دکتر «محمد علیاکبری» در دومین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان ایلام، با بیان اینکه شورای مدیریت آموزش عالی استان ایلام، شورایی برای همافزایی، پرهیز از هم پوشانی و تداخل وظایف است که میتوان با استفاده از ساز و کار آن گامهای مؤثری برای حل مشکلات و معضلات موجود، برنامهریزی و توسعه آموزش عالی استان برداشت، با رضایت از عملکرد دانشگاه پیام نور استان، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور مرکز ایلام با دارابودن سومین جمعیت عضو هیأت علمی و دانشجو ، از زیرنظامهای موفق آموزش عالی استان ایلام است، که توانسته شرایط را برای ادامه تحصیل گروه خاصی از متقاضیان فراهم نماید و حضور و نوع آموزش متفاوت و ظرفیت آموزشی این دانشگاه در حوزه مجازی و الکترونیکی کار را برای سایر دانشگاهها آسان کرده است.
وی با بیان اینکه فلسفه تشکیل و نوع آموزش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با هم متفاوت است، تاکید کرد: انتظار ما از زیرنظامهای آموزشی مشابه نیست و قرار هم نیست نوع عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی استان با هم مقایسه شوند، برای اینکه ما پذیرفتهایم هر واحد دارای یک مأمورت خاص باشد و لذا باید با همفکری و همدلی؛ این ظرفیتها را به سمت توسعه علمی و کسب توانمندی و رقابت سوق دهیم و متناسب با این ظرفیتها در برنامهریزی بازنگری کنیم.
رئیس دانشگاه معین استان ایلام با اشاره رویکرد جدید وزارت علوم برای ساماندهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سطح کشور، ادامه داد: تعداد متقاضیان تحصیل در دانشگاه در یک بازه زمانی، در کشور بسیار بالا بود و حتی تعدادی از آنان به کشورهای خارجی که سطح پائینتری از آموزش عالی نسبت به ایران داشتند میرفتند، لذا با توجه به این وضعیت گسترش آموزش عالی انجام گرفت، اما تحولات جامعه به سمتی پیش رفت، که الان با صندلی خالی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مواجه هستیم و لذا باید برنامه جدید وزارت علوم در ساماندهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سطح کشور با شایستگی انجام گیرد.
علیاکبری با بیان اینکه دانشگاه فقط محل کسب علم نیست، ادامه داد: دانشگاه مدرسهای بزرگ نیست، که معلمینی باسوادتر در آنجا تدریس کنند، بلکه دانشگاه در معنای «دانشگاه تمام عیار»، محلی برای اجتماعی شدن، کسب علم، آشنایی با مدیریت، کسب فنون پژوهش، کسب بینش و معرفت، کسب یادگیری امور زندگی و یادگیری مهارتهای کارآفرینی و شغلی است.
رئیس دانشگاه معین استان ایلام با انتقاد از روش «بومی گزینی» برای پذیرش دانشجو، گفت: محروم کردن فرزندان استان ایلام از ظرفیت آموزش عالی کشور را عادلانه نمیدانم و در مورد بحث بازنگری در سهمیههای پذیرش تحصیل هم اعتقاد دارم باید ورود به دانشگاه بر اساس توانایی انجام گیرد، تا فارغ از محل تولد و زندگی افراد زمینه تربیت عالمانی بزرگ در تراز مفاخر تاریخی ایران همچون: سعدی، مولوی، خیام و بیرونی فراهم گردد.
دکتر «عباس سهرابزاده» رئیس دانشگاه پیام نور استان نیز با بیان اینکه کاهش پذیرش دانشجو به یک معضل برای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سطح کشور و استان ایلام تبدیل شده اشت، اظهار کرد: بعضی از مراکز دانشگاه پیام نور در شهرستانها با این مشکل گریبانگیر هستند، لذا برای اینکه از اتلاف منابع جلوگیری شود، تغییر مأموریت این واحدها در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: بر اساس ارزیابی پتانسیل و ظرفیتهای شهرستانها، رایزنی و مشورت با مسئولان منطقه و ستادی دانشگاه پیام نور کشور، تغییر کاربری دانشگاه پیام نور مراکز مهران و بدره به ترتیب به مرکز اربعین پژوهی و پژوهشکده گیاهان دارویی تصویب شد، که ان شاء الله تا اردیبهشت ماه سال بعد نهایی خواهد گردید.
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز استان لازمه حفظ شأنیت و وجهه آموزش عالی را حل نابسامانیهای موجود اعلام و تصریح کرد: نابسامانیها موجود برای همه ضرر دارد و لذا در راستای تحقق اهداف استانی و ملی، باید همه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان در موضوع ساماندهی با همافزایی همکاری نمایند، تا هدف وزارت عتف در سطحی عالی محقق گردد.
این نشست با حضور دکتر نعمتی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دکتر طولابی مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، رؤسای دانشگاههای آزاد اسلامی، پیام نور، فرهنگیان، فنی وحرفهای و علمی کاربردی، دکتر صالحیپور رئیس بنیاد نخبگان و دکتر طاهرپور رئیس پارک علم و فناوری استان، به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات