• شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96012610680
  • خبرنگار : 71568

تاسیس37 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان/انعقاد 680 قرارداد با بخش صنعت

تاسیس37 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان/انعقاد 680 قرارداد با بخش صنعت

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه 37 شرکت دانش‌بنیان در این دانشگاه تاسیس شده است، گفت: در پنج سال گذشته، 680 قرارداد ارتباط با صنعت با مجموع مبلغ 1142 میلیارد ریال منعقد شده که 260 طرح آن خاتمه یافته است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود مدرس هاشمی در خصوص اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور،  با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای راهبرد کلان 1 و 6 (اصلاح و انسجام بخشیدن  به ساختارها و نهادهای علم و فناوری و هماهنگ‌سازی نظام تعلیم و تربیت در مراحل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان و تحول و نوسازی نظام تعلیم و تربیت اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی به منظور انطباق با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و تحقق اهداف کلان نقشه) مندرج در نقشه جامع علمی کشور، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان با درک ایجاد انتظارات جدید در اسناد اخیر بالادستی مخصوصا سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور و نیز سیاست بنیادی اقتصاد مقاومتی و تاکید مقامات ارشد نظام اقدام به تدوین برنامه تحول دانشگاه از اواسط سال 93 کرده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در این رابطه دانشگاه با رویکرد مشارکت حداکثری دانشگاهیان و استفاده از اطلاعات و تجربیات دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی سازماندهی خاصی در قالب شش کمیته مطالعاتی در حوزه‌های مختلف، شورای طرح و یک کمیته راهبری به عمل آورد. این اقدامات نتایج مهمی در قالب بررسی و تصویب طرح‌ها و برنامه‌ها حاصل آورده است.

 تاسیس37 شرکت دانش‌بنیان رویشی توسط اعضای هیات علمی

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای راهبرد کلان2  اعم از توجه به علم و تبدیل آن به یکی از گفتمان‌های اصلی جامعه و ایجاد فضای مساعد، شکوفا و مولد علم و فناوری بر مبنای آموزه‌های اسلامی از طریق توسعه و تعمیق و بکارگیری مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، ادامه داد: دانشگاه صنعتی اصفهان یک دانشگاه صنعتی و فنی است و رشته‌های علوم انسانی در این دانشگاه وجود ندارد. بیشتر فعالیت‌های این دانشگاه در این زمینه آموزش‌های اجتماعی و اسلامی از طریق پرورش دانشجویان مومن، متعهد و اخلاق‌مدار است که در این راستا این دانشگاه توانسته در جامعه و صنعت نقش بسیار موثری ایفا کند.

هاشمی گفت: آموزش انجام فعالیت‌های کیفی و پرهیز از هرگونه فعالیتی با شائبه تقلب و کپی‌برداری نه تنها موجب شده این دانشگاه دارای کمترین مقالات بی کیفیت و لیست سیاه شورای عتف باشد، بلکه دانشجویان فارغ‌التحصیل این دانشگاه در کشور به عنوان افرادی با توان علمی بالا و با اخلاق حرفه‌ای شناخته می‌شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به فعالیت‌های انجام شده در راستای راهبرد کلان 3، 7 و 12 اعم از جهت دادن چرخه علم و فناوری در جهت ایفای نقش موثرتر در اقتصاد، جهت دهی آموزش، پژوهش، فناوری‏ و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور با توجه به آمایش سرزمین و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی و جهت‌دهی چرخه علم و فناوری و نوآوری برای ایفای نقش موثرتر در حوزه فنی و مهندسی،‌ اظهار کرد: در دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1393، اداره نوآوری و تجاری‌سازی فناوری در قالب سه مرکز تحت عناوین مرکز کارآفرینی، مرکز نوآوری و اداره انتقال فناوری (TTO) ایجاد شد. این مدیریت به نوآوران و فناوران دانشگاه ارائه خدمات می‌کند.

وی افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان تعداد 143 اختراع و اکتشاف ثبت شده در سطح ملی در بازه زمانی 1391 تا 1394 و تعداد 41 اختراع و اکتشاف در سطح بین‌المللی (US patent) دارد.

هاشمی ادامه داد: فعالیت 8 پژوهشکده در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم و تکنولوژی زیردریا، نانوفناوری و مواد پیشرفته، زیست‌فناوری و مهندسی زیستی، حمل و نقل، فولاد، اویونیک (الکترونیک هوایی) و آب و آبفا که هم اکنون عمده قراردادهای ارتباط با صنعت را به انجام می‌رساند، از دیگر اقدامات در این راستا تلقی می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: مجموع مبالغ قراردادهای منعقد شده توسط این پژوهشکده‌ها در بازه زمانی 10 ساله 93-83 بالغ بر 585 میلیارد ریال بوده است. همچنین در پنج سال گذشته، 680 قرارداد ارتباط با صنعت با مجموع مبلغ 1142 میلیارد ریال منعقد شده که 260 طرح آن خاتمه یافته است.

وی ادامه داد: استقرار 9 قطب علمی شامل آلودگی آب و خاک و سلامت انسان، گیاهان دانه روغنی، فناوری‌های نوین در صنعت فولاد، فناوری نانو در محیط زیست، روش‌های جبری و کاربردها، حسگرها و شیمی سبز، سلامت و کیفیت مواد و فرآورده‌های غذایی (غلات)، زیست‌فناوری بیماری‌های درختان مهم میوه منطقه مرکزی ایران و نانوفناوری کاربردی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

هاشمی با بیان اینکه این دانشگاه دارای 485 عضو هیات علمی و بیش از 10 هزار دانشجو (50 درصد در دوره‌های تحصیلات تکمیلی) است، اظهار کرد: تعداد 37 شرکت دانش‌بنیان رویشی توسط اعضای هیات علمی تاسیس شده که تعداد 56 عضو هیات علمی در این شرکت‌ها فعالیت دارند. در سال 92 گردش مالی یک سوم این شرکت‌ها قریب به 110 میلیارد ریال بوده است. علاوه بر این‌ تاکنون بیش از 10 کارخانه تولیدی از فناوری توسعه‌یافته در دانشگاه شکل گرفته است.

استقرار 17 واحد فناور در مرکز نوآوری دانشگاه

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به مرکز نوآوری دانشگاه،‌ گفت: تاکنون تعداد 17 واحد فناور فعال در این مرکز استقرار یافته و 14 واحد فناور دیگر متقاضی استقرار هستند.

وی افزود: همچنین دانشگاه 9 طرح کلان به مبلغ قراردادی بیش از 120 میلیارد ریال منعقد کرده است که عمدتا با موفقیت خاتمه یافته‌اند. ضمن این که تعداد 35 قرارداد ساخت تجهیزات آزمایشگاهی با اعضای هیات علمی منعقد شده که برخی از آن‌ها وارد بازار تجاری کشور شده‌اند.

به گفته هاشمی هم اکنون پیشنهادیه 55 طرح پیشرو در راستای اولویت‌های پژوهشی کشور و نقشه علمی کشور با ارزشی بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال ارائه شده است.

 رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای راهبرد کلان 4 اعم از نهادینه کردن مدیریت دانش و ابتنای مدیریت جامعه بر  اخلاق و دانش بر اساس الگوهای ایرانی ـ اسلامی در نهادهای علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی- امنیتی، اظهار کرد: تربیت مدیران و محققان اخلاق‌مدار در کشور از جمله دستاوردهای دانشگاه صنعتی اصفهان است.

هاشمی افزود: همچنین این دانشگاه نقش موثری در پیشبرد پروژه‌های دفاعی کشور داشته و بیشترین تعداد طرح‌های موفق در این صنعت را داشته است. فرهنگ‌سازی و بومی‌سازی دانش در دانشگاه صنعتی اصفهان نهادینه شده و توسعه‌یافته است.

وی فعالیت‌های انجام شده در راستای راهبرد کلان 5 اعم از نهادینه کردن نگرش اسلامی به علم و تسریع در فرایندهای اسلامی شدن نهادهای آموزشی و پژوهش را مورد اشاره قرار داد و گفت: بومی‌سازی و اخلاق‌مداری که اساس آن نگرش اسلامی به علم است، در آموزش و پژوهش سرلوحه تمامی فعالیت‌های این دانشگاه بوده و در طرح تحول دانشگاه نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است. طبیعتا با توجه به نبود علوم انسانی در این دانشگاه، فعالیت‌های آکادمیک رسمی در این زمینه وجود ندارد.

 رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به فعالیت‌های انجام شده در راستای راهبرد کلان 8 اعم از تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی با تاکید بر پرورش انسان‌های متقی، کارآفرین، خودباور، خلاق، نوآور و توانا در تولید علم، فناوری و نوآوری متناسب با ارزش‌های اسلامی و نیازهای جامعه) نیز اشاره کرد و افزود: آموزش و پژوهش به همراه پرورش دانشجویان، سرلوحه تمام فعالیت‌ها در دانشگاه صنعتی اصفهان است. تاسیس 17 واحد فناور فعال در مرکز نوآوری دانشگاه بیانگر توجه دانشگاه به کارآفرینی و خودباوری همراه با نوآوری و توانایی است.

وی ادامه داد: همچنین 14 واحد فناور دیگر نیز متقاضی استقرار در مرکز نوآوری دانشگاه هستند که برآورد نیازهای جامعه و استقلال کشور از جمله اهداف این فعالیت‌ها است.

هاشمی تصریح کرد: طرحی با عنوان طرح "تم دانش" نیز از ابتدای نیم‌سال جاری به اجرا در آمده که در آن تمام دانشجویان کارشناسی با مهارت‌های مختلف آشنا شده تا علاوه بر دروس رسمی و تخصصی، مهارت‌های لازم را نیز فراگیرند.

 مشارکت با 81 کشور در تولید مقاله

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای راهبرد کلان 9 اعم از تعامل فعال و اثرگذار علمی و فناوری با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای منطقه و جهان اسلام، گفت: در خصوص همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی بین‌المللی جهت انجام پژوهش‌های مشترک، خوشبختانه تلاش‌های چشمگیری صورت پذیرفته و از حیث تعداد مقالات منتشره با همکاری نویسندگان دانشگاه‌های معتبر خارجی، دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: نتایج این فعالیت‌های پژوهشی مشترک در بازه زمانی 2010-2006 منجر به انتشار تعداد 891 مقاله شده که به 12 هزار و 436 مقاله (با احتساب همپوشانی مقالات) در بازه زمانی 2016-2011 افزایش یافته و با سرعت صعود بیشتر، این روند همچنان ادامه دارد.

هاشمی ادامه داد: در بازه زمانی 2016-2011 همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان با سایر کشورها و دانشگاه‌های دنیا که نتایج تحقیقات آنها در مجلات معتبر منتشر شده است، شامل مشارکت در تولید مقاله با 81 کشور و 154 دانشگاه بوده است. کشورهای ایالات متحده امریکا، آلمان و کانادا، در رتبه‌های اول تا سوم همکاری در انتشار مقالات علمی با دانشگاه صنعتی اصفهان هستند. از میان کشورهای مسلمان منطقه نیز کشور ترکیه با 285 مقاله مشترک در بازه زمانی یاد شده بیشترین همکاری را با ما در این زمینه داشته‌اند.

تدریس سه رشته کارشناسی در دانشکده مشترک اصفهان و سلیمانیه

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص راه‌اندازی دوره‌های آموزشی مشترک بین‌المللی نیز اظهار کرد: مهم‌ترین رویدادی که اخیرا اتفاق افتاده، راه‌اندازی و افتتاح دانشکده مهندسی مشترک دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه سلیمانیه عراق است. این دانشکده در رشته‌های مهندسی کامپیوتر و کنترل، مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی از ترم اول سال تحصیلی 2017-2016 اقدام به جذب دانشجو می‌کند.

وی افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه‌ تدوین برنامه درسی و همچنین تامین هیات علمی و نظارت بر نحوه ارائه دروس این دانشکده با دانشگاه سلیمانیه همکاری داشته و همچنین تعدادی از واحدهای درسی و آزمایشگاهی کوتاه‌مدت این دانشکده در دانشگاه صنعتی اصفهان ارائه خواهد شد. در همین ارتباط در زمینه پذیرش دانشجویان در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

هاشمی همچنین برگزاری دوره کارشناسی مشترک با دانشگاه ووپرتال کشور آلمان، برگزاری دوره کارشناسی‌ارشد مشترک با دانشگاه گرونوبل کشور فرانسه در رشته مدیریت پروژه، فراهم‌سازی امکان برگزاری دوره مشترک با دانشگاه Blaise Pascal Clermont-Ferrand II کشور فرانسه (در مرحله انعقاد قرارداد)، گسترش همکاری با دانشگاه‌های سوئیس از جمله Zurich  ETH ، University of Zurich و EPFL و تشکیل میز سوئیس در دانشگاه صنعتی اصفهان (به عنوان نماینده شورای عتف در ارتباط با دانشگاه‌های سوئیس) در دی‌ماه 1395 را نیز از دیگر اقدامات دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای راه‌اندازی دوره‌های آموزشی مشترک بین‌المللی عنوان کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای راهبرد کلان 13 اعم از توسعه، تعمیق و تقویت آموزش و پژوهش در حوزه علوم پایه، گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان وضعیت مناسبی در آموزش و پژوهش در حوزه علوم پایه دارد. همکاری با بهترین مراکز داخلی از جمله پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) و همکاری با مرکز CERN یا سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان و انجام پروژه‌های مشترک از جمله فعالیت‌های دانشگاه صنعتی اصفهان است.

به گفته هاشمی، دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته شیمی نیز نه تنها در زمینه تولید علم موفقیت‌های زیادی کسب کرده، بلکه در زمینه فناوری نیز بسیار موفق بوده است. دو شرکت دانش‌بنیان در زمینه تجهیزات آنالیزی شیمی توانسته‌اند با ارائه محصولاتی استراتژیک، از خروج مبالغ متنابهی ارز از کشور جلوگیری کنند.

وی همچنین با اشاره به بیانیه چشم‌انداز دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: طبق این بیانیه، این دانشگاه در افق 1404 باید تبدیل به دانشگاهی بین‌المللی و دارای منابع مالی پایدار شود و از طرفی برخوردار از فضای علمی و فرهنگی پویا و کیفیت‌گرا باشد،

هاشمی تصریح کرد: دستیابی به مرجعیت علمی و فناوری در آسیا، سرآمدی در تربیت دانش‌آموختگانی توانمند در تراز جهانی، اخلاق‌مدار و نقش‌آفرین در توسعه کشور، قرار گرفتن در جایگاه تاثیرگذارترین دانشگاه کشور در منطقه پیرامونی خود در جهت تحقق جامعه دانایی‌محور از اهداف کلان ما هستند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha