• دوشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401080201331
  • خبرنگار : 50026

خانه شریف چه زمانی هتل بوتیک می‌شود؟

خانه شریف چه زمانی هتل بوتیک می‌شود؟

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیرجند گفت: به‌ منظور بررسی مشکلات و موانع بهره‌برداری از منزل شریف به‌ عنوان اولین بوتیک هتل در شهر بیرجند، جلسه‌ای در محل اداره شهرستان بیرجند برگزار شد.

محمدعلی جنتی‌فر، امروز دوشنبه ۲ آبان بیان کرد: در جلسه حل مشکلات خانه شریف بیرجند، سرمایه‌گذار به بیان مشکلات و موانع پیشرفت پروژه پرداخت و در ادامه و راهکارهایی برای احصاء این موانع مطرح شد.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند اظهار کرد: در نهایت مقرر شد برنامه زمان‌بندی برای بهره‌برداری اولیه از جانب سرمایه‌گذار ارائه و گزارش کاملی در خصوص مراحل اجرایی کار در اختیار حوزه میراث‌فرهنگی قرار گیرد و هرگونه اقدام مرمتی در بناهای تاریخی در اختیار سرمایه‌گذار با هماهنگی اداره میراث فرهنگی شهرستان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بنای تاریخی خانه شریف در مرکز بافت تاریخی بیرجند و در موقعیتی ممتاز و مشرف به کل شهر قرارگرفته و به عنوان یکی از بناهای تاریخی ارزشمند شهر محسوب می‌شود، تصریح کرد: این بنا مربوط به دوره قاجاریه است و در حال حاضر این بنا از دو ساختمان مجزا و متعلق به دو دوره تاریخی تشکیل شده است؛ اول ساختمان غربی، بازمانده ساختمانی است که به دوره قاجار تعلق داشته و فضاهایی مانند حوضخانه و مطبخ را در خود جای داده است.

عمارت شبیه است چراکه از حیاط با فضای سبز، درختان کهنسال، حوض و آب نما برخوردار بوده و مهم تر از همه تسلط و اشراف بر همه شهر دارد و در نوک تپه ای مشرف به بافت تاریخی واقع شده است. این خانه دارای معماری برونگراست، حیاطش کاملا باز بوده و فضاهای اطراف حیاط هیچ حصاری ندارد.

خانه شریف به دلیل داشتن ارزش‌های معماری با شماره  ‎ ۴۵۰۵در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این خانه بیشتر به عمارت شبیه است چراکه از حیاط با فضای سبز، درختان کهنسال، حوض و آب نما برخوردار بوده و مهم تر از همه این که با واقع شدن در نوک تپه‌ای مشرف به بافت تاریخی بر همه شهر اشراف دارد. دلیل نامگذاری این محله به تپه رنگرزان به این سبب بوده است که در روی تپه‌ای که در آنجا واقع است، در ادوار مختلف، رنگرزان قابل و ماهری مشغول به کار بوده‌اند.

این خانه ملک شخصی فرماندار بوده و همراه خانواده در آن می‌زیسته است؛ اکنون اما میراث فرهنگی این ملک را تملک کرده و از طریق بخش خصوصی در صدد رونق بخشیدن به آن است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha