• جمعه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400062619097
  • منبع : نمایندگی همدان

رویه مجمع نمایندگان در انتخاب استاندار همدان؛

از «ما دخالت نمی‌کنیم» تا پیشنهاداتی با رزومه و تحصیلات غیرمرتبط

از «ما دخالت نمی‌کنیم» تا پیشنهاداتی با رزومه و تحصیلات غیرمرتبط

ایسنا/همدان انتخاب استاندار همدان و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با اینکه در نهایت، چه کسی کلید کاخ سبز همدان را دریافت می‌کند، به یکی از مهم‌ترین بحث محافل سیاسی این روزها در استان، تبدیل شده‌است.

بازار داغ شایعات تا الان چندین استاندار صد درصدی برای همدان، مشخص کرده اما فعلا هیچ حکمی از سوی وزارت کشور برای استاندار همدان، امضا نشده‌است.

وزیر کشور که اختیار کامل برای انتخاب استاندارها را دارد، فرم‌هایی برای نظرسنجی و نمره دهی به گزینه‌های پیشنهادی برای پست استانداری تهیه و در اختیار مجمع نمایندگان استان‌ها قرار داده تا با کمک آن‌ها استاندار هر استان را انتخاب کند.

مجمع ناهماهنگ نمایندگان استان همدان بنا به دلایلی که بر اساس شنیده‌ها به دلیل اختلاف میان نمایندگان و عدم اجماع بود، در ابتدا اعلام کردند که انتخاب استاندار را بر اساس اصل تفکیک قوا به وزارت کشور واگذار می‌کنند و دخالتی در این زمینه ندارند!

بیان رعایت اصل تفکیک قوا در حالی مطرح شد که برخی نمایندگان، تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا کوچکترین عزل و نصب‌های حوزه انتخابیه خود را زیر سلطه داشته باشند!

انفعال مجمع نمایندگان استان همدان در اعمال نظر برای انتخاب استاندار با واکنش منفی مردم مواجه شد تا جایی‌که نماینده ولی فقیه در استان اعلام کرد که مجمع نمایندگان همدان می تواند در انتخاب استاندار موثر باشد و با وزارت کشور و دولت تعامل کند.

پس از کش و قوس‌های فراوان، مجمع ۹ نفره نمایندگان همدان از لیست ۲۷ نفره معرفی شده وزارت کشور، پنج نفر را انتخاب کردند اما لزوماً وزارت کشور اجباری برای انتخاب استاندار از لیست معرفی شده ندارد و می‌تواند استانداری خارج از لیست، انتخاب کند.

جلسه مجمع نمایندگان برای انتخاب استاندار در حالی برگزار شد که یکی از نمایندگان که چهره‌ای تاثیرگذاری در استان و کشور دارد، غایب بزرگ این جلسه بود و علت غیبت او در یکی از مهم‌ترین جلسات مجمع نیز قابل تامل است و به شایعات بروز اختلاف در میان نمایندگان استان، دامن می‌زند.

بر اساس اعلام برخی نمایندگان، بعد از رای‌گیری میان نمایندگان استان، قدیر نظامی با پنج رای، حمید عسگری و امیر ساکی با چهار رای، سالار آبنوس با سه رای انتخاب شدند و از میان سایر گزینه‌هایی که هر کدام دو رای داشتند با قرعه کشی مصطفی زمانیان را انتخاب و در لیست پیشنهادی پنج نفره مجمع نمایندگان، گنجاندند!

قدیر نظامی که بالاترین رای نمایندگان را به دست آورد، سابقه حضور در ستاد مشترک نیروهای مسلح را دارد، عسگری با کارشناسی ارشد علوم قضائی در استانداری همدان، آبنوش در بسیج مستضعفان و ساکی در وزارت بهداشت، کار کرده‌اند و زمانیان نیز با دکترای سیاستگذاری، مدرس دانشگاه است.

البته حمید عسگری ترجیح داد در این بین با انتشار دست‌خطی از خود انصرافش را از ادامه گمانه‌زنی برای انتخاب استاندار اعلام کرده و از لیست پتج نفره خارج شود.

تا این لحظه نمایندگان دلایل خود را برای انتخاب این لیست اعلام نکرده‌اند و در رابطه با اینکه بر اساس چه معیاری برخی نفراتی که تحصیلات و رزومه مرتبطی با استانداری همدان ندارند، معرفی کردند توضیحی ارائه ندادند.

حدس و گمانه‌زنی در رابطه با استاندار همدان و فاتح ساختمان سبز، تا روز تایید استاندار از سوی هیئت دولت همچنان ادامه دارد اما تا روز تایید هیئت وزیران، نمی‌توان به صورت صد درصدی استاندار همدان را معرفی کرد.

انتظار مردم استان همدان از نمایندگان خود این بود که گزینه‌ای برای استانداری پیشنهاد بدهند تا موقعیت استان را از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بشناسد و فعالیت‌های خود را بر اساس آن، ساماندهی کند چون استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی در استان، باید شخصی باشد که بتواند در حوزه سیاستگذاری اقتصادی و توسعه، بر اساس مزیت نسبی که در همدان وجود دارد، گام بر دارد.

با تمام کش و قوس‌های فراوان، مجمع نمایندگان استان همدان، لیست خود برای انتخاب استاندار را به وزارت کشور معرفی کردند اما در صورتیکه استاندار، از اعضای این لیست انتخاب شود، نباید خود را وام‌دار نمایندگان بداند بلکه باید بر اساس اصل تفکیک قوا فقط در حدود اختیارات نمایندگان به آن‌ها اجازه دخالت در امورات حوزه انتخابیه خود را بدهد تا شاهد نسل جدید پدرخوانده‌ها در استان، نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha