• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۱
  • GMT 15:31

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۱
  • GMT 15:31

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

بندر چابهار

عبدالواحد میرزازاده
۲۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۱:۰۱

بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران در بخش شمالی دریای عمان و در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد. از سوی دیگر این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت. همچنین این بندر به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد. ضمناً این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد. عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری یکی از دو بندر مهم چابهار، از سال ۱۳۶۲ به طور جدی آغاز و با تکمیل ۴ پست اسکله فلزی در همان سال عملاً به بهره برداری رسید. بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد. شایان ذکر است که این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفا نمود. عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در ۵ طرح از مرداد سال ۱۳۸۶ آغاز شد و برای تکمیل و خرید تجهیزات فاز نخست آن یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است. در مرحله نخست این طرح ساخت موج شکن به طول هزار و ۶۵۰ متر، دایک گذاری بیش از پنج کیلومتر، بیش از ۶۰ هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، ساخت یک ترمینال کانتینری شامل ۲ پست اسکله به طول ۶۴۰ متر، ساخت سه پست اسکله چند منظوره به طول ۷۵۰ متر، لایروبی به میزان ۱۶ میلیون مترمکعب تا عمق منفی ۱۶ متر و احیای اراضی جدید حاصل از لایروبی دریا در سطح ۲۰۳ هکتار است.


 

  • مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی با ساخت موج شکن به طول هزار و ۶۵۰ متر، دایک گذاری بیش از پنج کیلومتر، بیش از ۶۰ هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، ساخت یک ترمینال کانتینری شامل ۲ پست اسکله به طول ۶۴۰ متر، ساخت سه پست اسکله چند منظوره به طول ۷۵۰ متر، لایروبی به میزان ۱۶ میلیون مترمکعب تا عمق منفی ۱۶ متر و احیای اراضی جدید حاصل از لایروبی دریا در سطح ۲۰۳ هکتار در سال گذشته با حضور رییس جمهور افتتاح شد.
  • تخلیه بزرگترین کشتی حمل ذرت فله‌ای با ۷۲ هزار تن بار در بندر شهید بهشتی چابهار
  • بندر شهید بهشتی تا سال گذشته با دو ونیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در سال را داشت که با افتتاح فاز یک این ظرفیت به ۶ میلیون تن در سال را دارد.
  • عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در ۵ طرح از مرداد سال ۱۳۸۶ آغاز شد و برای تکمیل و خرید تجهیزات فاز نخست آن یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.
  • به گفته بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت و نیم میلیون تن و درافت منفی 16 و نیم توانایی پهلوگیری کشتی‌های بزرگ 100 هزار تنی را دارد.
  • تخلیه بزرگترین کشتی ذرت فله‌ای با ۷۲ هزار تن بار در پست اول اسکله بندر شهید بهشتی چابهار
  • شرکت اپراتوری IPGL هند 85 میلیون دلار در قالب سرمایه‌گذاری و‌ در گام دوم 150 میلیون دلار، در این بندر هزینه خواهد کرد و در مقابل اپراتور این بندر در قرارداد با هندی‌ها به مدت 10 ساله و به صورت BOT در قالب ترانزیت، ترانشیپ و صادرات در اختیار آنها قرار دارد و پس از پایان قرارداد تجهیزات تحویل ایران خواهد شد.
  •  یکی از مشکلات اصلی بندر شهید بهشتی در حمل و تخلیه کالا فاصله زیاد پست اسکله تا انباره‌ها و سیلوهاست که با مکانیزه شدن انتقال کالا (ساخت نوار حمل بار) انتقال کالاها با سرعت و هزینه کمتر انجام می‌شود.
  • بندر شهید بهشتی چابهار دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت و نیم میلیون تن و درافت منفی 16 و نیم توانایی پهلوگیری کشتی‌های بزرگ 100 هزار تنی را دارد.
  • بدلیل آماده نشدن نوار مکانیزه حمل کالا از اسکله به انبار حمل کالاها به کندی و با و هزینه‌های زیاد انجام می‌شود.
  • به علت فاصله زیاد اسکله تا انبار کالا و آماده نشدن نوار مکانیزه حمل کالاها به کندی و با و هزینه‌های زیاد انجام می‌شود.
  • بندر شهید بهشتی چابهار دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت و نیم میلیون تن کالا را دارد.
  • اولین سکله بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۱۳۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد.
  • مشکل اصلی در تخلیه کالاهای بندر شهید بهشتی چابهار آماده نشدن سیستم مکانیزه حمل کالا از اسکله به انبارها و سیلوهاست.
  • بندر شهید بهشتی چابهار دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت و نیم میلیون تن و درافت منفی 16 و نیم توانایی پهلوگیری کشتی‌های بزرگ 100 هزار تنی را دارد.
  •  یکی از مشکلات اصلی بندر شهید بهشتی در حمل و تخلیه کالا فاصله زیاد پست اسکله تا انباره‌ها و سیلوهاست که با مکانیزه شدن (ساخت نوار حمل بار) حمل و انتقال کالا با سرعت و هزینه کمتر انجام می‌شود.
  • یکی از انبارهای دپوی ذرت‌ در بندر شهید بهشتی چابهار
  • طبق قرارداد ایران با اپراتور شرکت هندی که در قرارداد اصلی مدت آن ۱۰ سال است ۶۴۰ متر اسکله و ۷۰ هکتار محوطه و تامین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است.
  • شرکت اپراتوری IPGL هند 85 میلیون دلار در قالب سرمایه‌گذاری و‌ در گام دوم 150 میلیون دلار، در این بندر هزینه خواهد کرد و در مقابل اپراتور این بندر در قرارداد با هندی‌ها به مدت 10 ساله و به صورت BOT در قالب ترانزیت، ترانشیپ و صادرات در اختیار آنها قرار دارد و پس از پایان قرارداد تجهیزات تحویل ایران خواهد شد.
  • اولین سکله بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۱۳۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد.
  • یکی از انبارهای دپوی ذرت‌ در بندر شهید بهشتی چابهار
  • ‌کشتی‌های کانتینری که به چابهار می‌آیند فرآیند تخلیه و بارگیری را در بندر شهید کلانتری انجام می‌دهند.
  •  در سال‌های 61 و 62 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر شهید کلانتری را 800 هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش داد‌.
  • اسکله شهید کلانتری دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است‌.
  •  عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری  یکی از دو بندر مهم چابهار، از سال ۱۳۶۲ به طور جدی آغاز و باتکمیل ۴ پست اسکله فلزی در همان سال عملاً به بهره برداری رسید.
  • بندر شهید کلانتری ۳۰ هکتار مساحت کل، ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری، پنج پست اسکله و یک ترمینال مسافری بین المللی دریایی دارد.
  • چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکران بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
  • در بندر شهید کلانتری چابهار بیشتر کالاهای اساسی و کانتینری تخلیه می‌شوند.
  •  تجهیزات تخلیه و بارگیری در بندر شهید کلانتری چابهار شامل هفت دستگاه جرثقیل محوطه‌ای با ظرفیت 60 و 25 تن و پنج دستگاه نوار نقاله و همچنین روزانه 120 نفر اپراتور دستگاه و کارگر مشغول ارایه خدمات تخلیه و بارگیری هستند.
  • ‌کشتی‌های کانتینری که به چابهار می‌آیند فرآیند تخلیه و بارگیری را در بندر شهید کلانتری انجام می‌دهند.
  • در بندر شهید کلانتری چابهار بیشتر کالاهای اساسی و کاتنینری تخلیه می‌شوند.
  • در بندر شهید کلانتری چابهار بیشتر کالاهای اساسی و کاتنینری تخلیه می‌شوند.
  • ‌کشتی‌های کانتینری که به چابهار می‌آیند فرآیند تخلیه و بارگیری را در بندر شهید کلانتری انجام می‌دهند.
  • در بندر شهید کلانتری چابهار بیشتر کالاهای اساسی و کاتنینری تخلیه می‌شوند.
  • بندر شهید کلانتری ۳۰ هکتار مساحت کل، ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری، پنج پست اسکله و یک ترمینال مسافری بین المللی دریایی دارد.
  • بندر شهید کلانتری ۳۰ هکتار مساحت کل، ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری، پنج پست اسکله و یک ترمینال مسافری بین المللی دریایی دارد.
  • در بندر شهید کلانتری چابهار بیشتر کالاهای اساسی و کاتنینری تخلیه می‌شوند.
  • دبیر مرتضی فرج آبادی
  • هندوستان
  • چین
  • بندر چابهار
  • بندر شهید بهشتی
  • عبدالواحد میرزازاده
  • استان سیستان و بلوچستان
  • طرح جامع تاسیس بندر چابهار
  • بندر شهید کلانتری
  • بندر شهیدبهشتی

اخبار مرتبط

  • بندر «انزلی»

  • بندر امام خمینی(ره)

  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی خرید سی‌ پی کالاف ساندویچ پانل خرید سی‌ پی خرید سی پی کالاف از رنگوگیم
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved