• چهارشنبه / ۴ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93040402507
  • منبع : مطبوعات

انجام طیف سنجی نجومی در رصدخانه دانشگاه کاشان

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان از انجام طیف سنجی نجومی در رصد خانه این دانشگاه خبر داد.

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان از انجام طیف سنجی نجومی در رصد خانه این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهندس صفایی با بیان اینکه ثبت طیف ستاره‌یی مستلزم استفاده از تلسکوپهای با قطر بزرگ و توان جمع آوری نور بالاست، افزود: چنین تلسکوپ‌هایی فعلا در ایران موجود نیست اما در این فعالیت پژوهشی ثبت طیف ستاره‌یی با تلسکوپهای 16 اینچ رصدخانه دانشگاه کاشان و رصدخانه دانشگاه زنجان انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: طیف سنجی، شاخه مهمی از نجوم رصدی است که اطلاعات زیادی را با تجزیه و تحلیل طیف آن جرم آسمانی به ما می دهد.

صفایی با بیان اینکه مراحل اولیه از اواخر سال 1390 آغاز شد و ثبت خطوط طیفی مربوط به یک چراغ مطالعه در روز یازدهم فروردین 1391 نخستین گام در راه اندازی طیف سنج نجومی بود افزود: ثبت طیف کامل خورشید با وضوح بالا در روز 12 فروردین 1393 انجام گرفت وپس از آن طیف ماه و سیاره ناهید ثبت شد.

وی خاطر نشان کرد: اندازه گیری سرعت چرخش محوری سیاره هرمزد(یا مشتری) با روش طیف سنجی نجومی اولین داده های قابل قبول را ارائه کرد. نتایج این اندازه گیری در قالب مقاله ای در شانزدهمین گردهمایی پژوهشی نجوم ایران در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان در روزهای 21 و 22 اردیبهشت ارائه شد.

تمامی مراحل طیف سنجی نجومی شامل ثبت طیف، پردازش و تحلیل آن توسط صفایی با راهنمایی دکتر نصیری قیداری و دکتر صفری هر دو از استادان دانشگاه زنجان انجام گرفت.

گفتنی است که نجوم رصدی در ناحیه دیداری (یا مرئی) طیف الکترومغناطیص شا مل دو بخش عمده است. یکی نور سنجی (یا فوتومتری) که سابقه چند ده ساله در ایران دارد و دیگری طیف سنجی ( یا اسپکتروسکوپی) که نوپا بوده و در ایران علیرغم تحلیل طیف تلسکوپهای خارج از کشور به ثبت آن در ایران پرداخته نشده است.

مهمترین دلیل آن کوچک بودن تلسکوپهای موجود در ایران است. در این طرح نیز سعی شده از ستارگان درخشان آسمان طیف سنجی انجام شود اما این موضوع نیاز به وجود تلسکوپهای بزرگ از جمله تلسکوپ رصدخانه ملی ایران را به وضوح نشان می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha