• شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400110906667
  • خبرنگار : 50569

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع):

ریشه مشکلات اقتصادی بشریت ناشی از آن است که دین آنگونه که باید اقامه نشده است

ریشه مشکلات اقتصادی بشریت ناشی از آن است که دین آنگونه که باید اقامه نشده است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) گفت:به تعبیر قرآن، بشریت هر مشکلی که به جهت فقر، تورم، بیکاری و انواع آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معیشتی دارد ناشی از آن است که دین آنگونه که باید اقامه نشده است.

عادل پیغامی، امروز نهم بهمن‌ماه در نشست خبری «کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)» که در محل دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که انقلاب اسلامی را از سایر پویش‌ها و جنبش‌های رخ داده در جهان، متمایز می‌کرد؛ مقوله اسلامی بودن آن است. اسلامیتی که با اندیشه اسلام ناب امام خمینی(ره) با محوریت قرآن و عترت (ع) معنا پیدا می‌کرد و به نوعی تمدن انسانی، الهی و توحیدی را برای دنیا به ارمغان آورد.

وی عنوان کرد: در حقیقت مقوله اسلامیت منوط به این بود که ما بتوانیم آنچه که از تعالیم قرآنی و اهل بیت(ع) لازم است را در عرصه‌های مختلف امروز دنیا در جامعه‌سازی، نظام‌سازی، جامعه‌پردازی و دولت‌سازی احیا کنیم. به همین دلیل از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی چه در کلام امام خمینی (ره) و چه پس از آن در فرمایشات مقام معظم رهبری مقوله قرآن بنیان بودن همیشه مورد تأکید بوده و سلسه اقدامات فراوانی هم در این زمینه رخ داده است. به نحوی که در تاریخ معاصر یک حرکت بی‌نظیری را در انقلاب اسلامی ایران شاهد بودیم.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) گفت: در حقیقت به تعبیر قرآن، بشریت هر مشکلی که به جهت فقر، تورم، بیکاری و انواع آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معیشتی دارد ناشی از آن است که دین آنگونه که باید اقامه نشده است.

وی عنوان کرد: قطعاً در عمل آنگونه که باید نتوانسته‌ایم دین را احیا کنیم، اما اشتباهات فردی و اشتباهاتی که در بدنه مدیریتی ما رخ داده دلیل نمی‌شود که اصل وعده قرآنی را که در حقیقت راه پیشرفت و بهروزی انسان در دنیا بوده و چیزی جز اقامه دین نیست؛ نادیده بگیریم. به همین دلیل باید از ابتدای انقلاب اسلامی بحث مربوط به علوم انسانی اسلامی و رابطه بین علم و دین را در دنیای امروز و به معنای کاربردی پیدا کنیم و به تحقق عینی برسانیم.

دبیر علمی کنگره اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) بیان کرد: در آستان قدس رضوی نیز در ۴۳ سال گذشته رویدادهای متعددی برگزار شده است. این رویدادها بر اساس این نگاه بوده که امامت برای ما یک واقعیت در تاریخ و در گذشته نیست بلکه یک حقیقت زنده است که برای ما امروز ما هم کارگشاست.

پیغامی اظهار کرد: امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص) هستند این عالم بودن ایشان فرا زمانی و فرا مکانی است و باید در علوم روز، حل مسائل روز و به ویژه در کلیدواژه‌هایی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن تأکید کردند در نظام‌سازی، جامعه‌پردازی، دولت‌سازی و تمدن سازی؛ نقش خود را ایفا کند و این ایفای نقش، زنده شدن و احیای تعالیم امام رضا(ع) به طور خاص منوط به این است که ما  دین را احیا کنیم.

وی بیان کرد: در راستای این کنگره پیش نشست‌هایی را با حضور تعدادی از اساتید برگزار کردیم و برای اینکه جامعه علمی در نسل جدید شکل گیرد مجموعه‌ای از کرسی‌های علمی آزاداندیشی بین دانشجویان مقاطع تکمیلی شکل گرفته و تا کنون نیز دو کرسی هم برگزار شده است. 

وی عنوان کرد: از این‌رو امسال این کنگره با این موضوع که همواره به عنوان مسائل روز جامعه بشمار می‌روند، برگزار می‌شود و امیدواریم که سال‌های آینده نیز این روند ادامه داشته باشد و این نشست‌ها و کنگره‌ها با موضوعات دیگری که نیاز روز جامعه است برگزار شود و پژوهشگران حوزه و دانشگاه که علاقه‌مند به بحث‌های بین رشته‌ای هستند بتوانند گرد هم جمع شوند و با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند و ان‌شاءالله بتوانیم از نتایج این نشست‌ها برای دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاری کشور محتواهایی را ارائه دهیم.

دبیر علمی کنگره اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) بیان کرد: در استفاده از تعالیم قرآنی و اهل بیت(ع) برای حل مسائل روز، مسائل بسیار کاربردی را داشته‌ایم و پیش‌نشست‌هایی که برگزار کرده‌ایم  که حول محور مسائل روز جامعه بوده و هستند. آنچه که از معارف اهل بیت(ع) به دست می‌آید گرچه فهرستی از آیات و روایات هستند که به صورت مستقیم به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی تأکید دارند اما به نحو غیر مستقیم نیز به فهرست بلندی از نکاتی در هر عرصه می‌توانیم دست پیدا کنیم.

در ادامه عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: در زمانی که مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی  تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشتند، در کنار اقداماتی که در این آستان مقدس انجام می‌شد، همواره به امور فرهنگی نیز توجه ویژه‌ای داشتند. همچنین ایشان همواره از آن زمان ضرورت مباحث اقتصاد اسلامی را تشخیص دادند، به گونه‌ای که در دهه ۶۰ همایش بین‌المللی اقتصاد اسلامی توسط آستان قدس رضوی برگزار شد.

وی عنوان کرد: سازمان علمی و فرهنگی پس از حضور حجت الاسلام رئیسی به‌ عنوان تولیت آستان قدس رضوی در بحث معاونت علمی در آستان قدس رضوی مطرح شد. در حقیقت سازمان علمی و فرهنگی برای تحقق مرجعیت علمی با تشکیلات جدید با حضور دانشگاه امام رضا(ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و با مدیریت جدید، فعالیت خود را آغاز کرده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: در حقیقت عنوان «دبیرخانه بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز» یک عنوان عام و یک عنوان در راستای انجام مأموریتی در جهت تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی است. امیدواریم مقوله اقتصاد که مبنای ریشه‌ای دارد و همواره یکی از مسائل مهم و اساسی بشر به‌ حساب می‌آید و ریشه در تمام مسائل ما نیز دارد را از خود دور ندانیم و همواره به آن بپردازیم.

طالبی خاطرنشان کرد: امروزه یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری به آن اشاره دارند، جهاد تبیینی است که در حقیقت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز خود را موظف دانسته که سند جهاد تبیینی را مورد توجه قرار دهد و با توجه به ظرفیت‌هایی که در آستان قدس رضوی وجود دارد ما هم در این راستا گام‌های موثری را برداریم.

وی عنوان کرد: امیدواریم که با وجود ظرفیت‌های عمیق در دانشگاه‌های وابسته به آستان قدس، بنیاد پژوهش‌های اسلامی و سایر موسساتی که با مرکز آستان قدس ارتباط دارند، بتوانیم نقش خود را ایفا کرده و از آنجایی که  طیف متنوعی از مخاطبان که از طریق حرم مطهر رضوی با آستان قدس رضوی در ارتباط هستند؛ از آن‌ها نیز به عنوان یک فرصت برای جریان‌سازی و شبکه‌سازی نخبگانی برای حل مشکلات عملی و بنیادی استفاده کنیم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در این میان نیز بحث اقتصاد یکی از مباحث مهم است. در این زمینه نیازمند کمک دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم. یکی از سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی اصل چهاردهم سند سیاست‌های کلان این آستان مقدس مبنی بر تبیین و ترویج تعالیم وحیانی قرآن و معارف نورانی اسلام با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا(ع) است. خوشبختانه تعامل خوبی با ادیان و فرقه‌های مختلف صورت گرفته است.

طالبی بیان کرد: آستان قدس متعلق به یک قشر خاص نیست بلکه متعلق به جهان اسلام و بین‌الملل است. ما همواره در این آستان مقدس تلاش می‌کنیم که از ظرفیت سایر ادیان استفاده کرده و به نوعی یک هم‌افزایی را در سطح بین‌الملل ایجاد کنیم و با تأکید بر سبک زندگی که برگرفته از سنت و سیره رضوی است در قالب الگوهای موثر و کارآمد و با استفاده از فناوری‌های نوین در همه زمینه‌ها این تعاملات را گسترش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه ما باید مشهدالرضا(ع) را تبلیغ کنیم و بستری را برای مسائل علمی، فرهنگی و تعامل بین کشورهای اسلامی در خصوص ارائه الگوها در مسائل علمی و فرهنگی ایجاد کنیم، افزود: از این‌رو ما در مشهدالرضا(ع) باید به عنوان یک قطب، حمایت از خیرین، واقفان علمی و فرهنگی، وقف‌های جدید و کسب‌وکارهای جدید که کمتر شناخه شده‌اند را دنبال کنیم تا بتوانیم با توجه به کسب و کارهای جدید بخشی از معضل بیکاری را حل کنیم.

گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و شبکه‌سازی نخبگانی؛ سه هدف کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز

مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه این نشست اظهار کرد: در سال ۹۹ دبیرخانه امام رضا(ع) و علوم روز را با هدف توسعه و نشر معارف امام رضا(ع) با محوریت علوم کاربردی و مشخصاً در مباحثی چون اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی و همچنین حوزه‌های مختلف علوم اسلامی که مورد نیاز جامعه است ایجاد و در هشت حوزه کلیدی با محورهای کلی برنامه‌ها  تنظیم شدند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری شد، از این‌رو هدف برنامه‌های امسال خود را محدود به حوزه اقتصادی کرده و با توجه به تجارب آستان قدس رضوی نیز صنایع گوناگونی را در این راستا محور کار خود قرار دادیم تا تعالیم امام رضا(ع) را در این صنایع مورد بحث و بررسی قرار دهیم. همچنین از اندیشمندان و صاحب نظران مختلف در این حوزه نیز استفاده کنیم تا بتوانیم در مرحله اول یک گفتمان سازی را در این حوزه انجام دهیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: علاوه بر این نیز تلاش می‌کنیم که بتوانیم با ابزارهایی که در اختیار داریم از جمله مجله امام رضا(ع) با علوم روز که در طی این مدت توانستیم مجوز آن را دریافت کنیم و بناست که در این مجله مقالات تخصصی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در بستر سامانه‌های مجازی و الکترونیکی منتشر شود و به نوعی از طریق انتشار این دستاوردهای علمی که از خروجی‌های این کنگره بین‌المللی و پیش‌ نشست‌های آن خواهد بود بتوانیم در مراحل بعدی جریان سازی و در نهایت با شناسایی شبکه نخبگانی که در این حوزه وجود دارد و می‌توانند در راستای تولید محتوای علمی به ما کمک کنند نیز شبکه سازی را انجام دهیم.

رجوعی تأکید کرد: بنابراین سه هدف اصلی گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و شبکه‌سازی نخبگانی را در راستای کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی محورهای کنگره سال ۱۴۰۰ را برشمرد و افزود: «صنایع و تولیدات فرهنگی و هنری»، «صنایع و تولیدات کشاورزی، دامی و زیست محیطی»، «صنایع و تولیدات مسکن و ساختمان و شهرسازی»، «صنایع و تولیدات دارویی، بهداشتی و سلامت»، «ابعاد حقوقی، قضایی و نظام‌های نظارتی در اقتصاد»، «تبلیغات، ترویج و نهادینه‌سازی اقتصاد مولد در سطح جامعه» و «کسب و کارهای کوچک و متوسط و اقتصاد دانش بنیان» محورهای اصلی این کنفرانس بین‌المللی هستند.

وی گفتمان سازی، جریان سازی و شبکه‌سازی را اهداف اصلی کنفرانس بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز معرفی و تصریح کرد: این کنفرانس با تمرکز بر بخش اقتصاد در سال جاری، مشخصاً صنایع گوناگون را با توجه به تجربیات آستان قدس رضوی محور قرارداده است تا تعالیم و آموزه‌های قرآنی و دینی در این حوزه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با استفاده از ظرفیت اندیشمندان و صاحب نظران در گام اول، گفتمان سازی و در گام دوم با استفاده از ظرفیت مجله علمی امام رضا(ع) و علوم روز جریان سازی شکل گرفته و در گام سوم با شناسایی نخبگان این حوزه خروجی‌های علمی تولید و شبکه‌سازی صورت پذیرد.

گفتنی است که اختتامیه کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)، ۱۰ و ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha