• دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404092416190
  • خبرنگار : 50649

امام جمعه شیراز: عدم تبیین جهان‌شناسی دینی موجب شکست در برنامه‌ریزی‌های حکومتی خواهد شد

امام جمعه شیراز: عدم تبیین جهان‌شناسی دینی موجب شکست در برنامه‌ریزی‌های حکومتی خواهد شد

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه تربیت را باید از قرآن آموخت، بر تبیین جهان‌شناسی دینی و قرآنی تأکید کرد و عدم توجه به این مسئله را موجب شکست در برنامه‌ریزی‌های حکومتی دانست.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز دوشنبه ۲۴ آذر در مراسم استقبال از دانشجو معلمان استعدادهای برتر علمی، قرآنی، ورزشی، فرهنگی و هنری ورودی ۱۴۰۴ دانشگاه فرهنگیان استان فارس(ویژه برنامه شمیم یار) گفت: فضیلت‌ها در کشور ما کم نیست، اما متأسفانه قدر آن‌ها را نمی‌دانیم و کمتر به این نکته اشاره می‌کنیم که چه بهره عظیمی در اختیار ماست.

وی تصریح کرد: هر آنچه خدا آفریده، برای این بوده است که انسان تربیت شود و اگر انسان بخواهد تربیت یابد، این کارِ قرآن است؛ چراکه ادبستان خدا قرآن است.

آیت‌الله دژکام در ادامه آیاتی از سوره طه را یادآور شد و گفت: اگر جهان‌شناسی دینی و قرآنی را درست تبیین نکنیم، مسلماً در برنامه‌ریزی‌های حکومتی شکست خواهیم خورد. شکست ما از آنجا آغاز می‌شود که جهان‌شناسی قرآنی را تبیین نمی‌کنیم و در عین حال می‌خواهیم به حل مشکلات جهان بپردازیم. در برخی موارد لازم است مطالب قرآن کریم را با هم بازخوانی کنیم و از آن تبیینی صحیح، مناسب و انقلابی ارائه دهیم.

امام جمعه شیراز یادآور شد: نخستین حرکت‌های انقلاب اسلامی در سال ۵۷ از جلسات قرآن آغاز شد؛ یعنی حرکت ملی انقلاب اسلامی که به ۲۲ بهمن ۵۷ انجامید، ریشه در جلسات قرآنی داشت. ماجرا از این قرار بود که مجموعه حوزه علمیه قم تصمیم گرفته بودند در ماه رمضان، آموزش قرآن را در کشور عمومی کنند. طلاب حوزه در میان دانش‌آموزان و دانشجویان ثبت‌نام کردند تا در کلاس‌های قرآن شرکت کنند. در این کلاس‌ها، روخوانی قرآن تمرین و آموزش داده می‌شد و نهایتاً همین جلسات به بحث‌های انقلابی انجامید.

وی تأکید کرد: نقش کمونیست‌ها یا سازمان مجاهدین در شکل‌گیری انقلاب، نقش تعیین‌کننده‌ای نبود؛ حضور داشتند، اما تأثیرگذار نبودند. در مقابل، جلسات قرآن نقش اساسی داشت؛ این جلسات عمومی شد و در هر گوشه‌ای از شهرهای کشور، جوانان حول قرآن جمع شدند و شعار انقلاب سر دادند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ما زمانی که انقلاب کردیم، قرار بود قرآنی بفهمیم و قرآنی عمل کنیم؛ اما در برخی عرصه‌ها، ایدئولوژی‌های دیگر میدان‌دار شدند و اجازه ندادند سخن قرآن جلوه کند، گفت: یکی از این عرصه‌ها، مسئله دنیا است؛ همان دنیایی که جدّ ما حضرت آدم آن را به دو گندم فروخت و به این عالم آمد.

وی یادآور شد: حافظ که در مکتب قرآن پرورش یافته، همه اشعارش بوی آیات قرآن می‌دهد. آنجا که می‌گوید پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت، خداوند به حضرت آدم فرمود نفروش و در سوره طه نیز سخن همین است که مراقب باش چه معامله‌ای می‌کنی.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در بحث قراردادها ـ که آن را نیز از قرآن کریم می‌آموزیم ـ تأکید داریم هر قراردادی باید آگاهانه باشد. اگر یکی از دو طرف، ناآگاهانه قراردادی را امضا کند، آن قرارداد باطل است. این سخن قرآن است که می‌فرماید رضایت و آگاهی باید حاصل شود و سپس قرارداد امضا شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید آگاهی که خداوند به جد ما یعنی حضرت آدم داده است، پیوسته خوانده و مرور شود تا بدانیم در این دنیا چه خبر است، گفت: در آیات بعد، خداوند در راستای آگاه‌سازی حضرت آدم، ویژگی‌های بهشت را برمی‌شمرد؛ یعنی دنیا این ویژگی‌ها را نخواهد داشت. جوانان باید بیشتر مراقب باشند، زیرا در ابتدای خط معامله ایستاده‌اند.

وی اظهار کرد: دنیا کم و زیاد دارد اما اصل گرسنگی تجربه می‌شود. ما آرمان تعیین می‌کنیم که در دنیا کسی گرسنه نماند؛ در حالی که این دنیا جای چنین وعده‌ای نیست، زیرا جدّ ما در آن معامله می‌دانست که در این عالم، گرسنگی وجود خواهد داشت. این سخن به معنای بی‌عدالتی نیست؛ اینکه یکی کاملاً سیر باشد و دیگری کاملاً گرسنه. بلکه سخن این است که هر انسانی که پا به این عالم می‌گذارد، تجربه گرسنگی را خواهد داشت. حال اگر بخواهیم گرسنگی را به‌کلی از دنیا حذف کنیم، باید بپرسیم آیا این کار خلاف جهان‌شناسی قرآنی هست یا خیر.

آیت‌الله دژکام افزود: دقیقاً در همین نقاط دچار خطا می‌شویم؛ اشتباه ما این است که می‌خواهیم دنیا را غیر از دنیا کنیم، حال آنکه چنین چیزی ممکن نیست. دنیا، دنیا است و آخرت، آخرت؛ این دو جای هم را نمی‌گیرند. نمی‌توان دنیا را بهشت کرد، اما در همین دنیا می‌توان رفتارهایی داشت که از آن‌ها لذت برد و احساس سعادت کرد؛ و این رفتارها باید شناخته شوند.

وی با بیان اینکه امروز دنیا به بن‌بست رسیده است، گفت: لیبرال‌ها، سرمایه‌داری‌ها، مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها یکی پس از دیگری کنار رفته‌اند، زیرا می‌خواستند دنیا را تغییر ماهیت دهند و آن را به بهشت تبدیل کنند و این شدنی نیست. باید بدانیم وظیفه‌مان در دنیا چیست و چه کارهایی باید انجام دهیم تا سعادتمند شویم و قرآن پاسخ همه این پرسش‌ها را داده است.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: در ادامه، خداوند می‌فرماید در بهشت برهنگی وجود ندارد، اما در دنیا این مسئله مطرح است. در قانون نوشته شده هر انسانی حق دارد مسکن و پوشاک داشته باشد؛ یعنی اینجا تأکید بر عدالت است تا کسی بی‌انصافی نکند و حق دیگری را نخورَد.

وی همچنین با بیان اینکه در دنیا تشنگی وجود دارد، گفت: امروز به جایی رسیده‌ایم که نماز باران می‌خوانیم، چون آب نداریم. دولت‌ها در پی تأمین آب سالم هستند، اما وقتی آبی وجود ندارد، چه می‌توانند بکنند؟ دنیا همین است. انسان باید تشنگی را تجربه و زمین باید تشنگی را حس کند؛ درخت، حیوان و انسان به آب نیازمندند. اگر نیازها را درست درک کنیم، آن‌گاه بی‌نیاز را خواهیم شناخت و تا زمانی که نیاز را نفهمیم، به خانه بی‌نیاز قدم نخواهیم گذاشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha