• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99080703924
  • خبرنگار : 50176

نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور مطرح کرد:

تجلی معیارهای الهی در ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه

تجلی معیارهای الهی در ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه

ایسنا/لرستان نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور با اشاره به تجلی معیارهای الهی در ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س)، گفت: ازدواج آسمانی این بزرگواران بر مبنای معیارهای الهی، اخلاق و صداقت بوده و معیارهای مادی و مال در این وصلت نقشی نداشته است.

حجت‎الاسلام روح‌الدین دریکوند در گفت‎وگو با ایسنا با اشاره به دهم ربیع‌الاول سالروز ازدواج آسمانی حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) به الگو بودن این بزرگان برای امر ازدواج تاکید و اظهار کرد حضرت خدیجه(س) به‌عنوان همسر نبی مکرم اسلام(ص) یکی از ثروتمندان و افراد با نفوذ در آن روزگار بود که در کنار ثروت خود از هوش، درایت و اخلاق نیکو بهره‌مند بود.

وی با ذکر این مطلب که حضرت خدیجه(س) در آن روزگار با وجود عصر جاهلیت از آلودگی‌ها و بت‌پرستی شرایط آن زمان مبرا بود، ادامه داد: حضرت خدیجه(س) دارای جایگاه ویژه‌ای در نزد شیعیان مسلمانان است این در حالی‌است که در روایاتی از ائمه معصومین از آن حضرت در کنار حضرت مریم، آسیه همسر فرعون و حضرت زهرا(س) به‌عنوان یکی از سروران زنان بهشتی یاد شده است.

نایب رئیس شورای هیات مذهبی کشور با بیان این‌که زمانی حضرت خدیجه(س) با پیامبر آشنا شد که در یک سفر تجاری آن حضرت را به همراه خود برد، ادامه داد: زمانی حضرت خدیجه(س) صداقت امانت‌داری و پاکی نبی مکرم اسلام را دید به آن حضرت علاقمند شد و از طرفی از علمای مسیحی شنیده بود که پیامبر خاتم خواهد آمد و زمانی کرامات صداقت و احوالات نبی مکرم اسلام را مشاهده کرد به فراست دریافت که او همان نبی خاتم است این در حالی‌است که از لحاظ ثروت و دارایی به مراتب بالاتر از پیامبر اسلام(س) بود و به عبارتی هم‌کفو بودن حضرت خدیجه بیشتر بود.

دریکوند با اشاره به این‌که حضرت خدیجه(س) در تجارت و امانت‌داری، بارها حضرت محمد(ص) را امتحان کرد تا جایی‌که امانت‌داری آن حضرت برای وی اثبات شد، گفت: با وجودی که در مکه بت پرستی رواج داشته است، حضرت خدیجه(س) بر مکتب حنیف و دین توحیدی حضرت ابراهیم(ع) بوده است این در حالی‌است که آن حضرت در مناطقی چون مصر و شام به تجارت مشغول بود تا جایی‌که ثروت وی فزونی یافت و از تجار بزرگ آن زمان محسوب می‌شد.

وی با ذکر این مطلب که با بعثت پیامبر اکرم(ص) حضرت خدیجه(س) تمام مال و دارایی خود را در راه گسترش اسلام صادقانه تقدیم نموده است و جهان اسلام مدیون زحمات آن بزرگوار است، تصریح کرد: از طرفی نبی مکرم اسلام به حضرت خدیجه علاقه وافر داست و در زمان حیات وی با هیچ زن دیگر ازدواج نکرد و نتیجه ازدواج وی حضرت فاطمه زهراست که سوره مبارکه «کوثر» در شان او نازل شده است.

دریکوند به شاخصه‌های ازدواج نبی مکرم اسلام و حضرت خدیجه اشاره کرد و با بیان این‌که در این ازدواج منصب‌های مادی و به‌ویژه مال و دارایی ملاک نبوده است، تصریح کرد: متاسفانه امروز یکی‌از شاخص‌های اصلی ازدواج توجه به مادیات و به‌ویژه پول و ثروت است این در حالی‌است که مبنای زندگی حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) بر اساس فضیلت اخلاق و ارزش‌های انسانی بنا نهاده شده است چراکه حضرت خدیجه، صداقت، امانت داری و مکارم اخلاقی را ملاک ازدواج قرار داده است 

نائب‌رئیس شورای هیئات مذهبی کشور با تاکید بر این‌که ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) بر مبنای معیارها و شاخصه‌های الهی بوده است، ادامه داد: ریشه طلاق، جدایی‌ها و بالا رفتن سن ازدواج این است که ازدواج‌های ما بر مبنای معیارهای الهی نیست و اگر مبنای ازدواج را معیارهای الهی و شاخصه‌های اخلاقی و انسانی قرار دهیم بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود کمااینکه امروزه به‌دلیل بی‌توجهی به معیارهای الهی شرایط ازدواج بر جوانان سخت شده است.

وی به تجلی معیارهای الهی در ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) اشاره کرد و ادامه داد: حضرت خدیجه(س) بعد از بعثت پیامبر اسلام(ص) با وجود مشکلات فراوان که پیش آمد و با وجود تبعید آن حضرت به شعب ابی‌طالب هرگز از مسیر الهی خود فاصله نگرفت و ثروت خود را در راه اسلام داد و می‌طلبد که جوانان از پیوند آسمانی این بزرگان الگوبرداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.