به گزارش ایسنا، دکتر سیداحمد غفاری قرهباغ امروز در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله ای تحت عنوان تبیین معنویت اسلامی معطوف به مبانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه کرد.
وی که مقاله خود را در سالن شماره دو کنفرانس ارائه کرد، گفت: در این میان، سیاستگذاری مصوب در مرکز الگو بر آن است که موضوعاتی بنیادین همچون معنویت، ضرورتی است که باید در همهی سطوح و ابعاد سند اشراب شود و حالت انضمامی نیابد. این نوشتار بر آن است که با روش تحلیلی، به بررسی جایگاه معنویت اسلامی در این سند بپردازد و برای این منظور، با تمرکز بر بخش مبانی پیشرفت، به تبیین مؤلفههای معنوی اشراب شده به این بخش پرداخته است. در پی این تحقیق، این نتایج به دست آمده است که مؤلفهی بنیادین معنویت اسلامی که عبارت از توحید محوری در ابعاد مختلف است، در بخش مبانی خداشناسی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مؤلفههای بنیادین معنوی همچون تطابق عوالم، آیت بودن جهان و نقش محوری سنتهای الهی در ربوبیت جهان، در تدوین مبانی جهانشناختی مورد التفات قرار گرفتهاند. از منظر سوم، ابعاد بنیادین انسانشناختی معنویت اسلامی همچون خلیفهاللهی انسان و محوریت اختیار در فضایل معنوی، در تدوین مبانی انسانشناختی موثر بوده است.
غفاری گفت: نسخه نهایی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از تأیید مقام معظم رهبری به همهی دستگاهها در قوای سهگانه ابلاغ می شود.
عضو هیات علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: این سند فاخر مشتمل بر بخشهایی همچون مبانی، آرمانها، رسالت، افق و تدابیر است که سالیانی را توسط کارگروههای اندیشهورز در مرکز الگو مورد تحقیق نقادانه قرار گرفته و در حال نهایی شدن است.
وی متذکر شد: برخی اندیشکدهها در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در جایگاه تدوینکنندهی مبانی این سند بودهاند و برخی دیگر همچون اندیشکدهی معنویت و علم در جایگاه ارکان قرار گرفتهاند، بدین معنا که موضوعاتی همچون معنویت ضروری است که در همهی سطوح و ابعاد سند اشراب شود و حالت انضمامی به خود نیابد. این رویکرد برخاسته از اندیشهی متعالی اسلام است که معنویت را برخلاف نگرشهای انحرافی در سایر ادیان، مختص به زمان و مکان و زاویهای خاص از زندگی ندانسته و آن را به مثابهی حقیقتی جاری در سراسر هستی و زندگی موجودات و بالاخص انسان میداند. بر این اساس، این نوشتار بر آن است که با روش تحلیلی، به بررسی جایگاه معنویت اسلامی در این سند بپردازد و برای ایجاد تمحّض در پژوهش، صرفا به بخش مبانی سند الگو متمرکز میشود تا چگونگی اشراب معنویت را در این بخش اساسی و بنیادی مورد بررسی قرار دهد.
غفاری متذکر شد: هدفگذاری و توقع مرکز الگو از اندیشکدههای ارکان همچون کارگروه اندیشهورز معنویت، آن بوده است که با نظارت پژوهشی بر تدوین سند الگو، بر اشراب معنویت در روح این سند نظارت کرده و از انضمامی شدن معنویت نسبت به مقولاتی همچون سیاست و فرهنگ و اقتصاد پرهیز کند. بررسی بخش مبانی سند الگو که موضوع این نوشتار بوده است، این نتیجه را به دست داد که مؤلفههای بنیادین و محوری معنویت اسلامی، در بخش مبانی سند کاملا مشهود بوده و اشراب شده است.
عضو هیات علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: تفصیل این نتیجه بدین بیان است که مؤلفهی بنیادین معنویت اسلامی که عبارت از توحید محوری در ابعاد مختلف است، در بخش مبانی خداشناسی مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین، مؤلفههای بنیادین معنوی همچون تطابق عوالم، آیت بودن جهان و نقش محوری سنّتهای الهی در ربوبیّت جهان، در تدوین مبانی جهانشناختی مورد التفات قرار گرفتهاند. از منظر سوم، ابعاد بنیادین انسانشناختی معنویت اسلامی همچون خلیفهاللهی انسان و محوریت اختیار در فضایل معنوی، در تدوین مبانی انسانشناختی اخذ شدهاند.
انتهای پیام
نظرات