• سه‌شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 94020804698
  • منبع : نمایندگی مرکزی

مدیر اجتماعی دانشگاه اراک:

نام خلیج‌فارس در تاریخ حماسه آفرینی‌های این مملکت می‌درخشد

نام خلیج‌فارس در تاریخ حماسه آفرینی‌های این مملکت می‌درخشد

ایسنا/مرکزی ‌مدیر اجتماعی دانشگاه اراک‌ گفت: صحنه‌های تلخ و شیرین بسیاری از تاریخ‌ کشورمان در منطقه خلیج فارس رقم خورده و نام خلیج فارس در تاریخ حماسه و رشادت‌های این کشور می‌درخشد.

‌مدیر اجتماعی دانشگاه اراک‌ گفت: صحنه‌های تلخ و شیرین بسیاری از تاریخ‌ کشورمان در منطقه خلیج فارس رقم خورده و نام خلیج فارس در تاریخ حماسه و رشادت‌های این کشور می‌درخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – دکتر امامعلی شعبانی در مراسم نکوداشت خلیج‌فارس که در دانشگاه اراک برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ معاصر ایران بدون تاریخ خلیج فارس ناقص است و فهم آن ممکن نیست، گفت: تاریخ اروپا و تاریخ خلیج فارس حداقل تا به امروز به شدت به ‌هم گره خورده است.

شعبانی با اشاره به تاریخچه خلیج‌فارس، تصریح کرد: در دوره هخامنشی یک دولت مقتدر در ایران شکل گرفت، امنیت به‌وجود آمد و ایران تا شمال آفریقا گسترش یافت که این مسئله در خلیج‌فارس و تجارت آن اثرگذار بوده است.

این عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اراک، با اشاره به این نکته که هخامنشیان در جهت توسعه تجارت در این منطقه متفکرانه گام برمی‌داشتند، اظهار کرد: پس از تهاجم اسکندر، ایران دچار از‌هم پاشیدگی سیاسی شد، همچنین در زمان سلوکیان خلیج‌فارس دوره انحطاط را تجربه کرد.

شعبانی تصریح کرد: این وضعیت شکننده و انحطاط تا دوره مهرداد اول اشکانی ادامه داشت و پس از آن اقداماتی که مهرداد اول به لحاظ امنیتی سیاسی انجام داد، به اقتصاد خلیج‌فارس رونقی دوباره ‌بخشید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پررونق‌ترین دوره تاریخ خلیج‌فارس بدون تردید ایران عصر ساسانی است و اقتصاد ملت همواره نه بر پایه کشاورزی که بر پایه تجارت و حق ترانزیت کالا استوار بوده است.

وی با اشاره به اینکه دوره ساسانی طلایی‌ترین و باشکوه‌ترین دوره باستانی خلیج‌فارس است، بیان کرد: ایجاد امنیت، شهرسازی، ایجاد وحدت سیاسی، احداث راه‌های متعدد و از همه مهمتر تضعیف جبهه رقیب، این دوره را به یک دوره طلایی در این حوزه تبدیل کرد.

شعبانی به دوره اسلامی در تاریخچه این خلیج اشاره کرد و افزود: علیرغم اینکه خلیج‌فارس پس از هر تهاجمی دچار انحطاط و تضعیف وضعیت شده اما، پس از اسلام همچنان شکوه و عظمت خلیج فارس تداوم داشته است.

مدیر اجتماعی دانشگاه اراک با بیان اینکه اقدامات آل‌بویه پرافتخارترین دوره تاریخ خلیج فارس را در تمام تاریخ رقم زده است، گفت: ایجاد امنیت، بازسازی شبکه راه‌ها و از همه مهم‌تر تسلطی که بر عمان پیدا کردیم، موجب شد طلایی‌ترین دوره خلیج فارس رقم بخورد.

وی با اشاره به وقایع قرن پنجم تا هفتم، اظهار کرد: سلجوقیان تمرکزستیز بودند و حکومت‌های نیمه متمرکز در جنوب ایران تشکیل دادند که موجب تضعیف موقعیت خلیج فارس در آن دوره شد. همچنین دریای مدیترانه به عنوان رقیب قوت گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: به تدریج اقتصاد جهانی به دست فاطمیان در مصر افتاد و بنادر دچار انحطاط و رکود شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در قرن هشتم و نهم، حکومت‌های محلی در ایران شکل گرفت. در این دوره فقط رونق یکی از جزایر ادامه داشت و آن جزیره هرمز بود.

شعبانی ادامه داد: از دوران صفویه به بعد، با انقلاب صنعتی در اروپا فرزند نامشروعی متولد شد که استعمار نام داشت و با کمال تأسف خلیج فارس دیگر آن خلیج فارس ایرانی نبود و در لندن یا پاریس برای سرنوشت سیاسی این منطقه تصمیم گرفته می‌شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با این وجود، صحنه‌هایی از رشادت و حماسه در خلیج فارس رقم خورد. از رئیس‌علی دلواری و میر‌مهنا گرفته تا شیخ عبدالحسین لاری قیام کردند و خون‌ها ریخته شد تا پای استعمار و استثمار از مناطق جنوبی قطع شود.

وی یادآور شد: اقداماتی که کریم‌خان زند و نادرخان انجام دادند، نتوانست ایران را از چنگال استیلای استعمار فرانسه، انگلیس و پرتغال برهاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha