• شنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94011503120
  • خبرنگار : 71405

مشروح گفت‌وگوی عراقچی درباره بیانیه تفاهم ایران و 1+5

مشروح گفت‌وگوی عراقچی درباره بیانیه تفاهم ایران و 1+5

سید عباس عراقچی بزرگترین امتیاز بیانیه لوزان را احترام گذاشتن و به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سوی دنیا دانست.

سید عباس عراقچی بزرگترین امتیاز بیانیه لوزان را احترام گذاشتن و به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سوی دنیا دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در رابطه با طولانی بودن مدت مذاکرات و حتی کم‌سابقه بودن مدت این گفت‌وگوها در تاریخ دیپلماسی جهان، گفت: بله مدت این مذاکرات کم سابقه بوده است اما این موضوع در مقابل رشادت ها و ایثارگری هایی که رزمندگان ما در طول دفاع مقدس انجام دادند و در مقابل زحماتی که اکنون مرزداران ما در مرزهای طولانی کشور می کشند، چیز زیادی نیست و کاری که ما کردیم انجام وظیفه برای رضای خداوند، مردم ، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی بود و لذا ارزش اشاره کردن ندارد .

وی در رابطه با این‌که بزرگترین امتیاز بیانیه لوزان چه بود، خاطرنشان کرد: امتیازات متعددی دارد اما اینکه دنیا به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران احترام می گذارد و به آن رسمیت می دهد و شناسایی می کند ، بزرگترین دستاورد ما در طول مذاکرات بوده است .

معاون ظریف افزود: برنامه هسته‌ای ما از مشروعیت کامل برخوردار است چون طبق قوانین بین المللی و در راستای قوانین بین المللی و منافع جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است و به پیش می رود.

عراقچی ادامه داد: اما این را در قالب حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین الملل معرفی کردند و تحت فصل هفت منشور ملل متحد شش قطعنامه صادر شده است.

وی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری جمعه شب شبکه دو سیما افزود: اینکه جامعه بین المللی و شش کشور قدرتمند دنیا که پنج تای آنها دارای حق وتو در شورای امنیت هستند این برنامه را به رغم همه قطعنامه ها و برنامه های خودشان و به رغم همه صحبت ها و همه تردیدها و نگرانیهایی که ایجاد کردند و اینکه آن را به عنوان تهدید علیه صلح جهانی معرفی کرده بود، به رسمیت می شناسند و قبول می کنند که برنامه هسته ای از جمله غنی سازی و چرخه سوخت به حیات خودش ادامه دهد و حتی در چارچوب یک همکاری بین المللی هم قرار بگیرد و حتی کشورهای دیگر می توانند به آن کمک کنند، بزرگترین دستاورد ماست.

عراقچی افزود: اکنون دنیا با کرامت با جمهوری اسلامی ایران برخورد می‌کند چون زبانی غیر از این برای ما قابل پذیرش نیست نه زبان تهدید، نه زبان تحریم.

وی ادامه داد: آنها همه اینها را آزمایش کردند و به این نتیجه رسیدند که ملت بزرگ ایران در مقابل هیچ تهدید، ارعاب، فشار و هیچ تحریمی جواب نمی دهد مگر به زبان کرامت و مگر اینکه با زبان صحیح صحبت کنند و این در طول مذاکرات مشخص شد.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان گفت: آنچه که اکنون نتیجه این مذاکرات هست و انچه که در بیانیه اخیر در لوزان سوئیس به آن اعتراف شده از سوی هر دو طرف و خانم موگرینی که به نمایندگی از مجموعه اتحادیه اروپا و مجموعه 1+5 آن را قرائت می کند در حقیقت به رسمیت شناختن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران از جمله غنی سازی و چرخه سوخت است که بسیار مهم و حساس هستند.

عراقچی تاکید کرد: اکنون جهان به برنامه هسته ای ایران احترام می گذارد و دیگر به عنوان یک تهدید با آن برخورد نمی‌کند.

وی گفت: شش قطعنامه شورای امنیت وجود دارد که مقرر می دارد ایران نباید غنی سازی کند و باید خیلی از تاسیساتش را تعطیل کند اما اکنون همه اینها به کنار گذاشته و پذیرفته می شود که جمهوری اسلامی ایران به برنامه غنی سازی خودش ادامه دهد و این چیز کمی نیست.

عراقچی افزود: هیچ قطعنامه شورای امنیت نیست که به آسانی کنار گذاشته شده باشد به خصوص قطعنامه فصل هفت که از نظر حقوق بین الملل برای همه کشورهای دنیا لازم الاجراست.

وی با تاکید دوباره مبنی بر اینکه شش قطعنامه لازم الاجرای صادر شده علیه ایران کنار گذاشته می شود گفت: این در حقیقت نتیجه ده سال و بلکه بیشتر مقاومت مردم ایران در نبرد سیاسی ، اقتصادی و امنیتی همه جانبه با قدرت های بزرگ جهان است که می خواستند ایران غنی سازی نداشته باشد و این پیروزی بزرگ مردم ایران بوده است .

عراقچی همچنین ادامه یافتن برنامه هسته ای ایران و ادامه تحقیق و توسعه و استفاده از ماشین های پیشرفته را از دیگر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران از تفاهمنامه لوزان سوئیس دانست.

وی در پاسخ به این پرسش که تحریم ها چه زمانی لغو خواهد شد افزود: غربی ها درباره نحوه رفع تحریم ها سوء تفاهمات زیادی را ایجاد کردند و سعی کردند بگویند اول تعلیق می شود و مرحله بندی است و تبلیغاتی ایجاد کردند اما بیانیه مشترکی که خانم موگرینی و آقای ظریف خواندند خیلی گویا بود.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان درباره اظهارات جان کری و فابیوس در خصوص تحریم ها گفت : همه اینها غلط است و بیانیه کاملا روشن است.

وی تاکید کرد: تمامی تحریم های اقتصادی و مالی و تمامی قطعنامه های شورای امنیت در روز اول اجرای توافق نامه لغو خواهد شد و این توافق کاملا وجود دارد و راه حلی است که به آن رسیدیم.

عراقچی تاکید کرد: در قبال اقدامات اعتماد سازی که ایران انجام می دهد در روز نخست اجرای توافق تمامی تحریم های اقتصادی و مالی که شامل تحریم های بانکی ، تحریم های مربوط به انتقال پول، سوئیفت،تحریم های نفتی ،گازی، فروش نفت، سرمایه گذاری در صنعت نفت، آزاد شدن دارایی های ایران در خارج از کشور، کشتیرانی، بیمه حمل و نقل و تمامی مباحثی که به خاطر برنامه هسته ای ایران تحریم هایی بر روی آن قرار داده شده در مرحله اول لغو خواهد شد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از آن طرف قطعنامه های شورای امنیت هم لغو و قطعنامه جدیدی صادر خواهد شد که بر اساس فصل هفت بتواند قطعنامه های گذشته فصل هفتی را لغو و توافقی که ما خواهیم کرد را تایید و در عین حال ترتیبات جدیدی را برای ادامه کار مشخص کند.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان در ادامه درباره تفسیر های مختلفی که از بیانیه مشترک هسته ای منتشر شده است، گفت: باید بپذیریم طبیعی است که در هر توافقی که به سر انجام می شود دو طرف روایت های خودشان را از آن دارند و هر طرفی سعی می کند دستاوردهای خود را برجسته کند اما در مرحله عمل بقیه متن مراجعه می شود و در آنجا لغو تحریم ها به صورت کاملا روشن مشخص است. این موضع ما است و حتما تحریم های اقتصادی و مالی در ابتدای توافق در مرحله اول باید برداشته شود. از سوی دیگر مذاکره سیاسی برای هر دو طرف دستاوردی خواهد داشت و این گونه نیست که یک طرف بخواهد سند تسلیم امضا کند همانطور که ما این کار را نخواهیم کرد.

وی هدف از مذاکره با 1+5 را دستیابی به وضعیت برد - برد خواند و تاکید کرد: هدف و دستاورد آنها اعتماد و اطمینان از این است که برنامه هسته ای ما به سمت مقاصد نظامی نخواهد رفت و هدف ما هم این است که برنامه ما مورد احترام و شناسایی بین المللی قرار گیرد و از حالت تحریم و تهدید خارج شده، دنیا به آن احترام بگذارد و همه تحریم ها برداشته شود و طبیعی است که در صورت توافق هر طرف روایت خود را تعریف کرده و دستاوردهایش را برجسته خواهد کرد.

عراقچی افزود: آمریکایی ها پس از توافق ژنو متنی را به عنوان فکت شیفت منتشر کردند که در آن موارد توافقی را که به نفع آنهاست برجسته کردند و این بار هم این گونه عمل کردند و آنها در جهت خواسته های خود این اقدامات را انجام می‌دهند و این ما هستیم که باید خودمان به دستاوردهایی که در مذاکرات داشتیم توجه کنیم و نباید اسیر تبلیغات طرف مقابل شویم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ملاک ما فکت شیتی که آنها منتشر کردند نیست بلکه مهم متن توافق است. اشکالی هم از این جهت پیش آمد که پس از قرائت این دو متن برخی از دوستان ظاهرا در صدا و سیما نسبت به اصالت ترجمه تشکیک کردند و اینکه آیا متنی که آقای ظریف قرائت کردند دقیقا همان متن خانم موگرینی بود یا نه و این موضوع موجب تعجب ما شد زیرا طبیعی است که متنی که توافق و به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه می شود دقت زیادی بر روی آن انجام می شود. البته خیلی مهم نیست حالا در یکی از این شبکه ها چنین حرفی زده شد و خیلی در پی مچ گیری از کسی نیستیم و شاید اشتباه و سوء تفاهمی بوده است.

وی تاکید کرد: همه هموطنان مطمئنن باشند وقتی ما بر روی متنی توافق می کنیم این گونه نیست که طرف های مقابل ما بی توجه باشند آنها هم مترجمینی دارند و دقت می کنند. وقتی قرار است متنی را بخوانیم در حالی که وزرای شش کشور پای صحبت دکتر ظریف نشسته اند و مترجمین آنها هم کنترل می کنند، ما هم اعتبار خود را با ترجمه نادرست خدشه دار نمی کنیم. چه نزد طرف های مذاکره کننده و چه نزد مردم بزرگ ایران، در هر صورت ترجمه آن متن با نظارت شخص آقای ظریف و بنده انجام شد.

وی افزود: مردم ما و کسانی که دغدغه دارند بیشتر به خود ما اعتماد کنند تا به طرف های مقابل؛ زیرا ما این درس را در 35 سال گذشته گرفتیم که طرف آمریکایی قابل اعتماد نیست و نباید به متنی که طرف آمریکایی به هر عنوانی صادر می‌کند و یا به سخنرانی مقامات آمریکایی بیشتر از سخنان وزیر خارجه و طرف خودمان اعتماد کنیم .

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در توافق نهایی رعایت خواهد شد متوازن بودن آن است. رئیس جمهور هم در سخنان خود اشاره کرد که توافقی را خواهیم داشت که متوازن باشد و اگر حالت و امکان نقض توافق برای طرف مقابل وجود دارد برای ما هم وجود خواهد داشت و توانایی برگشت پذیری خواهیم داشت.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان افزود: برای اعتماد سازی نسبت به برنامه خودمان دو کار را پذیرفتیم که یکی از آن نظارت ها و شفاف سازی بیشتر است. علی الاصول با این موضوع مشکلی نداریم زیرا وقتی که همه برنامه‌های ما در جهت صلح آمیز است هر چه قدر که می‌خواهد نظارت شود و بازرسی شود. تا وقتی که سوء استفاده از این بازرسی ها نمی شود مشکلی نداریم.

عراقچی ادامه داد: برای مدت مشخصی مثلا برای مدت 10 سال فعالیت های غنی سازی و هسته ای خود را مقداری محدود یا کندتر می‌کنیم تا در یک فاصله زمانی اعتمادسازی شود. بنابراین هر وقت طرف مقابل ما تعهدات خود را نقض کند بلافاصله این مواردی را که کند کردیم تسریع می کنیم، اصل حاکمیت ملی ما حکم می کند که در نهایت خود ما هستیم که تصمیم می گیریم اما برای حل اختلافاتی که ممکن است از این جهت پیش بیاید یک ساز و کار حل اختلاف در خود توافق پیش بینی خواهد شد. روی این موضوع فکر کرده‌ایم و ایده هایی وجود دارد و با طرف مقابل هم صحبت کردیم و روی ایده ها تقریبا به توافق کلی رسیدیم. در لوزان در مورد همه موضوعات به راه حل رسیدیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا این بیانیه مشترک هسته ای قابل تغییر است گفت: حتما قابل تغییر است زیرا ما بیانیه دادیم که می‌گوید به راه حل رسیدیم و اینکه این راه حل ها چگونه اجرا می شود باید با همه جزئیات نوشته و مکتوب شود.

این مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان افزود: شاید دو تا سه ماه دیگر کار داریم تا به این نقطه برسیم که یک توافق مکتوب قابل استناد داشته باشیم و در آن موقع اجرا می شود.درصورت نقض توافق ، ایران تعهدات خود را به جای اول برمی گرداند. اگر آن توافق نقض شود به ساز و کار برگشت پذیری می رسیم که برای هر دو طرف به صورت متوازن وجود دارد و قطعا تعهداتی را قبول می کنیم که اگر طرف مقابل نقض کرد ما هم بتوانیم تعهدات خود را به جای اول برگردانیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که در بخشی از بیانیه راستی آزمایی انجام تعهدات ایران بر عهده آژانس انرژی اتمی نهاده شده آیا این موضوع با توجه به سابقه آژانس در ارائه اظهارات علیه ایران، مشکل ایجاد نمی کند و سیاسی کاری نمی شود؟ گفت: با بیان اینکه در مورد آژانس حق با شماست و در گذشته روابط کاملا همواری را با آژانس نداشتیم، گفت: آژانس یک سری پرسش هایی نسبت به گذشته برنامه هسته ای ایران دارد و اصرار دارد در مورد آنها به پاسخ برسد و اینها به علت اینکه به 15 تا 20 سال پیش بر می گردد و مقاصد و فشارهای سیاسی پشت آن بوده است این مشکل را با آژانس داشتیم و هنوز هم به یک سرانجام کامل نرسیدیم. اما درباره وظایف آژانس نسبت به اجرای تعهدات ایران بر اساس ان پی تی و اخیرا بر اساس توافق ژنو یا برنامه اقدام مشترک واقعا با مشکلی مواجه نشدیم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اضافه کرد: تعهداتی را ایران در توافق ژنو قبول کرد و آژانس مسئول راستی آزمایی اقدامات ایران شد. در یک سال گذشته از این جهت مشکلی با آژانس نداشتیم و اقداماتمان را انجام دادیم و آژانس هم در گزارشات مرتب ماهانه خود هر بار گزارش داده است که توافق ژنو به صورت صحیح از طرف ایران در حال اجراست. از آن طرف هم نهاد جایگزینی هم در جامعه بین المللی نداریم و آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر برنامه هسته ای کشورها شناخته شده است.

وی گفت: در بیش از یک سال گذشته بر اثر اجرای توافق ژنو رابطه همکاری بهتری را با آژانس ایجاد کردیم و اکنون اطمینان بیشتری میان دو طرف به وجود آمده و تصور من این است که در اجرای توافق نهایی هم با آژانس مشکلی نخواهیم داشت.

این مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان افزود: یک مشکلی نسبت به مسائل گذشته وجود دارد که برای آن هم برنامه ای طراحی کردیم که تا قبل از اجرای توافق نهایی حل خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است بر اثر فشارها برخی بندها که برای ما خیلی مهم است تغییر کند؟،تصریح کرد: تا وقتی توافق به نهایت خود نرسد و به طور رسمی اعلام نشود ممکن است هر لحظه سیاست های طرفین تغییر کند ولی با توجه به چارچوبی که ما در لوزان به آن دست یافتیم و اعلامی که در پی آن صورت گرفت خیلی مشکل خواهد بود که طرفی بتواند خیلی مواضع خود را تغییر بدهد.

این عضو مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان در رابطه با ادامه فعالیت‌ها در نطنز گفت: غنی سازی ما در این محل ادامه خواهد یافت و نطنز تنها مرکز غنی سازی ما خواهدبود. بر طبق برنامه‌ها، ما برنامه ای برای ایجاد یک مرکز جدید غنی سازی تا سال های طولانی نخواهیم داشت. زیرا نطنز نیاز های موجود ما را تا سالهای متمادی پاسخ خواهد داد.

وی ادامه داد: با 6104 زیر پنج در صد غنی سازی را ادامه خواهیم داد. 1000 عدد از این ماشین ها در فوردو خواهد بود و 5060 عدد در نطنز به کار غنی سازی ادامه خواهند داد. در فوردو غنی سازی انجام نخواهد شد ولی 1000ماشین به صورت کاملا آماده با تمام زیر ساخت ها و تاسیسات خود به صورت کاملا آماده وجود دارد و به آنها گاز تزریق نخواهد شد. دو زنجیره از آنها در حالت چرخش قرار خواهد گرفت و چهار زنجیره هم در حالت ثابت خواهد بود. دو زنجیره ای که در حالت چرخش خواهند بود در یک برنامه زمانی به کار تولید ایزوتوپ های پایدار می پردازند.

عراقچی در رابطه با دستگاههای جدید گفت: دستگاههای جدید در قالب تحقیق و توسعه است که در مرکز تحقیق و توسعه ما در نطنز انجام می شود. یکی از بحث های جدی در این چند ماهه بحث تحقیق و توسعه بود زیرا آنها نسبت به ماشین های ما که با عنوان IR1 شناخته می شود و در حال حاضر مشغول به کار است نگرانی هایی داشتند مبنی بر که این ‌ها ممکن است برای رفتن به سمت اهداف نظامی کمک کند.

وی ادامه داد: این 5هزار ماشین ما در نطنز به کار خود ادامه خواهند داد و در کنار آن ما کار تحقیق و توسعه را برای تولید و توسعه ماشین های جدید انجام خواهیم داد و ماشین‌های IR4 و IR5 و از آنها مهمتر IR6 و IR8 هستند.پیشرفته ترین ماشین ما IR8 در حال حاضر مشغول به کار است. فعلا یک نمونه آن تولید شده و بعد در مرحله تحقیق و توسعه نمونه های دیگر آن تولید خواهد شد تا به مرحله ای برسد که آماده تولید صنعتی باشد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما در بحث پیشرفت علمی محدودیتی قائل نمی‌شویم خاطرنشان کرد: اینکه آنها قبول کردند ایران به تحقیق و توسعه روی ماشین های IR4 ،IR5 ، IR6 ، IR8 ادامه بدهد و در یک زمان مشخص به مرحله ای خواهد رسید که آماده تولید خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در خصوص روند فعالیت‌ها در فوردو نیز گفت: فوردو برای ما ارزش راهبردی دارد و زمانی ایجاد شد که از حمله نظامی به تاسیسات‌مان نگرانی وجود داشت و برای اینکه ما به کسانی که تهدید می کردند این پیام را بدهیم که حتی با حمله نظامی هم نمی توانند برنامه غنی سازی ما را متوقف کنند تاسیساتی در فوردو در مقیاس کوچک ایجاد شد. برای ما مهم است که فوردو کماکان یک مرکز هسته ای باقی بماند و فارغ از اینکه غنی سازی در آن صورت بگیرد یا خیر ظرفیت غنی سازی خود را حفظ کند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با تاکید براینکه بیش از هزار ماشین سانتریفیوژ کاملا آماده هستند تا هر لحظه احساس نیاز به فعال کردن فوردو باشد امکان بازگشت پذیری وجود دارد، افزود: اگر طرف ما به تعهدات خود عمل نکند این هزار ماشین فعال خواهند شد. حتی یک ماشین سانتریفیوژ ما از بین نخواهد رفت و همه سالم در انبار های نطنز نگهداری خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توضیح در خصوص عمل به پرونکل الحاقی پرداخت و افزود: پروتکل الحاقی به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است بنابراین ما به عنوان دولت یا تیم مذاکره کننده در مجموعه خود نمی توانیم از طرف مجلس به کسی قول بدهیم که در مجلس آن را تصویب خواهیم کرد.بنابراین در مذاکرات هم گفتیم نمی توانیم از سوی مجلس قول بدهیم.د ر زمانی که آنها آمادگی داشته باشند آنرا تصویب می کنند ولی به عنوان دولت می توانیم این قول را بدهیم که همین مفاد پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه تا مدتی اجرا کنیم تا زمانی که مجلس محترم آنرا تصویب کند.

عراقچی در پاسخ به اینکه تحریم های ثانویه چیست گفت: از تحریم هایی که آمریکا علیه ایران گذاشته است تنها آنهایی که هسته ای هستند برداشته می شود. در موضوع تحریم های اقتصادی، آمریکا پس از انقلاب اسلامی ایران تحریم های مختلف اقتصادی را علیه ایران وضع کرده است که براساس آن هیچ یک از اتباع آمریکا حق ندارد با ایران تعامل اقتصادی داشته باشد و این قبل از بحث هسته ای بود که به آن تحریم های اولیه آمریکا گفته می شود ولی در جریان بحث هسته ای آمریکا طی اقدامی غیرقانونی به کشورهای دیگر هم گفت حق ندارند با ایران کار کنند که به آن تحریم های ثانویه می گویند که این تحریم ها پس از توافق برداشته خواهد شد و تحریم های کنگره که اصل تحریم های اقتصادی را شامل می شود هم برداشته خواهد شد.

وی با تاکید براینکه کل دعوای ما با طرف مقابل درمورد این بود که هویت رآکتور اراک چطور باشد گفت: به دلیل نگرانی‌های کلی که برای رآکتور آب سنگین وجود دارد و همه فکر می کنند سریع ترین راه رسیدن به بمب هسته ای رآکتور آب سنگین و پلوتونیومی که در سوخت مصرف شده یک رآکتور آب سنگین وجود دارد، به همین دلیل از ابتدای مذاکرات یکی از خطوط اصلی آمریکایی ها و غربی ها در مذاکرات این بود که این رآکتور نباید آب سنگین بماند و یا به طور کامل برچیده شود یا به جای آن رآکتور آب سبک بسازید .

وی با تاکید براینکه تنها راه حل هایی بدست آمده و توافقی صورت نگرفته است، گفت: در حال حاضر باید این راه حل ها مکتوب شود. این کار را شروع کردیم و الان یک پیش نویسی را روی کاغذ آوردیم و مرتب بر روی آن کار می شود و تنها سند مکتوب ما همین پیش نویسی است که بر روی آن کار می کنیم.

عراقچی ادامه داد: بالای متن پیش نویس آمده است که این تنها یک سند کاری بین ما و طرف مقابل است و هیج ارزشی ندارد و ممکن است دیدگاهها بالا و پایین شود تا ما به یک توافق برسیم. بنابراین هنوز توافقی نداریم بلکه مجموعه ای از راه حل ها را داریم تا به متن قابل قبول برای همه برسیم و بر روی همه جزییات به توافق برسیم.

معاون ظریف با اشاره به دستاوردهای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: دستاورد ما در طی شانزده ماه گذشته این بوده است که در مقابل تمام زیاده خواهی های طرف مقابل ایستادگی کردیم و بر روی خواسته های خود پافشاری کردیم.

وی ادامه داد: اینکه رآکتور اراک همچنان آب سنگین بماند محصول شانزده ماه مذاکرات فشرده است و به اعتقاد من تمام خواسته های اصلی و خطوط قرمز ما کاملا رعایت شده است.

عراقچی تاکید کرد: خیال مردم راحت باشد زیرا غنی سازی، تحقیق و توسعه روی ماشین های سنگین IR6 و IR8 ادامه پیدا می کند، آب سنگین اراک، آب سنگین می ماند و حفظ فردو به عنوان یک مرکز هسته ای و حفظ هزار ماشین سانتریفیوژ در آنجا همگی از جمله خطوط قرمز ما بوده اند که رعایت شده اند.

وی با بیان اینکه لغو شش قطعنامه شورای امنیت خواسته اصلی و قطعنامه ما بوده است، گفت: برداشته شدن همه تحریم های اقتصادی و مالی بلافاصله در روز اول اجرای توافق نیز از خواسته های ما بود که اجرایی شد.

این مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان تصریح کرد: در طول مذاکرات دانشمندان ما این ایده را مطرح کردند که در رآکتور اراک تغییراتی را ایجاد کنند که ماهیت آن آب سنگین باقی بماند ولی پلوتونیومی که در سوخت مصرف شده آن برای سلاح هسته ای کاربرد دارد به حداقل رسیده و نگرانی از بین برود. باوجود اینکه کارشناسان غربی و آمریکایی ادعا می کردند این کارشدنی نیست ولی دانشمندان هسته ای ما موفق به انجام این کار شدند و یکی از افتخارات ما در این مذاکرات این است که دانشمندان هسته ای ما موفق شدند مدلی را برای اراک معرفی کنند و با صدها ساعت مذاکره پذیرفتند که مدل پیشنهادی ایران عملی است.

وی با بیان اینکه لغو شش قطعنامه شورای امنیت خواسته اصلی و قطعنامه ما بوده است، گفت: برداشته شدن همه تحریم های اقتصادی و مالی بلافاصله در روز اول اجرای توافق نیز از خواسته های ما بود که اجرایی شد.

عراقچی در پاسخ به اینکه محل و زمان مذاکرات هسته ای بعدی کجاست؟ گفت: هنوز تصمیم نگرفته ایم و قرار است هفته آینده نه ولی شاید هفته بعد تر آن یعنی حدود دو هفته تا ده روز آینده به هیات‌ها استراحت بدهیم و پس از آن دوباره کار را شروع کنیم و محل آن هم فکر می کنم در یکی از شهرهای اروپایی که در آن محل سازمان ملل باشد انجام شود. فقط محدوده زمانی آن مشخص بوده و ما تا 10 تیر فرصت داریم توافق را تکمیل کنیم و امیدوار هستیم به زودی این توافق صورت بگیرد.

انتهای پیام

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha