• یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۳:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 99062921929
  • خبرنگار : 71511

شجاعی: پیش از ۱۴۰۰ مفاهیم سیاسی را باز تعریف کنیم

شجاعی: پیش از ۱۴۰۰ مفاهیم سیاسی را باز تعریف کنیم

یک فعال سیاسی گفت:برای انتخابات ۱۴۰۰ موضوع شخص مهم نیست، اگر قرار است اتفاقی بیافتد که نتیجه اش شایسته سالاری و توسعه کشور باشد، باید احزاب حرفه ای داشته باشیم.

اسماعیل شجاعی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ما با ضعف جدی در ساختار دموکراسی خود رو به رو هستیم و آن این است که نهادهایی که در فضای دموکراسی ما فعال هستند، نقششان کم رنگ شده و به تدریج نهادهای انتصابی پر رنگ تر می شوند؛ این شرایط رسیدن به توسعه را دشوار می کند. علت این امر هم نداشتن احزاب حرفه ای و رسانه های آزاد و مستقل است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه دو قدم جدی باید برداریم؛ یکی آزادی رسانه ها است که امکان نقد و بررسی شخصیت ها و ساختارها فراهم شود و دوم اینکه به سمت شکل گیری احزاب سراسری قدرتمند که جامعه مدنی را نمایندگی کنند، پیش برویم. 

این فعال سیاسی گفت: الان در فضای سیاسی فاقد احزاب قدرتمند هستیم ؛ تنها گعهده هایی داریم که میان مردم نفوذی ندارند و نتوانستند از اقشار مختلف جامعه یارگیری  و آنان را با خود همرا کنند. نتیجتا وقتی چند بار مردم می بینند نتیجه مشارکت آنها در انتخابات نتیجه معقولی به همراه ندارد و تاثیری از این انتخاب ها در بهبود زندگی خود مشاهده نمی کنند ؛ احساس می کنند حضورشان در انتخابات نتیجه ای ندارد و رقبتی به مشارکت در انتخابات از خود نشان نمی دهند.

این فعال سیاسی ادامه داد: فرض کنید مردم در انتخابات شرکت می کنند و با رای آنان دولتی بر سر کار می آید که به جای شایسته سالاری فامیل سالاری را ترویج می کند. در نتیجه این اتفاقات رانت خواری و فساد بیشتر می‌شود و رشد اقتصادی و تولید ملی شکل نمی گیرد و یا نمایندگانی را به مجلس می فرستند که این نمایندگان بیشتر در فکر تجارت و کسب سود برای خودشان هستند و گره ای از مشکلات مردم باز نمی کنند و یا در شوراهای شهر شاهد فساد اعضای شوراهای شهرهای مختلف در کشور هستند که صرفا شورای شهر را جایگاهی برای رانت خواری خود دیده اند , همه این موارد مردم را به این نتیجه می رساند که کسانی که اجازه کاندیدا شدن پیدا کرده اند،  نمایندگان واقعی مردم نیستند و  ظاهرا قرار نیست برای مردم دلسوزی کنند و این دلسردی از این نوع دموکراسی را به دنبال داشته است.

شجاعی گفت: تا احزاب سراسری گسترده و قدرتمند  نداشته باشیم انتخابات و برگزاری اش بی معنی است. وقتی می‌آییم ساز و کارهایی را پیگیری می کنیم که در آن رسانه های قدرتمند و احزاب واقعی شکل نمی گیرند، در واقع دو بازو و بال مهم دموکراسی را از بین می‌بریم. تا وقتی این شرایط هست ؛ فقط دموکراسی نیم بندی داریم که نتیجه اش دلسردی  مردم از انتخابات شده است. 

وی خاطرنشان کرد: برای انتخابات ۱۴۰۰ موضوع شخص  مهم نیست. اگر قرار است اتفاقی بیافتد که نتیجه اش شایسته سالاری و توسعه کشور باشد باید احزاب حرفه ای داشته باشم که نیروهای کارامد در آنها شناسایی و فعال شوند. متاسفانه ما در این موضوع کاستی زیادی داریم و اقدامات مناسبی را هم برای رفع آن انجام نداده ایم. تجربه احزاب در جهان بیش از ۲۰۰ سال است اما ما هنوز در ابتدای این مسیر هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha