• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۱
  • GMT 09:31

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۱
  • GMT 09:31

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

پیاده راه سازی مرکز شهر اراک

کامیار زادفر
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۱

پیاده راه سازی مرکز شهر اراک میانه دهه ۹۰ مطرح بوده است و از مرداد ۱۳۹۹، فاز اول آن در خیابان امیرکبیر کلید خورد و پس از چهار ماه کار عملیاتی، نهایتا خیابان امیرکبیر به عنوان پیاده راه به بهره برداری رسید. با وجود وعده های مسئولان مدیریت شهری و شهرداران مختلف اراک از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲، بالاخره فاز دوم این پروژه به شکل ناگهانی و بدون اطلاع قبلی به شهروندان با تغییر مسیر برخی از خیابان شهر اراک اعم از خیابان حاج باشی، خیابان حصار و کوچه سعدی کلید خورد. این تغییر مسیر خیابان‌ها، واکنش‌های شهروندان را به دنبال داشت چراکه از تغییر مسیرها مطلع نبودند و شلوغی مرکز شهر اراک نیز بیش از گذشته کرده است که از نظر مسئولان شهر، این شلوغی‌ها به مرور زمان و انتخاب مسیرهای تردد از سوی رانندگان کاهش می‌یابد.

  • اراک شهری تک هسته‌ای است و پیاده راه شدن مرکز این شهر، موضوعی مربوط به امسال و سال گذشته نیست، بلکه از اواسط دهه ۹۰ بارها و بارها، این موضوع، چگونگی اجرا، برنامه ریزی ها و ...مستمرا تکرار شد، اما هر بار برای پیاده شدن این منطقه اما و اگرهای بسیاری مطرح بوده است.
  • اوایل تیرماه ۱۳۹۸، اولین گام برای پیاده راه شدن مرکز شهر اراک، با تصمیمی ناگهانی، آن هم در خیابان حصار برداشته شد و گفته شد که به شکل آزمایشی این خیابان سه شنبه‌های هر هفته به عنوان پیاده راه فعال می‌شود و از تردد خودروهای به غیر از تاکسی و خودرو کسبه و اهالی این خیابان جلوگیری می‌شود. این اقدام ناگهانی شهرداری واکنش اهالی خیابان حصار را به دنبال داشت و شهرداری در نهایت ناچار شد که از این تصمیم خود کوتاه بیاید و عملا پیاده راه شدن این خیابان از دستور کار خارج شد و همه چیز به حالت عادی و گذشته خود بازگشت.
  • پس از مدتی و بعد از اولین شکست شهرداری در پیاده راه سازی مرکز شهر اراک، پرونده خیابان امیرکبیر برای پیاده راه شدن روی میز قرار گرفت و مسئولان مدیریت شهری معتقد بودند این خیابان که حد فاصل بازار اراک و میدان شهداست برای پیاده راه سازی مستعد است.
  • دهم مردادماه ۱۳۹۹ همزمان با عید قربان، مجددا به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی خیابان امیرکبیر مسدود و تاکسی‌ها از خیابان تخلیه شدند و رسما کار پیاده راه شدن این خیابان کلید خورد.
  • البته کار پیاده راه سازی خیابان امیرکبیر، به راحتی انجام نگرفت، شهردار وقت اراک، افتتاح این پروژه را ۲۸ مهرماه و همزمان با روز اراک اعلام کرد، اما کار به خوبی پیش نرفت، کف سازی خیابان بارها تخریب و مجدد انجام شد، ولی در نهایت ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ فاز نخست پیاده راه سازی مرکز شهر اراک در خیابان امیرکبیر به بهره برداری رسید.
  • فضاسازی و زیباسازی این خیابان به مانند بهسازی آن و تبدیل شدن به پیاده راه نیز زمان زیادی به خود اختصاص داد و حتی پس از حدود ۲.۵ سال به لحاظ بصری هنوز جای کار دارد و البته کارکردهای واقعی یک پیاده راه را نیز ندارد، اما قطعا برداشتن گام نخست بهترین اتفاقی بود که توسط شهرداری اراک برداشته شد، اما وعده‌های شفیعی برای ادامه راه، عملیاتی نشد.
  • مسئله اجرای پیاده راه در مرکز شهر، تنها به یک خبر از شورای ترافیک در ۲۵ خرداد  خلاصه می‌شد و یکباره و به صورت کاملا ناگهانی، جمعه ۲۰ مردادماه، مردم با تغییر مسیر سه خیابان در مرکز شهر مواجه شدند که مسئولان این تغییر را به دلیل آغاز فاز دوم پیاده راه سازی در مرکز شهر عنوان کردند.
  • این تغییر ناگهانی، آشفتگی و سردرگمی بسیار فراوانی را در این سه خیابان رقم زد.
  • میزان تردد در کوچه سعدی و خیابان حاج‌باشی نسبت به گذشته به مراتب کمتر شده است و حتی ترافیک سنگین گذشته در این معابر از بین رفته است.
  • وضعیت تردد شبانه در خیابان امام خمینی حدفاصل میدان ولیعصر تا ابتدای خیابان قائم مقام بسیار سنگین است و این ترافیک درست از ابتدای خیابان محسنی تا میدان شورا نیز همواره شدیدتر است، این روزها که مسیر تردد خیابان حصار از سمت میدان ارگ به سمت خیابان امام خمینی تغییر کرده است، عملا بار ترافیکی بیشتر وارد این خیابان می‌شود و طبق مشاهدات، از ساعت ۱۹ به بعد، حصار از میدان ارگ تا ابتدای خیابان درگیر ترافیک سنگین است.
  • به دلیل عدم اطلاع رسانی درست به مردم سوالات بسیاری از عاقبت این طرح و تغییر مسیرها در ذهن شهروندان ایجاد شده است.
  • شهر اراک تک هسته ای است و شهروندان برای هر فعالیتی سفری به مرکز شهر دارند و این امر مضراتی چون ترافیک را در ساعات مختلف رقم می زند.
  • در حال حاضر مسیر تردد از میدان ارگ به سمت خیابان امام خمینی(ره) تغییر یافته است و در آینده و اجرای پیاده راه سازی، انتهای خیابان کاملا مسدود می‌شود و خودرو اجازه ورود و خروج نخواهد داشت و از کوچه‌ها امکان تردد در خیابان مهیا خواهد بود و کوچه سعدی نیز مسدود نمی‌شود و از خیابان امام خمینی به سمت مولوی شرقی تردد در جریان خواهد بود.
  • در طرح پیاده‌راه از میدان شورا تا ابتدای کوچه سعدی و بالعکس به عنوان مسیر ایستگاه تاکسی تعریف شده است.
  • با اجرای پیاده‌راه، خط ویژه اتوبوس از ابتدای خیابان دکتر حسابی تا خیابان محسنی نیز راه اندازی می‌شود.
  • مقرر شده تا برای تخلیه بار زمانی مناسب در نظر گرفته شود و در ساعاتی مشخص امکان بارانداز و تخلیه بار تعیین می‌شود تا خللی در کار کسبه بروز نکند.
  • در حال حاضر با اجرای ناقص پیاده‌راه تداخل خودرو و عابرین پیاده در مرکز شهر اراک بسیار زیاد و باعث رنجش هر دو گروه است.
  • با شروع اجرای طرح پیاده‌راه سازی مسیر خیابان حاج باشی، خیابان حصار، کوچه سعدی و خیابان عمار یاسر تغییر کرده و در ادامه خط ویژه اتوبوس از خیابان شهید رجایی(ملک) جمع آوری می‌شود و این خیابان از سمت میدان شهدا تا انتها یک طرفه خواهد شد.
  • قطعا ترافیک فعلی مرکز شهر اراک، بسیار آزاردهنده است، اما امیدواریم با سرعت عمل شهرداری در اجرای این پروژه نه تنها چالش جدید برای شهروندان بروز نکند، بلکه آرامشی پایدار توام با زیبایی، اصالت و هویت به بافت مرکزی و تاریخی شهر اراک بازگردد.
  • به منظور تمرکز زدایی از هسته مرکزی شهر و کاهش ترددهای غیرضروری و تردد خودروهای تک سرنشین، اجرای پروژه پیاده راه در این منطقه از شهر اهمیت بالایی دارد.
  • دبیر امیر خلوصی
  • استانی-عکس
  • پیاده راه
  • اراك

اخبار مرتبط

  • ادامه پیاده راه سازی در اراک، سوالات مردم و جواب های مسئولان + فیلم

  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده تجهیزات پزشکی بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی خرید سی‌ پی کالاف ساندویچ پانل خرید سی‌ پی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
حسن گرجی
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۱۷:۳۷

سلام بمردم اراک و مسئولین محترم ازاونجاکه مدتی رادراراک گذراندم باتجربه اطلاعاتی که دارم اراک مانندهمان قلعه های تعریف شده درتاریخ گذشته است .ازیک طرف واردمیشویم وازطرف دیگرخارج.شهربسته سواروسیلهای عمومی بشیدبدون اینکه بپرسیدوبپرسندشماراسربازارمیارند..باسم اراک دقت کنی میدقت کنی میبینی هیچ حروف باهم ارتباط نداره .توجه زیادی باید بشه ازنظرشهرسازی.باومیدآینده ای زیبا ازشهراراک ..

پاسخ
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved