• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400051309355
  • خبرنگار : 50300

/جهاد دانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/

صیانت از موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در گرو پرهیز از موازی‌کاری

صیانت از موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در گرو پرهیز از موازی‌کاری

ایسنا/خوزستان رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: اگر جهاد دانشگاهی می‌خواهد از موفقیت‌های کسب شده خود از زمان تاسیس تاکنون صیانت کند و آن‌ها را افزایش دهد، بهتر است فعالیت‌های موازی انجام ندهد و وارد فعالیت‌هایی شود که در جاهای دیگر یا اساسا انجام نمی‌شود یا اگر هم انجام می‌شود دارای بازدهی و کیفیت مناسبی نیستند.

علی‌حسین صابری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ با پیشنهاد ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد و بعد در سال‌های بعد در چندین مرحله ماموریت‌های خود را به‌روز کرد و به عنوان یکی از تشکیلات موفق، کارهای بسیار مهمی در زمینه‌های مختلف از جمله ارائه خدمات تخصصی به جامعه، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و فرهنگی به ویژه نشر و ترجمه کتب علمی انجام داد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی اکنون هم در ارائه خدمات تخصصی پزشکی، بهداشت، درمان، فعالیت‌های تحقیقاتی و گسترش آموزش عالی فعال است و در جاهایی نیز سراغ فعالیت‌هایی رفته که جای خالی آن در کشور کاملا محسوس بود. اگر جهاد دانشگاهی بخواهد از موفقیت‌های کسب شده صیانت کند شاید بهتر باشد از فعالیت‌های موازی دوری کند. به عنوان مثال از فعالیت‌هایی که در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها انجام می‌شود، پرهیز کند و وارد فعالیت‌هایی شود که در جاهای دیگر انجام نمی‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به موفقیت چشمگیر پژوهشکده رویان در زمینه راه‌اندازی تکنیک‌های مدرن بیولوژی تولیدمثل و دستکاری‌های ژنتیکی و تا حدی پزشکی بازساختی، تصریح کرد: وقتی پژوهشکده رویان وارد این حیطه شد، دانشگاه‌ها در این زمینه فعالیت چندانی نداشتند؛ یعنی خلاءای وجود داشت. این موسسه وارد این حوزه شد و بسیار خوب کار کرد و موفقیت بسیار خوب و تاثیرگذاری به دست آورد. این موفقیت به گونه‌ای بود که دانشگاه‌ها نیز به تبعیت از آن، این کار را ادامه دادند. اکنون اگر حتی رویان هم تعطیل شود، در زمینه تکنیک‌های مدرن و ناباروری و پزشکی مولکولی از پیشکسوت‌های این مهارت‌ها محسوب می‌شود و نقش آن در ارائه این خدمات فراموش شدنی نیست.

صابری تاکید کرد: یکی از کارهای بسیار خوبی که جهاد دانشگاهی می‌تواند انجام دهد این است که به سمت فعالیت‌هایی برود که در دانشگاه‌ها اساسا انجام نمی‌شود و یا اگر انجام می‌شود، با توجه به وجود ماموریت‌های گسترده در دانشگاه‌ها، این فعالیت‌ها به خوبی انجام نمی‌شوند. یکی از این فعالیت‌ها، توجه به فناوری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه امروزه در دنیا زمان دانشگاه‌های نسل چهارم است، افزود: دانشگاه‌های نسل چهارم ماموریت‌گرا و مبدع فناوری‌های مدرن هستند. یعنی صرفا به مسائل آموزشی و پژوهشی نمی‌پردازند و دانشگاه‌های ما نسبت به دانشگاه‌های نسل چهارم مقداری عقب هستند. جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد پیشرو می‌تواند در این زمینه وارد شود و چون پتانسیل خوبی هم برای ورود به کارهای ابتکاری دارد می‌تواند مساله محور و محصول محور فعالیت کند؛ اگرچه اکنون نیز تا حدودی اینگونه است.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر اقدام به تاسیس موسسات آموزش عالی کرده است، تصریح کرد: به نظر من بهتر است که در این حوزه از کمی‌گرایی پرهیز کند زیرا افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در بخش دولتی و خصوصی ره‌آورد خوبی نداشته است و نتیجه آن فارغ‌التحصیلانی است که فقط برای استخدام در ادارات و سازمان‌های دولتی تربیت شده‌اند و فاقد مهارت راه‌اندازی کسب و کاری در جامعه برای خود هستند. امروزه تمام مختصصان حوزه آموزش عالی متفق هستند که گسترش کمی آموزش عالی در کشور بسیار زیاد و بیش از حد شده است و این گسترش بیشتر باعث هدر رفت منابع و عمر جوانانی شده است که اکنون شغل و کسب مناسبی هم ندارند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: به نظر من جهاد دانشگاهی اگر می‌خواهد فعالیت خود را در حوزه آموزش عالی گسترش دهد بهتر است رشته‌های جدید با قابلیت ورود موثر به حوزه فناوری و مهارت‌های حل مسایل اجتماعی تاسیس کند که اکنون در دانشگاه‌ها مشابه آن وجود ندارد.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان در پایان گفت: یک سازمان گاهی اوقات به پتانسیل و نیروهای خود محدود می‌شود که این معایب و محاسنی دارد؛ حسن آن این است که امکان تمرکز و توانمندسازی، بیشتر وجود دارد و عیب آن این است که از نظر ایده‌پردازی و فکری، خود را محدود می‌کند. یکی از ویژگی‌های جهاد دانشگاهی در استفاده از نیروهای دانشگاهی و تخصصی این بود که از نیروها و افراد متخصص در هر سازمان دیگری هم که بودند استفاده می‌کرد اما اکنون به نظر می‌آید استفاده از نیروهای خارج از جهاد کمتر شده است و بیشتر بر نیروهای خود متمرکز شده است. اساسا وقتی قرار است از نیروهای فکری و متخصص استفاده شود، وقتی جامعه آماری کوچکی در نظر گرفته شود، توانمندی و نتیجه نیز محدود می‌شود اما وقتی یک سازمان خود را آزاد بداند و از هر نیروی متخصصی در هر جایی استفاده کند، توانمندی او افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha