• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۷
  • GMT 11:07

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۷
  • GMT 11:07

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • English

هپکو ۲۰۲۰

محمد اسدی
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۹

«هپکو» با عنوان "Heavy Equipment Production Company " در سال ۱۳۵۱ با هدف مونتاژ ماشین‌آلات سنگین راهسازی در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در اراک تاسیس شد.  ۵۵ درصد سهام این شرکت متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و ۴۵ درصد آن متعلق به بخش خصوصی(برادران رضایی) بود و کار خود را رسما از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت‌های بزرگی همچون نویستار اینترنشنال آمریکا، پوکلِین فرانسه، صنایع‌ سنگین ساکائی ژاپن، دایناپاک سوئد، و لوکومو فنلاند و اشتغال ۳۰۰  نفر آغاز کرد. «هپکو» تغییر و تحولات انقلاب را پشت سر گذاشت و در جنگ تحمیلی نقش خوبی ایفا کرد. دهه ۷۰ به تولید و توسعه گذشت، اما نقطه عطف دیگری در راه بود. «هپکو» برای کمک به اجرای پروژه ذره بنیادین موسسه «سِرن» در سوئیس انتخاب شد. پروژه بزرگ و چند ملیتی که حضور «هپکو» در آن سندی افتخارآمیز در تاریخ صنعت کشور بوده است. سال ۸۵ فرا رسید و تولیدی که از سالانه ۵۰۰ دستگاه آغاز شده بود به سالانه ۲۰۰۰ دستگاه رسید؛ همزمان زمزمه‌هایی در مورد «هپکو» آغاز شد، زمزمه‌هایی از خصوصی سازی. «هپکو» در آن سال با شرایطی که رسانه‌ای نشد با ۱۸۰۰ نفر پرسنل در قالب مزایده به شرکت واگن‌سازی کوثر به مدیریت "علی‌اصغر عطاریان" واگذار شد و این اقدام را می‌توان آغازی بر پایان دوران طلایی «هپکو» نامید. علیرغم اینکه " هپکو همراهی مطمئن" شعار هپکو بود، اما این شرکت از مدیران همراه بی‌بهره بود و افت «هپکو» از سال ۸۸ نمایان شد، هر سال تعداد تولیدات این شرکت کاهش و مشکلات افزایش می‌یافت و پس از هشت سال مدیریت کج‌دار و مریز، کم کم صدای اعتراض کارگران بلند و از سال ۹۴ تجمعات اعتراضی آنان آغاز شد تا روند نگرانی‌شان از وضعیت تولید در شرکت را به گوش همگان برسانند. حالا و در سال ۲۰۲۰ بیماری «هپکو» شدت پیدا کرده‌ است؛ از آخرین قرارداد سنگین «هپکو» مدت‌ها گذشته و در سال ۹۸ فقط ۱۰ دستگاه برای تعهدات قبلی خود تولید کرده و در سال جدید هم تولیدی نداشته‌ است. خط تولید مونتاژ ماشین آلات راهسازی خالی شده و بسیاری از دستگاه‌ها سال‌هاست استفاده نشده‌اند. شاید این چشم انداز برای «هپکو» با آن سابقه درخشان را کمتر کسی تصور می‌کرد، اما خصوصی‌سازی نادرست چوبی لای چرخ «هپکو» شد و حالا بعد از حدود ۱۴ سال، جلسات بازگشت «هپکو» به دولت در حال برگزاری است.

  • به فاصله کمی از تاسیس «هپکو»، شرکت «هسکو» به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های «هپکو» نخستین و بزرگترین شرکت خدمات تجهیزات سنگین راهسازی، معدنی و کشاورزی کشور، با رویکرد تامین قطعات اصلی محصولات و خدمات گارانتی کار خود را آغاز کرد.
  • «هپکو» دهه ۶۰ را همراه با جنگ و سازندگی سپری کرد و با مهندسی معکوس محصولات خارجی و تولید دستگاه‌هایی چون بولدوزر کوتاه عملیاتی، نی‌کوب، بیل‌های قورباغه‌ای و ... خطوط جنگی کشور را پشتیبانی کرد.
  • در سال ۱۳۶۴ درست زمانی که کارخانجات ایران هدف بمب‌ و موشک قرار می‌گرفتند، نقطه عطف تاریخ «هپکو» رقم خورد و اجرای طرح توسعه این شرکت با تاسیس سالنی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع با اعتبار ارزی ۱۰۰ میلیون دلار و با محوریت طراحی و تولید استراکچرهای ماشین‌آلات راهسازی و معدنی آغاز شد و در سال ۶۸ به بهره‌برداری رسید.
  • «هپکو» مسیر توسعه را طی کرد و در سال ۱۳۷۲ واحد "مهندسی و قطعات" را با هدف تامین و تدارک قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز خود و خلق زنجیره ای از تامین‌کنندگان قطعات جهت توسعه صنعت داخلی و در سال ۱۳۷۳ شرکت «تولید تجهیزات انرژی ایمن رسا – تتا» را افتتاح کرد.
  • دهه ۷۰ دهه‌ای رویایی برای «هپکو» بود و این شرکت توان خود را صرف تولید و گسترش بازار ماشین آلات راهسازی، کشاورزی و معدنی کرد و جزو معدود تولیدکنندگان داخلی ایران بود که به دو غول برتر سازنده ماشین آلات راهسازی جهان(لیبهر و ولوو) صادرات داشته است.
  • پروژه «سرن» پروژه‌ای بین‌المللی بین ۲۴ کشور پیشرفته دنیا بود که در قالب این پروژه اقدام به ساخت بزرگترین شتاب‌دهنده هایدرونی جهان شد و «هپکو» ساخت میز این شتاب دهنده را بر عهده داشت.
  • سال ۱۳۸۴ همزمان با تاسیس شرکت لیزینگ ایرانیان در «هپکو»، تولید به اوج خود رسیده بود، به طوری که در اسفندماه سال ۸۴، این شرکت ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات تولید کرد و در سال ۸۵ تولیدی که از سالانه ۵۰۰ دستگاه آغاز شده بود به سالانه ۲۰۰۰ دستگاه رسید.
  • همزمان با خصوصی‌سازی «هپکو» در سال ۱۳۸۵، تشدید تحریم‌ها عملا رابطه «هپکو» با برندهایی مانند «ولوو» و «کوماتسو» را قطع کرد، اتفاقی که در افول «هپکو» بی تاثیر نبود، چراکه خرید آنها از این شرکت‌ها به صورت اعتباری انجام می‌شد و این مهم سهم بسزایی در تامین نقدینگی شرکت داشت.
  • اعتراضات کارگری با افول پله به پله «هپکو» از سال ۱۳۹۴ شروع شد و با تداوم مشکلات و به نتیجه نرسیدن وعده ها، اعتراضات از فضای داخل کارخانه به سطح شهر کشیده شد و هر چند وقت یکبار شاهد حضور کارگران معترض «هپکو» در مرکز شهر اراک بودیم.
  • در سال ۹۵ «هپکو» توانست در بعضی پروژه‌های صنعتی مانند پروژه "گنتری کرین‌های لیبهر" که پروژه‌ مشترک «هپکو» و این شرکت آلمانی برای ساخت تجهیزات طرح توسعه بندر شهید بهشتی بود حضور داشته باشد و این پروژه از آخرین پروژه‌های شرکت در همکاری با یک شرکت بزرگ خارجی بوده است.
  • عطاریان در مدیریت «هپکو» به هیچ وجه موفق نبود و همین امر باعث شد که سهام شرکت در خردادماه ۹۶ به احمدپور واگذار شود؛ شرایط این واگذاری اینگونه بود که سهامدار جدید باید ۱۰ میلیون تومان از مبلغ یاد شده را به صورت نقد و مابقی را به صورت اقساط پرداخت می کرد. این واگذاری شاید عجیب‌ترین روش واگذاری یک غول صنعتی در تاریخ ایران بوده است.
  • «هپکو» از سال ۹۶ تا ۹۸ نوسانات بسیار زیادی را پشت سر گذاشت، هر بار مسئولان به اسم «هپکو» وام گرفتند، مطالبات کارگران را پرداخت کردند و با اینکار برای مدتی اعتراضات تحت کنترل درآمد، اما «هپکو» به تولید بازنگشت و فقط و فقط هر روز بدهکارتر از روز قبل شد.
  • خرداد ۹۷ هیات مدیره و مدیرعامل جدید «هپکو» معرفی شدند و به گفته این تیم مدیریتی بازگشت تولید به «هپکو» با برنامه‌ریزی دقیق در اولویت قرار گرفت. حرف‌های امیدوارکننده مسئولان استان و مدیریت شرکت این نوید را می داد که «هپکو» به روزهای اوج خود برمی‌گردد و حتی ۶ آذر ۹۷ به تولید نشستن دوباره «هپکو» جشن گرفته شد، اما شادی این جشن خیلی به طول نینجامید.
  • ضربه سازمان خصوصی سازی به «هپکو» ۳۵ ساله مهلک تر و سنگین تر از ضربه‌های دشمن و جنگ تحمیلی به «هپکو» هشت ساله زمان جنگ بود و توانست با چنان قدرتی کمر این صنعت بزرگ را بشکند که با گذشت ۱۳ سال از خصوصی شدن هنوز نتوانسته سرپا شود و امروز با کوله باری از تجربه، نیروی متخصص و تجهیزات کارآمد در گوشه ای افتاده و هل من ناصر می‌طلبد بلکه از زیر بار این غبار سنگین بیرون بیاید.
  • خط تولید مونتاژ ماشین آلات راهسازی «هپکو» در سال ۱۳۹۹ خالی‌تر از هر زمان دیگری است.
  • در حال حاضر در خط تولید غلتک «هپکو» تنها ۱۰ دستگاه شارژ شده‌ است که با توجه به کمبود قطعات تولید نیمه تمام مانده‌است.
  • چند سالی است درب کارگاه تحقیقات شرکت «هپکو» که وظیفه به روز کردن محصولات از طریق مهندسی معکوس و تحقیقات را به عهده داشت بسته است.
  • سالن ساخت و تجهیزات که در آنجا ساخت تمامی سازه‌های فلزی محصولات راهسازی و کشاورزی و همچنین پروژه‌های فلزی انجام می‌شد با انبوهی از دستگاه‌های برش، لیزر، cnc، دستگاه رباط جوش خودکار و نیروهای متخصص سال‌هاست قرارداد سنگینی به خود ندیده‌اند.
  • برخی از دستگاه‌ها مانند روبات جوش در سالن ساخت که ماشین آلات راهسازی را سراسری جوش‌ می‌دهد و نمونه‌های زیادی از آن وجود ندارد نزدیک به هشت سال است که غیرفعال است و هیچ شاسی بوسیله این دستگاه جوش داده نشده ‌است.
  • «هپکو» در سال ۹۷، ۴۸ دستگاه، در سال ۹۸، ۱۰ دستگاه تولید کرده که با تولید ۲۰۰۰ دستگاه در سال فاصله بسیار زیادی پیدا کرده ‌است.
  • بخش زیادی از تولیدات «هپکو» در سال‌های اخیر مدیون انبار غنی بجا مانده از دوران طلایی «هپکو» است، همچنین طی دو سال اخیر اکثر قطعات واحد خدمات پس از فروش برای تعمیر محصولات به مشتریان فروخته شده‌ و جایگزین نشده ‌است.
  • در سال‌های گذشته خطوط ولوو، گریدر و بیل تعطیل شده و تنها خطی که هنوز فعال است، خط غلطک است.
  • در حال حاضر «هپکو» قراردادی برای تولید ماشین آلات راهسازی ندارد؛ در سال ۹۳ طبق مصوبه دولت قرار بود تولید ۲۴۰۰ دستگاه به «هپکو» داده شود که محقق نشد، در سال ۹۷ و ۹۸ نیز مقرر شد تولید ۲۵۰ دستگاه به «هپکو» داده شود که هنوز از این قرارداد هم خبری نیست.
  • در حال حاضر جدی‌ترین گزینه‌ای که برای نجات «هپکو» مطرح است واگذاری شرکت به وزارت صمت و ایمیدرو است، اما اگر این واگذاری که هرروز به بهانه‌ای به تعویق می‌افتد رخ دهد کمبود نیروی کار، مشکل تامین قطعات و تشدید تحریم‌ها موانعی است که متولیان جدید «هپکو» باید از پیش روی این شرکت بردارند.
  • دبیر لیلا بنیادی
  • استانی-عکس
  • خصوصی سازی
  • شرکت هپکو اراک
  • کارگران
  • استان مرکزی

اخبار مرتبط

  • "مروری بر عمر ۴۷ ساله یک صنعت"

    هپکو؛ از "سِرن" تا سقوط

  • سکوت در هپکو شکسته می‌شود؟

  • هپکو تا کجا تاب می آورد؟

  • در گفتگو با ایسنا؛

    آنچه استاندار مرکزی درخصوص نامه هپکویی ها گفت

  • مدیران خودرو

لینکستان

    رزرو هتل مشهد جمینجا خرید سی پی لیفت صورت با نخ بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ گوسفند زنده روغن هیدرولیک تجهیزات پزشکی خرید سی پی کالاف بررسی علت بیماری‌ ها بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی دوره آنلاین زبان ثبت شرکت بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی پیوان ساندویچ پانل سم برای ساس چاپ لیبل uv dtf قیمت تشک خرید بک لینک طراحی سایت آهنگ جدید ایرانی کلاس تیزهوشان ششم تور قبرس شمالی پارتیشن شیشه‌ ای ساخت پرسشنامه آنلاین نوبت‌دهی آنلاین پزشکان پهنای باند اختصاصی رتبه‌ بندی شرکت متخصص گوش و حلق و بینی طراحی سایت شرکتی تابان شهر چاپ تصفیه آب خانگی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
علی
۱۳۹۹-۰۳-۱۳ ۱۰:۴۷

خدا نبخش مسئولین ی رو که کاری از دستشون بر میاد ولی انجام نمیدن تا کارگر سفره اش خالی بشه و مملکت اسیب ببینه و دشمن شاد بشیم .

پاسخ
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved