• شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400102518212
  • خبرنگار : 50130

معاون وزیر راه و شهرسازی:

حال مردم مناطق حاشیه خوب نیست

حال مردم مناطق حاشیه خوب نیست

ایسنا/کردستان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حال مردم مناطق کم برخوردار خوب نیست گفت: بهداشت، معیشت و اشتغال سه محور اصلی مناطق کم برخوردار است که این امر با کمک طرح شهرداران کوچه مرتفع شود.

آیینی امروز شنبه (۲۵دی ماه) در جلسه بازآفرینی استان کردستان اظهار کرد: حال مردم در محلات حاشیه خوب نیست و آنچه که موجب شکل گیری مهاجرت معکوس می شود باید به دست مسئولان و به صورت علمی حل شود.

وی با بیان اینکه مسکن ها باید کوچک اما با شکوه ساخته شود افزود: در بسیاری از مسکن های محات حاشیه کرامات انسانی وجود ندارد.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه شرایط این محلات بسیار بحرانی است گفت: باید به حال معیشت و خورد و خوراک در این محلات فکر جدی شود و بعد ساخت و ساز را در اولویت قرار داد.

وی رعایت نکردن بهداشت را دومین معضل اولویتدار محلات حاشیه ذکر کرد و ادامه داد: اشتغال از دیگر محورهای مهم این محلات است که باید برای جوانان این مناطق فکر اساسی شود.، برای تحقق این مهم باید با کمک شرکتهای دانش بنیان و شناسایی نیازهای استان قدم برداشت.

آیینی، رفع تبعیض را از اساسی ترین نیازهای محلات حاشیه ذکر کرد و افزود: محلات کم برخوردار باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: در سند ملی کشور ساماندهی محلات حاشیه وجود دارد و در این زمینه باید خدمات شهری را به حداقل ها و متوسط استانی رساند.

معاون وزیر تامین مسکن را از ااولویت‌های دیگر مناطق ناکارآمد دانست و عنوان کرد: حفظ جان آدم ها در این مناطق بسیار مهم تر از برخی امور است.

به گفته وی، حل مشکلات مناطق کم برخوردار در گام اول باید توسط دولت انجام شود، اما این امر به تنهایی برای دولت میسر نیست و آمارها نشان می دهد که دولت با وجود اقدامات صورت گرفته در این زمینه هنوز راه به جایی نبرده است.

آیینی با تاکید بر اینکه راهی جز مردمی سازی برای رفع مشکلات کم برخوردار وجود ندارد، گفت: جوانان زیر ۳۰باید در این راستا باید برای ساماندهی این معضلات بسیج شوند.

وی با بیان اینکه۲۰ درصد ‌از محدوده‌های شهری را بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی به خود اختصاص داده‌اند، گفت: به‌طور متوسط ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

آیینی تصریح‌کرد: طبق ماده ۵۹ قانون برنامه ششم باید سالیانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهری مرمت و احیا شود و این امر با ارائه بسته‌های تشویقی و تسهیلات مناسب محقق می‌شود.

وی آموزش، توانمندسازی و مهارت‌آموزی ساکنان در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید با سنددار کردن واحدهای مسکونی واقع در محلات حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیر رسمی، سرمایه‌های آنان به چرخه اقتصادی شهر برگردانیم و ساکنان این مناطق را به نوسازی واحدهایشان ترغیب کنیم.

وی در ادامه با اعلام اینکه مسکن های نواحی حاشیه ای سنندج فاقد سند هستند گفت: ظرفیتی برای حمایت از قانون احیای سندها وجود دارد که طبق قانون باید از این ظرفیت ها بهره گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طبق آمار محلات حاشیه نشین اهل سنت نسبت به سایر مناطق، کمتر از تسهیلات استفاده می کنند خاطرنشان کرد: این امر باید با تدابیری اندیشمندانه مرتفع شده و با ورود علما و شورای افتای اهل سنت استان مناطق اهل سنت، زمینه بهره مندی از تسهیلات بانکی فراهم شود.

وی اعلام کرد: امسال حدود ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار به شرکت بازآفرینی شهری جهت تامین قیر اختصاص یافته است، که از این میزان حدود ۲۰۰میلیارد تومان بین استان ها توزیع شده است.

آیینی یادآور شد: سهم استان هایی که نتوانند این بودجه را جذب کنند، به استان های دیگر می رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha