• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401031610783

برگزاری نشست "مدیریت نامتوازن شهری و بحران‌های پیش‌رو" در شیراز

برگزاری نشست "مدیریت نامتوازن شهری و بحران‌های پیش‌رو" در شیراز

ایسنا/فارس نشست تخصصی "مدیریت نامتوازن شهری و بحران‌های پیش‌رو" به همت انجمن وفاق و توسعه و شماری از اساتید و دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار و طی آن پیرامون مسائل مبتلابه و راهکارهای حل آنها در حوزه مدیریت شهری، بحث و تبادل نظر شد.

عضو هیئت علمی و رئیس مرکز پژوهش‌های جوی دانشگاه شیراز در نشست تخصصی "مدیریت نامتوازن شهری و بحران‌های پیش‌رو" با بیان اینکه تمرکز امکانات عامل شکل گیری سیل مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ است، گفت: می‌توان مدعی بود که علت هجوم به شهرها، سودجویی و منفعت طلبی برخی افراد در سطح کلان کشور است.

به نقل از انجمن وفاق و توسعه، پرفسور سید محمدجعفر ناظم‌السادات ضمن یادآوری اینکه سیل مهاجرت به شهرهای بزرگ باعث گسترش ساخت و سازهای غیر فنی شده است، افزود: درآمد حاصل از این ساخت و سازها و پول‌های مردم به جیب عده‌ای سودجو و منفعت طلب می رود که در مدیریت‌ها سهیم هستند.

ناظم السادات تاکید کرد: اگر می خواهیم از هجوم مردم به کلانشهرها جلوگیری کنیم باید به جای تشویق مردم به ساخت و ساز، انگیزه‌ای در آنها برای زندگی در شهرهای کوچک ایجاد کنیم و امتیازاتی برای زندگی در این شهرها در نظر بگیریم. هرچند نمی‌توان مهاجرت‌های مردم را کنترل کرد اما باید تلاش کرد تا از نظر اقتصادی شرایطی برای زندگی کردن بدون دغدغه آنها در شهرهای کوچک فراهم کنیم.

رئیس مرکز پژوهش های جوّی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه گسترش فیزیکی شهرها، محیط زیست و منابع آبی را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است گفت: در شرایط کنونی مردم باید در شهری زندگی کنند که با بحران خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند و هوایش مملو از مواد آلاینده و مضر است.

ناظم‌السادات با تاکید براینکه شیراز در آستانه بحران عظیمی قرار دارد؛ ادامه داد: آب نیست و آبی که هست هم پاسخگوی نیاز مردم نیست. اگر به این معضلات رسیدگی نشود قطعا شاهد اتفاقات ناخوشایندی خواهیم بود. باید از مسئولان مطالبه گری کنیم و از آنها بخواهیم تا از نظرات و پیشنهادات متخصصان، نیروهای محلی، فرمانداران و بخشداران برای حل مشکلات استان بهره بگیرند تا با اختیاراتی که به این افراد می‌دهند بتوانیم از این بحران‌ها گذر کنیم. 

امکان وقوع حادثه متروپل برای هتل آسمان شیراز هم وجود دارد

استادیار گروه شهرسازی دانشگاه شیراز به عنوان دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه احتمال تکرار حادثه متروپل برای هتل آسمان نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: مقابله با بحران‌های کالبدی در کلان‌شهر شیراز ضروری است. در حال حاضر برج‌ها و ساختمان‌های ناایمن بسیاری با وضعیت متروپل در کشور وجود دارد.

دکتر مجتبی آراسته با یادآوری اینکه "هتل نیمه کاره‌ی آسمان شیراز، یکی از ساختمان‌های ناایمن محسوب می‌شود"، ادامه داد: همه به این موضوع واقف هستند که این ساختمان آبستن یک بحران بوده و ممکن است با فروریختن این بنا بحران جبران‌ناپذیری در آن منطقه رخ بدهد.

وی با بیان اینکه فضاهای شهری در شیراز با مشکلات بسیاری مواجه است، افزود: باید نگاهمان را از شعارزدگی دور کنیم. اکتفا کردن به شعار و بیان کردن صرف نظریه‌های غربی و آوردن این نظریه‌ها به حوزه شهرسازی کاری عبث است‌. باید به صورت عملگرا وارد صحنه شویم.

آراسته همچنین با بیان اینکه در سال‌های گذشته مباحث بسیاری در خصوص حل بحران‌ها مطرح شد اما متأسفانه گوش شنوایی برای شنیدن این سخنان نبود، تاکید کرد: عدم توجه به این مباحث باعث شد که شاهد افزایش روز افزون این بحران‌ها باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین بحران‌ها در حال حاضر بحران محیط‌زیستی و کمبود آب است، گفت: در شرایط کنونی به صورت جدی با مشکل خشکسالی و کمبود آب روبه‌رو هستیم. در طول سال‌های گذشته از آب های زیرزمینی بیش از حد استفاده کرده‌ایم و نهادهای متولی که نظارت بر این امور را بر عهده داشتند بسیار کوتاهی کردند.

استادیار گروه شهرسازی دانشگاه شیراز مسائلی همچون کم توجهی به نخبگان و خلأ های قانونی را از عوامل اصلی به وجود آمدن حادثه متروپل معرفی کرد.

ریشه مشکلات شهری در نبود برنامه ریزی است 

یک پژوهشکر حوزه شهری نیز در ادامه با اشاره به اینکه ریشه بحران های شهری را باید در برنامه ریزی شهری بیابیم، تاکید کرد: در طول سال های گذشته شاهد گسترش نامتوازن شهری بودیم.

باقری با بحران زا خواندن تراکم جمعیتی در شهرهای بزرگ و همچنین با اشاره به ضرب‌المثل‌ «هیچ کاخی بنا نمی‌شود مگر آنکه کوخی کنار آن ویران شود»، تاکید کرد: همان طور که گفتم ریشه‌های این بحران‌ها را باید در برنامه‌ریزی شهری پیدا کنیم.

باقری با بیان اینکه مشکلی که در حوزه زیست محیطی داریم ریشه اقتصادی دارد، گفت: متأسفانه این صحبت‌ها در دانشگاه‌ها کمتر مطرح می‌شود و نیاز است این موارد بیش از پیش مورد توجه دانشگاهیان قرار گیرد.

وی ادامه داد: برخی معتقدند برای ساختمان سازی نیازی به نظریه پرداز نداریم. در صورتی که برای رسیدن به هدف درست نمی توان از وسیله و ابزار نادرست استفاده کنیم.

این پژوهشگر با بیان اینکه فرآیند محصول را ایجاد می‌کند، گفت: اگر می‌خواهیم تغییر ایجاد کنیم باید تکلیف خودمان را روشن کرده و از ادامه روند نادرست صرف‌نظر کنیم باید نقطه توازن را پیدا کنیم.

دبیرکل انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز نیز با انتقاد از ورود مدیران نامرتبط به عرصه مدیریت شهری به جای مدیران دانشگاهی، اظهار کرد: مهمترین نتیجه ای که می توان از جایگزینی مدیران دانشگاهی با مدیران قرارگاهی و نامرتبط گرفت این است که به بحرانهای شهری و مدیریت شهری با دید غیرعلمی نگاه می شود.

پدرام پورقدیری با اشاره به معضلات ساختاری در اقتصاد کشور گفت: اقتصاد کشور، اقتصادی رانتی رفاقتی است و این شیوه نادرست بر مدیریت شهری نیز اثرگذار بوده است.

عضو شورای فرهنگی دانشگاه شیراز همچنین با بیان اینکه فضای نامطلوب حاکم بر کشور کار را برای دانشگاهیان در خصوص اظهار نظر در مسائل شهری سخت کرده است، خاطرنشان کرد: اساتید و مدرسین دانشگاه به دلیل فضای بسته و نگرانی های ناشی از این فضا از اظهار نظر پیرامون مسائلی همچون طرح حرم تا حرم که منجر به تخریب بخش قابل توجهی از بافت فرهنگی تاریخی می شود، خودداری می کنند. 

براساس این گزارش، بخش پایانی این نشست تخصصی، طرح سئوال از سوی دانشجویان شرکت کننده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha