• شنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 00062122329
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان عنوان کرد

امانت ۴۰۰ هزار نسخه کتاب از کتابخانه های عمومی گیلان طی امسال

امانت ۴۰۰ هزار نسخه کتاب از کتابخانه های عمومی گیلان طی امسال

ایسنا/گیلان مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان گیلان و عضویت ۵۳ هزار نفر از گیلانیان در کتابخانه ها اشاره کرد و ادامه داد: اعضا و مخاطبین کتابخانه ها تنها در سال جاری تعداد ۴۰۰ هزار نسخه کتاب از این مراکز به امانت گرفته و مطالعه کرده اند.

یاسر تقوی در گفت وگو با ایسنا، به فلسفه تشکیل نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان دستگاهی مستقل برای توسعه امر کتاب و کتابخوانی اشاره و یکی از مهمترین اهداف این مجموعه را ایجاد ظرفیت های جدید زیرساختی و نرم افزاری در کشور برای استفاده عموم مردم از امکانات کتابخانه های عمومی عنوان کرد.

وی وضعیت نامناسب سرانه فضای مطالعاتی استان گیلان در مقایسه با دیگر استان ها را یادآور شد و با بیان علاقه مردم گیلان به مطالعه و کتابخوانی، بر لزوم احداث و توسعه کتابخانه های جدید در استان برای حل مشکلات زیرساختی در این حوزه تاکید کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان شهر رشت را یکی از محروم ترین مراکز استان های کشور از لحاظ برخورداری از فضای مطالعاتی دانست و با بیان اینکه بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت می تواند سرانه فضای مطالعاتی در این شهر را به میزان چشمگیری افزایش دهد، ادامه داد: کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی شمال کشور با ۸۲۰۰ مترمربع مساحت در صورت بهره برداری کامل با ارائه بیش از ۵۰ خدمت کتابخانه ای، ظرفیت استفاده همزمان ۲۰۰۰ مخاطب را داشته و می تواند ۲۵۰ هزار نسخه کتاب را در مخازن خود جای دهد.

تقوی، همچنین به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان گیلان و عضویت ۵۳ هزار نفر از گیلانیان در کتابخانه ها اشاره کرد و ادامه داد: اعضا و مخاطبین کتابخانه ها تنها در سال جاری تعداد ۴۰۰ هزار نسخه کتاب از این مراکز به امانت گرفته و مطالعه کرده اند.

وی به ظرفیت عضویت سراسری کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های این مجموعه نیز اشاره و بیان کرد: اعضاء کتابخانه های عمومی در صورت عضویت در یک کتابخانه می توانند از امکانات این مراکز در اقصی نقاط کشور بهره مند شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، ایجاد چهار کتابخانه ویژه مادر و کودک در گیلان را ظرفیت مهم دیگر این مجموعه توصیف کرد و با بیان اینکه هم اکنون همه کتابخانه های عمومی در استان به بخش های کودک تجهیز شده و کودکان زیر هفت سال به صورت رایگان می توانند از امکانات این بخش استفاده کنند، از برنامه ریزی این مجموعه برای ایجاد کتابخانه های جدید مادر و کودک در استان در آینده نزدیک خبر داد.

وی همچنین ایجاد بخش ویژه برای استفاده پژوهشگران و دانشجویان در دو کتابخانه عمومی میرزا کوچک جنگلی رشت و شهید باهنر لاهیجان را از دیگر اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی استان برای رفع نیازهای پژوهشگران عنوان کرد و از راه اندازی بخش پایگاه های اطلاعاتی در همه کتابخانه های عمومی و دسترسی عموم علاقمندان به مقالات علمی و پژوهشی خبر داد.

تقوی، راه اندازی خدمات اینترنت رایگان ویژه اعضاء کتابخانه های عمومی در ۸۵ باب کتابخانه در سراسر استان را نیز از دیگر اقدامات مجموعه برشمرد و خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما برای رفع نیازهای مراجعین کتابخانه ها در زمان حضور افراد در این مراکز است.

وی به میزان منابع مکتوب تزریق شده به کتابخانه های عمومی گیلان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در سال جاری ۵۵ هزار نسخه کتاب و ۲۵ هزار نسخه نشریه در موضوعات مختلف از سوی نهاد کتابخانه های عمومی به مراکز استانی ارسال شده است، به اهدای بیش از ۲۱ هزار نسخه کتاب از سوی مردم به کتابخانه های استان خبر داد و متذکر شد: در صورت ترویج فرهنگ نذر کتاب به کتابخانه ها این رقم در سال های آتی رشد چشمگیری خواهد یافت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، تاکیدات مقام معظم رهبری در موضوع کتاب و کتابخوانی و لزوم انقلاب فرهنگی در این حوزه را یادآور شد و اضافه کرد: غفلت از موضوع مهم کتاب و کتابخوانی به عنوان یک غفلت جمعی صدمات فراوانی بر پیکره انقلاب و نظام اسلامی وارد کرده است که در صورت دغدغه مندی بیشتری از سوی مسئولین، ریشه بسیاری از این مشکلات شناسایی و رفع خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha