• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۳:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401052618650
  • خبرنگار : 50556

/جشنواره تئاتر استانی از نگاه هنرمندان/۲

هیچگاه به کیفیت حرفه‌ای تئاتر در جشنواره استانی توجه نشده است

هیچگاه به کیفیت حرفه‌ای تئاتر در جشنواره استانی توجه نشده است

ایسنا/خراسان رضوی یک بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: هیچگاه به کیفیت حرفه‌ای تئاتر در جشنواره استانی توجه نشده و همیشه تعداد آثار ضعیف‌ در جشنواره تئاتر خراسان رضوی بیشتر از تولیدات قدرتمند و باکیفیت حرفه‌ای‌ بوده‌ است.

مهدی ضیاءچمنی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با جشنواره تئاتر خراسان رضوی اظهار کرد: جشنواره تئاتر استانی همیشه ویترینی برای مسئولان خراسان رضوی است که علاقه‌مندند این ویترین زیبا دیده شود اما اولویت همیشه برای من این بوده‌ که در این جشنواره آثار قدرتمند حضور داشته باشد. در واقع اگر قرار است این آثار قدرتمند تنها سه یا چهار تئاتر باشد، بهتر است که فقط همین تعداد اثر در جشنواره حضور داشته باشد.  

وی افزود: همیشه یک استراتژی در جشنواره تئاتر خراسان رضوی وجود داشت مبنی بر اینکه تعدادی از آثار از مشهد و حتما تعدادی از شهرستان‌های دیگر در جشنواره حضور داشته باشد تا حضور گسترده‌تر تئاترهای مشهد موجب ناراحتی باقی شهرستان‌ها نشود. این روش همیشه پیاده می‌شد و در ۲۰ سال اخیر شاهد خلاف این رویه نبوده‌ایم که مثلا آثار کم اما با کیفیت در جشنواره حضور داشته باشد.  

ارتقاء سطح جشنواره با جلوگیری از ورود آثار بی‌کیفیت امکان‌پذیر خواهد شد 

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه حضور آثار کم اما باکیفیت به ارتقاء سطح جشنواره کمک می‌کند، تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، طبیعتا هزینه‌های جشنواره کاهش می‌یابد و گروه‌های نمایش با استرس به اجرا نمی‌روند چراکه سالن را به اندازه کافی برای تمرین در اختیار دارند و به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کنند. از طرفی جوایز بهتر و آبرومندانه‌تری به هنرمندان اعطا می‌شود.  

ضیاءچمنی خاطرنشان کرد: سال‌ها در جشنواره تئاتر استان شرایط به این شکل بود که ۱۰ تا ۱۵ نمایش به آن راه پیدا می‌کرد اما همان ابتدا با تماشای نمایش‌ها توجه‌مان تنها به ۲ نمایش خوب جلب می‌شد. این در حالی است که برخی سال‌ها علی‌رغم اینکه نمایش‌های بسیار خوبی اجرا می‌شد اما متاسفانه نمایشی منتخب می‌شد که هیچ‌ کیفیتی نداشت.  

وی ادامه داد: یک هنرمند حرفه‌ای به راحتی متوجه این موضوع می‌شود که آیا یک نمایش‌ قطعا به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند یا خیر.  
 
عموم مردم از برگزاری جشنواره تئاتر استانی اطلاع ندارند 

این بازیگر تئاتر اظهار کرد: طی سال‌های گذشته هنرمندان حرفه‌ای در جشنواره تئاتر خراسان رضوی حضور داشتند و از میان آثار ارائه شده، چند تئاتر خوب هم در جشنواره به اجرا می‌رفت اما اگر بخواهیم یک نسبت بین تعداد آثار خوب و بد برقرار کنیم، متوجه خواهیم شد همیشه تعداد کارهای ضعیف‌تر در جشنواره تئاتر استان بیشتر از کارهای قوی و حرفه‌ای‌تر بوده‌ است.  

ضیاء‌چمنی عنوان کرد: می‌توان به صورت حرفه‌ای‌تر جشنواره را با چهار یا پنج نمایش برگزار کرد که در این صورت اتفاقا چالش بیشتری برای داوران پیش می‌آید اما سوال اینجاست که چرا اثر ضعیفی که از جانب فلان شهرستان و یا حتی خود مشهد است، باید در جشنواره حضور داشته‌ باشد؟  

وی با اشاره به اینکه عموم مردم از برگزاری جشنواره تئاتر استانی خبر ندارند، اضافه کرد: در واقع به طور کلی کسانی که به تماشای آثار جشنواره می‌روند، عموما از اهالی تئاتر یا آشنایان آن‌ها و یا مسئولان هستند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha