• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400033123732
  • خبرنگار : 71415

نتایج انتخابات منطقه‌ای، سیلی دیگری بر صورت ماکرون

نتایج انتخابات منطقه‌ای، سیلی دیگری بر صورت ماکرون

نتایج مقدماتی مربوط به دور اول انتخابات منطقه‌ای در فرانسه نشان داده که احزاب متعلق به رئیس جمهور و همینطور رهبر جناح راست افراطی این کشور پیشرفتی نداشته‌اند اما محافظه کاران با جهش در آرایشان مواجه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از فرانس 24، انتخابات منطقه‌ای روز یکشنبه در فرانسه به عنوان یک معیار سنجش برای اقبال احزاب در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور در نظر گرفته می‌شود اما بر اساس نتایج مقدماتی این انتخابات رقبای اصلی در رقابت بر سر کاخ الیزه شاهد در جا زدن احزابشان در انتخابات مذکور بوده‌اند.

حزب "حرکت ملی" متعلق به مارین لوپن، رهبر جناح راست افراطی فرانسه امیدوار بود که بتواند دست کم در شش تا از 13 منطقه فرانسه پیشتاز باشد و در مسیر دستیابی به اولین منطقه خود یا بیشتر در دور دوم انتخابات مذکور در تاریخ 27 ژوئن قرار بگیرد. به جایش اما این حزب تنها در یک رقابت آن هم در حوزه "پرووانس-آلپس-کوت دازور" در جنوب پیشتازی کرده و در این یک رقابتی که امید به برتری قاطع در آن داشت هم تنها یک برتری ناچیز کسب کرده است. بر اساس برآوردها حمایت از حزب حرکت ملی با سهم حدودا 19 درصدی از آرای ملی، 9 درصد کمتر از نتیجه مربوط به آخرین انتخابات منطقه‌ای مربوط به سال 2015 بوده است.

مارین لوپن ناراضی از این نتیجه، فورا تقصیر این شکست را به سطح رکوردشکن امتناع از شرکت در انتخابات که اغلب بهترین عامل حمایتی برای او بوده، نسبت داد. او این میزان مشارکت کم در انتخابات اخیر فرانسه را "یک فاجعه مدنی که واقعیت انتخاباتی کشور را از شکل می‌اندازد" توصیف کرده و از حامیانش خواست برای دور دوم انتخابات خودشان را نشان دهند.

در این میان امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم شاهد یک تنزل آرای دیگر حزب نوپایش در انتخابات، یک سال بعد از عملکرد نامناسب آن در انتخابات شهرداری‌ها بود.

حزب او موسوم به حزب "جمهوری به پیش" (LREM) با سهم 10 درصدی از آرای ملی عملکردی ضعیف در سراسر کشورش طبق پیش بینی‌ها داشته است. این وضعیت نشان می‌دهد که چطور این حزب در کسب حمایت مردمی در جریان پنج سال حضورش در قدرت در سطح ملی شکست خورده است.

اورور برژه، یک سخنگوی حزب این نتایج را یک "سیلی دموکراتیک به صورت" – مطمئنا بسیار گزنده‌تر از سیلی که ماکرون اوایل ماه جاری میلادی به هنگام حضورش در یک مراسم عمومی دریافت کرد – خواند.

انتخابات روز یکشنبه فرانسه در پی یک سال سخت همراه با تدابیر قرنطینه‌ای و منع آمد و شد مربوط به مقابله با کووید-19 و محدودیتهای دیگر در این کشور برگزار شده است. محورهای این رقابت انتخاباتی نگرانی‌های مردم در قبال مسائلی نظیر حمل و نقل، مدارس و زیرساختها بوده است.

با این حال به دلیل نزدیکی به رقابت انتخابات سال 2022 بر سر کاخ الیزه، نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری از کمپین انتخابات منطقه‌ای برای آزمودن ایده‌ها و کسب حامی استفاده کردند.

مسائل امنیتی که معمولا رقابت‌های انتخابات ملی در فرانسه مسلط هستند، در این کمپین نقشی فوق‌العاده آن هم به رغم این حقیقت که دولتهای منطقه معمولا اختیارات پلیسی ناچیزی داشته یا بدون این اختیارات هستند، ایفا کردند. رقبای ماکرون همچنین از فرصت استفاده کردند تا مدیریت دولت او در قبال همه گیری بیماری را محکوم کنند.

به نظر رسید که این جدالها باعث دلزدگی بخش عمده‌ای از رای دهندگان از انتخابات شد و طبق اعلام شرکتهای نظرسنجی، کمتر از 34 درصد از رای دهندگان واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند که یک رکورد جدید در کاهش شرکت رای دهندگان در انتخابات در این کشور محسوب میشود که سبب جستجو برای دلایل آن و اتهام زنی‌ها در عرصه سیاسی فرانسه شده است.

حزب میانه روی امانوئل ماکرون یکی از بدترین نتایج خود را در انتخابات منطقه‌ای فرانسه کسب کرده است.

به گزارش گاردین برآوردها حاکی از عدم شرکت 68 درصد رای دهندگان در انتخابات اخیر فرانسه هستند و رئیس جمهور و دولت این کشور در جلب حمایت حامیانشان شکست خوردند. تنها تسلی دهنده حزب حاکم فرانسه این است که نتایج نظرسنجی از رای دهندگان به هنگام خروج نشان داده که حزب راست افراطی مارین لوپن هم در کسب حمایت مورد انتظارش شکست خورده است.

نتایج اولی نشان دادند که برندگان اصلی این انتخابات چند حزب راست میانه رو شامل حزب اپوزیسیون اصلی موسوم به "جمهوریخواهان" با 29.3 درصد از آرا بوده است. حزب حرکت ملی نیز 19.1 درصد از آرا را کسب کرده و حزب سوسیالیست 16.5 درصد رای کسب کرده است.

در حوزه ایل دو فرانس که شامل پاریس هم می‌شود، کاندیدای راست میانه رو موسوم به والری پکرس در جایگاه قدرتمندی برای کسب مجدد کنترل این منطقه قرار گرفت. در انتخابات منطقه‌ای سال 2015 فرانسه بالغ بر 50 درصد از رای دهندگان واجد شرایط در انتخابات شرکت نکردند، در حالی که این میزان برای انتخابات سال 2010 معادل 53.7 درصد بود.

حزب سوسیالیست در چند منطقه از اوکسیتانی تا بریتانی در دور اول انتخابات پیشتاز بوده که این نشان می‌دهد این حزب رو به احتضار هنوز آینده‌ای در دولتهای محلی فرانسه دارد. جمهوریخواهان محافظه کار نیز در نقاط دیگر جزو برنده‌های بزرگ بوده‌اند و تقریبا یک سوم از آرا را در سطح ملی به خود اختصاص دادند.

انتخابات روز یکشنبه مشخصا عامل تقویت جایگاه برای سه نفر از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری فرانسه شامل خاویر برتراند از حوزه شمالی او-دو-فرانس، والری پرکس از حوزه پاریس و لوران ووکیه، از رهبران حزبی سابق بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha