• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400070704490

/به مناسبت روز آتش‌نشان/

ناجیانی به رنگ آتش

ناجیانی به رنگ آتش

ایسنا/فارس مردان اوقات سخت هستند، از جنس حادثه، درنگ برایشان معنا ندارد و روزهایشان با نجات جان انسان‌ها رنگ بندی شده است، جغرافیای حضورشان، حس خوب ایمنی را به همه القا می‌کند؛ حسی که همواره به نگاه و کلام پر از قدردانی و تحسین مردم همراه بوده و هست.

نام آتش‌نشان با ایثار و فداکاری، گره خورده و ممزوج شده است؛ انسان‌هایی که با عبور از خود، برای نجات جان همنوعانشان، بی مهابا به دل حادثه می‌زنند؛ مردانی که بارها آزمون‌های سخت را سرافرازانه از سر گذرانده‌اند و جاودانه شده‌اند؛ مردانی که از همان هفتم مهری که آتش کین بعثیان به جان پالایشگاه آبادان افتاد، نشان دادند که مردان روزهای سخت هستند.

مردانی که در پلاسکو، بار دیگر جانفشانی و ایثار را هجی کردند و نشان دادند که مسئولیت‌شناس و همراه هستند و برای حفظ ایمنی و جان هموطنانشان، خود تا پای جان می‌ایستند.

شیراز هم خاطرات ماندگاری از آتش‌نشانان فداکار به یاد دارد، مردانی که برای مقابله با حریق، از ارزشمندترین ودیعه خود گذشتند و فداکارانه ایستادند تا از تبدیل حادثه به فاجعه ممانعت کنند.

بعضی شغل­ها اساسا بر مبنای تدبیر، مسئولیت و ریسک ایجاد شده‌­اند، این نوع شغل­‌ها ذاتاً حکایت از مدیریت بحران در لحظات حساس و پرخطر می­‌کنند و تدبیر خاصی را می‌طلبد برای پیش‌بینی خطرات احتمالی در لحظه حال.

باید برای انتخاب این دست از مشاغل، شجاع بود و حس مسئولیت پذیری بالایی داشت تا جایی که تحت هر شرایطی باید جان دیگری را بر جان خودت ترجیح داده و برای نجاتش اقدام کنی و حداقل تکلیف در برابر این ناجیان بی ادعا، مانع نشدن است و حداقل تکلیف این است که کمی راهگشا باشیم.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد:  طی دو سال اخیر شرایط خاصی بر آتش نشانان با شیوع بیماری کرونا حاکم شده است.

محمدهادی قانع با اشاره به فراگیری این بیماری و افزایش استرس و نگرانی در سطح جامعه، افزود: علی‌رغم حاکمیت این وضعیت، اما خدمات در سازمان متبوع در سه شیفت کاری و شبانه روزی تدارم یافت، در حالی که بیم آن می‌رفت که به دلیل تعدد نفرات اتش نشان در هر ایستگاه، همکاران به این بیماری مبتلا شوند.

او که معتقد است اگر مدیریت منظم و رشادت خود آتش‌نشانان نبود قطعا در ارائه خدمات دچار مشکل می‌شدیم، در توجیه چرایی این گفته خاطرنشان کرد: هفته‌ای بیش از ٤٠٠ مورد عملیات توسط این سازمان پوشش داده می‌شود و با فراگیری بیماری کرونا، نه تنها تعداد عملیات‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه عملیات‌های جدیدی نظیر ضدعفونی شهر و مراکز درمانی و استفاده از مواد قابل اشتعال هم تعریف شد و این خود شرایط را سخت تر کرده بود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز  ادامه داد: به عنوان مثال؛ علی‌رغم اینکه همه همکاران ما در یکی از ایستگاهها مبتلا به بیماری شدند اما خدمات آن ایستگاه نه تنها کاهش پیدا نکرد که به بهترین نحو هم تداوم یافت.

قانع در ادامه تشریح اوصاف فوق با بیان اینکه حرفه آتش‌نشانی به تنهایی سختی خاص خود را دارد، به ذکر مثالی از رفتار شهروندان هنگام‌ بروز آتش سوزی اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد با وقوع حریق از تمام دارایی خود عبور می‌کنند و حاضر به مقاومت در برابر آتش نیستند و در حالی که آن مال و اموال متعلق به آتش نشانان نیست اما آنها خطر را به جان می‌خرند تا جان و دارایی هیچ شهروندی طعمه حریق نشود.

او با تصریح بر اینکه به اذعان مجموعه‌های سلامت، مشاغلی که در نوبت‌های کاری دسته بندی می‌شوند. خود استرس زا هستند، گفت: قرار گیری در معرض گازهای سمی، دودهای پراکنده و ... شغل سخت و زیان آوری برای این گروه شغلی ایجاد کرده است

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز مجددا تاکید کرد: اگر چه طی دو سال گذشته با سختی کار بیشتر و ابتلای تعدادی از همکاران به بیماری مواجه شدیم اما در ارائه خدمات وقفه‌ای ایحاد نشد و با ایثارگری روزهای سختی سپری شد.

قانع با بیان اینکه خدماتی که در این سازمان ارائه می‌شود لحظه‌ای است و اگر درنگ شود ممکن است فاجعه‌ای جبران ناپدیر حادث شود، اعلام کرد که همه آتش نشانان شیرازی علیه کووید ١٩ واکسینه شده و هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

او با حائز اهمیت دانستن آمادگی جسمانی آتش نشانان به ویژه حین عملیات بیان کرد: ممکن است شهروندان زمان گذر از ایستگاهی مشاهده کنند که همکاران ما در حال وززش هستند و اینگونه به اذهان متبادر شود که آتش‌نشانان وقت خود را این چنین سپری می‌کنند، اما واقعیت است که اگر تایمی گذاشته می‌شود و ورزش می‌کنند، برای افزایش آمادگی جسمانی است، چرا که براساس آمارهای موجود روزانه بیش از ۵۰ عملیات در کلانشهر شیراز پوشش داده می‌شود و در برخی عملیات‌ها ممکن است آتش‌نشانان برای اطفاء و مهار آتش پله‌های زیادی را بالا و پایین بروند، لذا شاید شهروندان با سختی کار و نحوه زندگی آنها با خبر به خوبی آشنا نباشند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: آتش نشانان به صورت ٢٤ ساعته در شیفت‌های کاری متفاوت در یک خوابگاه مشترک به سر می‌برند و حتی اگر بیماری کرونا هم نباشد باز هم این استرس همیشه وجود دارد که ممکن است حین عملیات همکاری دچار مشکل شود.

قانع همچنین از رشد ٣٠٠ برابری سرانه ورزش این سازمان طی مدت اخیر در بخش تجهیزات و امکانات سخن گفت و افزود: در بخش امکانات رفاهی، حقوق و مزایا و حوزه آموزش نیز موفقیت‌های خوبی کسب شده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آتش نشانی حین عملیات دچار آسیب جدی شده و دیگر امکان حضور در ایستگاه را نداشته باشد؟ گفت: در سال‌های گذشته یکی از همکاران دچار آسیب جدی شد و پس از چند روز که در حالت کما به سر می‌برد سلامتی خود را به دست آورد اما امروز دیگر نمی‌تواند در ایستگاه حضور پیدا کند و در بخش دیگری مشغو خدمتگزاری است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز  خاطرنشان کرد: بعضی از همکاران در عملیات‌ها اسیب جدی می‌بینند و از پس از بهبودی ممکن است امکان حضور در ایستگاه‌ها را نداشته باشند و در بخش‌های دیگر خدمت را ادامه می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha