• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۹
  • GMT 11:09

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۹
  • GMT 11:09

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

همه ما مقصریم؛ وقتی بادی نمی‌وزد

محدثه زارع
۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۰

طی چند روز گذشته، با شدت‌گرفتن آلودگی هوا در بیشتر شهرهای بزرگ و صنعتی کشور، بسیاری از مردم و بخصوص گروه‌های حساس، در معرض بیماری‌های مختلف و اثرات این آلودگی قرار گرفته‌اند. با وضع راهکارهای موقت مثل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات، اعمال طرح زوج و فرد و اعمال جریمه برای خودروهای آلاینده و دودزا تلاش شده تا مقداری از این آلودگی کاسته شود. این راهکارهای موقتی و البته پرهزینه، شاید بتواند تا حدودی از آلودگی هوا بکاهد، اما درنهایت خلاصی چندساعته از این وضعیت، آن هم صرفاً در کوتاه‌مدت، با بارش باران یا وزیدن باد امکان‌پذیر است و درنهایت آنچه پایدار است، آلودگی‌ست که تبدیل به منظره‌ای ثابت در کلان‌شهرها شده است. می‌توان همانند بسیاری از مسائل دیگر، قصور را گردن دیگران انداخت و به هر بهانه‌ای از سختی مسیر گرفته تا شلوغ‌بودن سیستم حمل‌ونقل عمومی، از خود سلب مسؤولیت کرد؛ اما باید بدانیم امروز همه ما در موقعیتی هستیم که فقط باید به وظیفه شخصی خود در قبال سایر شهروندان و هموطنان عمل کنیم و از تاثیر مثبتی که می‌توانیم بر جامعه خود بگذاریم، آگاه باشیم. این گزارش طی هفته گذشته و در آلوده‌ترین روزهای امسال در سطح شهر مشهد تهیه شده است. در روزهایی که بسیاری از کودکان، بیماران و سالمندان خانه‌نشین شده‌اند و سایر مردم به دلیل آلودگی هوا در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند. با این وجود، همچنان خودروهای تک‌سرنشین در خیابان‌ها دیده می‌شوند، سیستم حمل‌ونقل عمومی برای استفاده شهروندان به‌روز و مناسب نیست، مردم هوای آلوده را تنفس می‌کنند و همچنان  بادی که نمی‌وزد.

  • در این روزهایی که آلودگی گریبان‌گر برخی از افراد جامعه از جمله سالمندان، کودکان، بیماران قلبی و غیره شده، حضور  غیرضروری تک‌سرنشینان باعث مختل شدن تردد آمبولانس‌ها در سطح شهر شده است
  • با شدت‌گرفتن آلودگی هوا در مشهد، شهروندانی هستند که ترجیح می‌دهند این روزهای که آلودگی هوا روبه روز بیشتر می‌شود از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند.
  • این روزها میانگین شاخص کلی کیفیت هوا در مشهد با افزایش قابل توجه نسبت به روزهای گذشته ۱۳۴ ای.کیو.آی و نشانگر هوای ناسالم و آلوده است.
  • مقابله با معضل آلودگی هوا کار یک سازمان یا ارگان نیست و همه ارگان ها و سازمان ها و مردم باید برای کاهش آلودگی هوا کمک و با هم همکاری کنند.
  • بسیاری از شهروندان و مسافران در این کلانشهر به جای استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و استفاده کردن از خودروهای شخصی به بیشتر شدن حجم آلودگی و آلاینده‌های هوا کمک می‌کنند.
  • یکی از راه‌های کاهش آلاینده‌های هوا، استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در سفرهای روزانه درون شهری، جایگزینی برای استفاده از خودروهای شخصی است.
  • مقابله با معضل آلودگی هوا کار یک سازمان یا ارگان نیست و همه ارگان ها و سازمان ها و مردم باید برای کاهش آلودگی هوا کمک و با هم همکاری کنند.
  • امروز همه ما در موقعیتی هستیم که فقط باید به وظیفه شخصی خود در قبال سایر شهروندان و هموطنان عمل کنیم و از تاثیر مثبتی که می‌توانیم بر جامعه خود بگذاریم، آگاه باشیم.
  • در حال حاضر از هر ۱۰ نفر ۹ نفر هوای آلوده تنفس می‌کنند و این هوای آلوده سالانه 7 میلیون نفر را از بین می‌برد.
  • گسترش فضای سبز در سطح شهر، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، افزودن اتوبوس‌های جدید، الزام معاینه فنی کلیه خودروهای تحت پوشش را از جمله اقداماتی است که می‌تواند به رفع آلودگی در سطح شهر شود.
  • استفاده از ماسک تا حدودی می‌تواند جلو آلاینده‌ها را بگیرد ولی خیلی موثر نیست و بیشتر افراد از ماسک‌هایی استفاده می‌کنند که برای آلودگی هوا استاندارد لازم را ندارد.
  • تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، کاهش تک سرنشینی، بالابردن کیفیت سوخت، نصب فیلتر کاهنده آلودگی‌ها روی خودروهای دیزلی و وسائط نقلیه عمومی، کاهش تردد افراد در معرض خطر همچون کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران مزمن تنفسی و قلبی در زمان پیک آلودگی هوا در کلان‌شهرها از جمله مهم‌ترین راهکارهای مقابله با آلودگی هوا است.
  • یکی از عوامل مشکلات آلودگی مشهد مربوط به وسایل نقلیه تک سرنشین است. از سویی دیگر افرادی که وسیله نقلیه تک سرنشینان دارند می گویند باید جلوی آلودگی هوا را بگیریم این در حالی است که باید بپذیریم همه در آلودگی هوا مقصر هستیم.
  • استفاده از خودرو‌های تک‌سرنشین سبب افزایش ترافیک و آلایندگی هوا می‌شود.
  • استفاده از ماسک تا حدودی می‌تواند جلو آلاینده‌ها را بگیرد ولی خیلی موثر نیست و بیشتر افراد از ماسک‌هایی استفاده می‌کنند که برای آلودگی هوا استاندارد لازم را ندارد.
  • تغییرات آب و هوایی و پایداری هوا از علل اصلی ایجاد آلودگی این روزهای مشهد است.
  • یکی از عوامل مشکلات آلودگی مشهد مربوط به وسایل نقلیه تک سرنشین است. از سویی دیگر افرادی که وسیله نقلیه تک سرنشینان دارند می گویند باید جلوی آلودگی هوا را بگیریم این در حالی است که باید بپذیریم همه در آلودگی هوا مقصر هستیم.
  •  منابع ثابت آلودگی شهر مشهد شامل نیروگاه ها، صنایع، پمپ‌بنزین‌ها، مصارف خانگی، تجاری و اداری و پایانه‌های حمل‌ونقل شامل فرودگاه، راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری است. با وجود یک‌میلیون 400 هزار وسیله نقلیه در مشهد در شرایط موجود ۸۰ درصد مینی‌بوس‌ها، ۶۰ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد موتورسیکلت‌ها و ۴۰ درصد کامیون و کامیونت‌ها فرسوده است.
  • مقابله با معضل آلودگی هوا کار یک سازمان یا ارگان نیست و همه ارگان ها و سازمان ها و مردم باید برای کاهش آلودگی هوا کمک و با هم همکاری کنند.
  • قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت سالم است.
  • متاسفانه حتی در روزهایی که آلودگی هوا به مرز هشدار می‌رسد شاهد تردد بالای خودروهای تک‌سرنشین در مشهد هستیم این در حالی است که این خودرو ها نقش عمده‌ای در افزاریش ترافیک و آلایندگی هوا دارند.
  • با وضع راهکارهای موقت مثل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات، اعمال طرح زوج و فرد و اعمال جریمه برای خودروهای آلاینده و دودزا تلاش شده تا مقداری از این آلودگی کاسته شود.
  • متاسفانه آذرماه امسال هیچ روزی پاک نبوده است. این روند به دلیل شرایط جوی و انباشت و تشدید آلاینده‌ها ایجاد شده است؛ درحالی‌که در سال گذشته دو روز هوای ناسالم بوده است.
  • بیماری های ناشی از آلودگی های جوی می تواند بسیار پرهزینه باشند به طوری که هزینه های درمانی، کاهش بهره وری در محل کار می تواند سالیانه میلیاردها دلارهزینه بر جامعه تحمیل کند.
  • بسیاری از شهروندان و مسافران در این کلانشهر به جای استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و استفاده کردن از خودروهای شخصی به بیشتر شدن حجم آلودگی و آلاینده‌های هوا کمک می‌کنند.
  • فرهنگ استفاده بیشتر از حمل‌و‌نقل عمومی در کشور به ویژه کلانشهرها باید نهادینه شود و در این رابطه نباید از مشارکت مردمی در حال بحران آلودگی هوای مشهد غافل شد زیرا با مشارکت تشکیل‌های غیر دولتی، فعالان اجتماعی و مردم امر کاهش آلودگی هوا سریع‌تر تحقق می‌یابد.
  • متاسفانه آلودگی، پوسته‌ی درونی شهر مشهد را دربرگرفته واز سویی آلودگی هوا به دنبال خود آلایندگی خاک و آب و همچینین عوارض روحی، جسمی و روانی را به دنبال دارد بنابراین نیاز است شهرداری، شورای شهر، سازمان حفاظت محیط زیست، باید با همکاری و تعامل موثر در مسیر بهبود وضعیت بحرانی هوای مشهد و رفع معضل دائمی و اساسی آلایندگی هوا گام بردارند.
  • در آذرماه سال‌گذشته مشهد یک روز هوای پاک داشته‌ و متاسفانه امسال تا کنون در هیچ روزی هوایپاک نبوده است. این روند به دلیل شرایط جوی، باعث انباشت و تشدید آلاینده‌ها شده است.
  • تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، کاهش تک سرنشینی، بالابردن کیفیت سوخت، نصب فیلتر کاهنده آلودگی‌ها روی خودروهای دیزلی و وسائط نقلیه عمومی، کاهش تردد افراد در معرض خطر همچون کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران مزمن تنفسی و قلبی در زمان پیک آلودگی هوا در کلان‌شهرها از جمله مهم‌ترین راهکارهای مقابله با آلودگی هوا است.
  • گسترش فضای سبز در سطح شهر، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، افزودن اتوبوس‌های جدید، الزام معاینه فنی کلیه خودروهای تحت پوشش را از جمله اقداماتی است که می‌تواند به رفع آلودگی در سطح شهر شود.
  • مقابله با معضل آلودگی هوا کار یک سازمان یا ارگان نیست و همه ارگان ها و سازمان ها و مردم باید برای کاهش آلودگی هوا کمک و با هم همکاری کنند.
  • متاسفانه خودروهایی که تولید می‌کنیم کیفیت لازم را ندارند و سوخت بسیاری را مصرف می‌کنند. وقتی یک ماشین باید 5 لیتر مصرف کند، اما در عمل 10 لیتر مصرف می‌کند، درواقع عاملی در تشدید آلودگی هواست.
  • دبیر فرناز ابراهیمی‌زاده
  • دبیر
  • محدثه زارع

اخبار مرتبط

  • "ما مقصریم"

  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده روغن هیدرولیک تجهیزات پزشکی بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی خرید سی‌ پی کالاف
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
بنده خدا
۱۳۹۸-۰۹-۱۲ ۱۸:۲۶

لطفا" به شهرداریها در خرید اتوبوس های جدید و تکمیل مترو کمک مالی و لجستیکی کنید تا اثار گرانی بنزین بر افراد کم در امد کمتر شود و الودگی محیط نیز کاهش یابد.

پاسخ
avatar
صدیق
۱۳۹۸-۰۹-۱۲ ۲۱:۴۸

بیخود احساس گناه به جامعه نده بنزین بد ماشین بدتر مدیریت بدتر از بد عامل دود خوردن مردمه

پاسخ
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved