• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401052619135
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

داشتن مدرک تضمین کننده اشتغال نیست / دانشجویان مهارت‌آموزی را جدی بگیرند

داشتن مدرک تضمین کننده اشتغال نیست / دانشجویان مهارت‌آموزی را جدی بگیرند

ایسنا/اصفهان رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با بیان اینکه در حال حاضر تنها داشتن مدرک از دانشگاه تضمین‌کننده اشتغال نیست، بر ضرورت مهارت‌آموزی جوانان در دوران تحصیل تأکید کرد.

حامد قمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر مهارت‌آموزی دانشجویان در دوران تحصیل، آموزش مهارت را برای تمام دانشجویان در رشته‌های مختلف ضروری دانست و اظهار کرد: جوانان باید بدانند که تنها داشتن مدرک از دانشگاه، تضمین کننده اشتغال نیست و صنعت امروز به دنبال افرادی است که مهارت‌های بیشتری کسب کرده باشند. امروزه کسانی که مهارت‌های مختلف را پیش از ورود به بازار کار کسب کرده باشند، از شانس بیشتری برای اشتغال برخوردارند.

وی با اشاره به فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد نجف‌آباد، گفت: این دانشکده از سال ۱۳۹۹ مشغول به ارائه خدمات است که در قالب آموزش‌های بلند مدت مهارت محور در مقاطع کاردانی و کارشناسی  در رشته‌های مهارتی دانشجو می‌پذیرد. همچنین برگزاری دوره‌های مهارتی کوتاه مدت و همکاری در طرح پویش برای دانشجویان رشته‌های مختلف از دیگر فعالیت‌های این داشکده است.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با بیان اینکه اکنون حدود ۱۲۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته حرفه‌ای در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: توسعه رشته‌های حرفه‌ای و مهارتی در تمام مقاطع از کاردانی تا دکتری حرفه‌ای از برنامه‌های آینده این دانشکده است.

به گفته قمی، یکی از اهداف دانشگاه آزاد، آموزش مهارت در کنار واحدهای تئوری درسی است که این دوره‌ها در قالب دو دسته مهارت‌های نرم و سخت ارائه می‌شود. دوره‌های نرم مانند دوره‌های ارتباط موثر، فن بیان، مهارت حل مسئله، کارتیمی، مدیریت و رهبری حسابداری و آموزش کار با نرم افزارهای اصلی و مهارت‌های سخت شامل تخصص‌های رشته‌های متفات است. این دوره‌ها با هماهنگی دانشکده‌ها و اعضای هیئت علمی از طریق دانشکده مهارت و کارآفرینی برگزار می‌شود.

وی در خصوص دوره‌های مهارتی در حال برگزاری توضیح داد: درحال حاضر دوره‌های آموزش طراحی لباس سه بعدی با نرم افزار کلو، دوره آموزشی سیلندرتراشی و پولیش آن، مدیریت عمر، کارگاه توانمندسازی عمومی تدریس (پداگوژی) و... از جمله دوره‌های درحال برگزاری در دانشکده است. حوزه‌های تخصصی قابل اجرا نیز شامل، بورس و حسابداری، طلا، جواهر و سنگ های قیمتی، تهویه مطبوع، هنر و صنایع دستی، الکترونیک، کامپیوتر نرم افزار و فناوری اطلاعات پزشکی و سلامت و .... است.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در پاسخ به این پرسش که دانشجویان چه مهارت‌های ضروری پیش از ورود به بازار کار نیاز دارند، گفت: درحال حاضر در این دانشکده، مهارت‌های عمومی را در ۱۱ بسته آموزشی تقسیم‌بندی کرده‌ایم که شامل مهارت‌های نرم از جمله مهارت‌های ارتباط موثر از ارتباط غیرکلامی گرفته تا ارتباط نوشتاری و شفاهی، افزایش اعتماد به نفس، مهارت رهبری، کار گروهی، انعطاف پذیری و سازگاری، بازاریابی و فروش و فن‌بیان و سخنوری است.

قمی افزود: همچنین آموزش برخی مهارت‌ها که برای همه مورد نیاز است در دستور کار داریم که شامل مهارت‌های حقوقی از حقوق اداری گرفته تا شهروندی که همه اشخاص باید برای داشتن یک زندگی بهتر با آن آشنا باشند. مهارت‌های سلامت عاطفی، شغلی، معنوی و تربیت فرزند، آموزش کار با نرم‌افزارهای کاربردی، مهارت‌های کسب درآمد، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی و مهارت‌های زندگی مانند کنترل استرس، تفکر خلاق، مهارت‌های فرهنگی شامل سواد رسانه و مهارت‌های کارآفرینی همچون ریشه یابی چالش‌‎ها، ایده یابی، آشنایی با قوانین ثبت مالکیت معنوی و مهارت جستجو از دیگر دوره‌هایی هستند که دانشجویان پیش از فارغ التحصیلی لازم است با انها آشنا شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دنیای امروز دنیای رقابت است و حجم فارغ‌التحصیلان بسیار بیشتر از افرادی است که به بازار کار وارد می‌شوند، گفت: کسی می‌تواند موقعیت خوب داشته باشد که مهارت بیشتری کسب کرده باشد. ضمن اینکه دروس دانشگاه معمولاً واحدهای تئوری است، اما دوره‌های مهارتی عملی هستند و آموزش‌های آنها کاربردی‌تر است.

قمی بابیان اینکه تحصیل در کنار کسب مهارت مساوی با اشتغال بهتر است، به دانشجویان توصیه کرد: برای کسب آموزه‌های مهارتی در کنار تحصیل در دوران دانشجویی که فراغت زمانی بیشتری دارند و دسترسی آنها به اساتید و اعضای هیئت علمی راحت‌تر است، اقدام کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی، توضیح داد: متولی این طرح دانشکده مهارت است که مخصوص همه دانشجویان در رشته‌های مختلف است. این طرح دید دانشجو را نسبت به مهارتی که نیاز دارد بازتر می‌کند. در این طرح هدف این است که دانشجو ارتباط با جامعه را آموزش ببیند و با مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار آشنا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha