• جمعه / ۱۳ مهر ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 97071307366
  • منبع : نمایندگی کردستان

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی:

تنها ۱۱ درصد زمین‌های کشاورزی کردستان آبی است

تنها ۱۱ درصد زمین‌های کشاورزی کردستان آبی است

ایسنا/کردستان نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها 11 درصد زمین‌های کشاورزی استان کردستان آبی است که بسیار کمتر از میانگین 40 درصدی کشوری است.

به گزارش ایسنا، «محسن بیگلری» در جریان بازدید از ایستگاه پمپاژ سد شهید کاظمی با اشاره به پایمال شدن حق مردم کردستان در بحث اختصاص آب اظهار کرد: تنها تاج سد شهید کاظمی در محدوده آذربایجان‌غربی واقع شده است و این درحالی است که 2 درصد آب آن از سوی کردستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: تنها 11 درصد زمین‌های کشاورزی استان کردستان آبی است که این مقدار در سطح کشور حدود 40 درصد است که حتی نزدیک به این میانگین هم نیستیم.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمارهای بیکاری در کردستان واقعی نیستند و ما حدود 50 درصد بیکار در استان داریم که با تقویت بخش کشاورزی امیدواریم ایجاد شغل کنیم.

سید «مرتضی موسوی»، مدیر منابع آب حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه  وزارت نیرو با اشاره به کاهش بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کردستان تصریح کرد: بیش از 1.8 میلیارد متر مکعب از آب‌های  تجدیدپذیر این حوضه کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد : سد چراغ ویس که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده تنها سدی است که اجازه ساخت آن متوقف نشده است.

مدیر منابع آب حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه وزارت نیرو با بیان این‌که بخشی از آب شهرستان سقز از سد چراغ ویس تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: در فصل تابستان که آب سد شهید کاظمی کاهش می‌یابد کیفیت آب به نوبه خود کاهش می‌یافت که اکنون با وجود عدم افتتاح سد، بخشی از آب شهر سقز از سد چراغ ویس تأمین می‌شود.

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در ادامه گفت: سهم کردستان از آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه تقریباً صفر است این در حالی است که بیش از 17درصد آب ورودی  دریاچه ارومیه را کردستان تأمین می‌کند.

وی ساخت سدهای متعدد در آذربایجان‌غربی را علت وضع بد دریاچه ارومیه دانست و خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته 62 سد بر روی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی ساخته و افتتاح شده است، اما سهم کردستان تنها سد چراغ ویس است که آن هم به طور کامل افتتاح نشده است.

سجادی یادآور شد: درخواست داریم 28 هزار هکتار از زمین‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان کردستان با شیوه‌های نوین آبی شوند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha