• شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 95031712756
  • منبع : نمایندگی سمنان

آب‌رسانی سیار به حیات‌وحش توران/وعده استاندارسمنان برای تامین علوفه‌دستی

ایسنا/سمنان رئیس ذخیره‌گاه زیستکره توران شاهرود از آب‌رسانی سیار به حیات‌وحش زیستگاه توران در شهرستان شاهرود خبر داد.

علی‌اکبر قربانلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه سمنان، با اشاره به وقوع خشکسالی در این زیستگاه مهم کشور، اظهار کرد: در حال حاضر از طریق یک خودرو روزانه با زحمت بسیار، آب به مکان‌هایی که برای شرب حیات‌وحش تعبیه شده، منتقل می‌شود.

وی با اشاره به سختی کار انتقال آب در این منطقه، افزود: آب از طریق یک تانکر و یک خودروی خاور با سختی بسیار به منطقه منتقل می‌شود.

رئیس ذخیره‌گاه زیستکره توران شاهرود به بارش کم باران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه میزان بارش‌ها امسال بسیار کم بود ضمن اینکه بخش زیادی از بارندگی‌ها هم در زمان مناسبی نبوده که به افزایش پوشش گیاهی منطقه نیز کمک کند.

وی از کمبود علوفه در دومین ذخیره‌گاه زیست‌کره بزرگ کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود علوفه در منطقه نیازمند توزیع علوفه دستی هستیم وگرنه حیات‌وحش گیاه‌خوار با مشکل جدی روبرو می‌شوند.

قربانلو در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص اقدامات انجام شده دباره تامین علوفه و آب مورد نیاز حیات‌وحش این منطقه، اظهار کرد: خوشبختانه همین هفته گذشته استاندار سمنان از پارک ملی توران بازدید و در جلسه‌ای که برگزار شد شرایط منطقه بررسی و برای رفع مشکلات قول مساعد داد.

رئیس ذخیره‌گاه زیستکره توران شاهرود از وعده استاندار سمنان در خصوص تحویل یک دستگاه خودرو خبر داد و اضافه کرد: در همین راستا قرار است که یک خودرو مناسب برای انتقال آب به منطقه در اختیار این پارک ملی قرار گیرد. ضمن اینکه استاندار سمنان قول دادند که منابع لازم برای خرید 600 تن علوفه برای رفع نیاز حیات‌وحش این منطقه را تامین و بزودی در اختیار مسئولان قرار دهند.

وی اظهارامیدواری کرد: به زودی با تامین این اعتبارات مشکلات این زیستگاه مهم کشور که از نظر تنوع گونه‌های جانوری و وجود حیات‌وحش در خطر انقراضی همچون یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و... از اهمیت مضاعفی برخوردار است، مرتفع شود.

رئیس پارک ملی توران با اشاره به اهمیت خاص این زیستگاه به وسعت بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتاری این زیستگاه اشاره و تصریح کرد: پارک ملی توران علاوه بر اینکه به‌دلیل برخورداری از بیشترین جمعیت یوزپلنگ، مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در جهان است، حیات‌وحش در خطر انقراضی نظیر گورخر ایرانی، هوبره، عقاب طلایی، سارگبه، گونه اندمیک زاغ‌بور، بالابان، پلنگ، جبیر، آهو، کاراکال، کل،قوچ و...نیز در آن زیست دارند.

قربانلو با بیان اینکه پارک ملی توران از ۱۳۵۱ به عنوان منطقه حفاظت شد‌ه اعلام شده است، اظهار کرد: بعدها این زیستگاه به دو بخش پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شد‌ه تقسیم‌ و در ادامه به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره توران در سطح بین المللی به ثبت رسید.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha