• شنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۵:۳۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403111208510
  • خبرنگار : 71567

مشاور آموزشی رئیس‌جمهور:

مخالف ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی هستم، اما باید شروط آن محقق شود

مخالف ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی هستم، اما باید شروط آن محقق شود

مشاور آموزشی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مخالف ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی هستم، اما باید شروط آن محقق شود، گفت: در حال حاضر ادغام آموزش پزشکی صرفا در بخش ساختاری دانشگاه‌های علوم پزشکی رخ داده است و هنور در بخش عملکردی درمان شاهد این ادغام نیستیم.

دکتر شهرام یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به سیاست دولت در خصوص ادغام مجدد دو بخش آموزش پزشکی با آموزش عالی اشاره کرد و گفت: سال‌ها درگیر این موضوع بوده‌ام، به طوری‌که در نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی به عنوان مدافع ادغام آموزش پزشکی با وزارت بهداشت صحبت کردم. ضمن اینکه مطالعات زیادی نیز در این عرصه انجام شد. بنابراین من موافق وضعیت فعلی آموزش پزشکی و مخالف ادغام آن با آموزش عالی هستم، اما باید شرط و شروط این امر محقق شود.

وی تصریح کرد: سیستم پزشکی ایران یکی از بهترین سیستم‌های پزشکی دنیا است، وقتی از ایرانی‌هایی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، این سؤال را بپرسیم که سیستم درمان ایران بهتر است یا کشورهای حتی توسعه یافته، قطعا کشور ما را تایید می‌کنند. علت آن هم، این است که چون سیستم آموزشی با سیستم درمان کشور ادغام شده‌اند، دانشجویان صرفا مباحث تئوری را یاد نمی‌گیرند، بلکه در بالین بیمار و در فضای بیمارستان‌ها آموزش می‌بینند.

یزدانی خاطر نشان کرد: در سایر حوزه‌های وزارت علوم دانشجویان آموزش تئوری را با عملی به طور همزمان تجربه نمی‌کنند. به طور مثال دانشجویی که در رشته مهندسی صنایع تحصیل می‌کند، عمدتا دوره تحصیلی خود را به دلیل اینکه آموزش آنها با صنایع ادغام نشده است، در این مراکز به صورت عملی نمی‌گذراند.

مشاور آموزشی رئیس‌جمهور یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان وزارت علوم در عین اینکه سواد بسیار بالایی دارند، عملا در حوزه تخصصی خود عملکرد درستی ندارند و یافته‌های آنها تئوری است.

یزدانی با بیان اینکه ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی صرفا به ادغام ساختاری بخش آموزش پزشکی با درمان بسنده کردیم، گفت: متاسفانه علی‌رغم ادغام ساختاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هنوز به ادغام کارکردی و عملکردی آموزش پزشکی توجه نداشته‌ایم. به این معنی که نزدیکی ساختاری در حوزه‌های مختلف اتفاق نیفتاده است. بر این اساس شاید بخش زیادی از ایرادی که به ادغام دو بخش آموزش پزشکی در وزارت بهداشت وارد می‌شود، این مورد است.

به گزارش ایسنا، انتزاع آموزش پزشکی از آموزش عالی در ۲۴ مهرماه ۱۳۶۴ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تغییر در بافت وزارتخانه‌ها، قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور استفاده مطلوب و هماهنگ از امکانات پزشکی کشور در جهت تأمین و تعمیم بهداشت، درمان، بهزیستی، آموزش و پژوهش‌ پزشکی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

در سال ۱۳۶۵ تشکیلات آموزش رشته‌های علوم پزشکی از وزارت علوم و آموزش عالی منفک شد و با وزارت بهداری تواماً تحت عنوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کار خود ادامه داد. 

در حال حاضر بیش از ۴ دهه تاکنون، موضوع پیوستن آموزش پزشکی به آموزش عالی به یک جدال قدیمی بین دو وزارتخانه علوم و بهداشت تبدیل شده است. پرونده‌ای که پس از هر بار مطرح شدن، صدای موافقان و مخالفان آن بلند می‌شود و هر کدام آنها با صراحت و جدیت بیشتر بر درست بودن نظرات و عقاید خود پای می‌فشارند.

به طوری‌که منادی سفیدان، رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اخیرا در اولین اجلاس معاونان آموزش پزشکی با مطرح کردن مجدد این موضوع خطاب به مدیران وزارت بهداشت تاکید کرد: در مجلس گذشته فشارهای زیادی مبنی بر ادغام مجدد دو حوزه آموزش پزشکی با آموزش عالی مطرح شد و از شما مدیران تقاضا داریم مانع این فشارها برای بازگشت آموزش پزشکی به آموزش عالی باشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha