در نظر نگرفتند و توقعات جامعه را افزایش دادند.

وی در پایان گفت: السیسی نیز به قدرت نظامی برای حل مسائل سیاسی و اجتماعی تکیه کرد و به کمک مالی تعدادی از کشورهای عرب خلیج فارس برای حل مشکلات اقتصادی روی آورد و در فرآیند مردم‌سالاری و مشروعیت مردمی، اختلال ایجاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha