• یکشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401090603352
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

۳۰۰ گونه گیاه دارویی در لرستان برای درمان و سلامت انسان وجود دارد

۳۰۰ گونه گیاه دارویی در لرستان برای درمان و سلامت انسان وجود دارد

ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در استان برای درمان و تامین بهداشت و سلامت انسان وجود دارد.

شیرزاد نجفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لرستان به دلیل داشتن اقلیم مناسب، خاک مطلوب و آب کافی می‌تواند به عنوان پایلوت گیاهان دارویی کشور قلمداد شود.

وی اضافه کرد: تنوع اقلیم در استان باعث شده که کمتر گیاه دارویی در کشور وجود داشته باشد که تقریباً در لرستان نباشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: وجود تقریباً  ۱۷۰۰ گونه گیاهی در استان، لرستان را به یکی از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی برای کشت انواع گیاهان دارویی تبدیل کرده است.

نجفی ادامه داد: براساس بررسی مطالعات انجام شده، ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در استان برای درمان و تامین بهداشت و سلامت انسان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی و آب و هوایی مطلوب سبب شده، لرستان از ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی برخوردار باشد، تصریح کرد: کشت گیاه دارویی توجیه اقتصادی دارد به طوریکه یک هکتار از آن می‌تواند مخارج یک خانوار را تامین کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: کتیرا، موسیر، شیرین بیان، آویشن، بابونه، گل‌گاوزبان، کنگر، خاکشیر، مریم‌گلی، زعفران، گل محمدی و مورت عمده گیاهان دارویی خودرو لرستان هستند و بر این اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بخش از عمده‌ای طرح‌های خود را که مناسب کشت گیاهان دارویی است به مجریان واگذار کرده است.

نجفی با اشاره به اینکه لرستان با میانگین بارش ۴۵۰ میلیمتر ۱۲ درصد آب‌های سطحی کشور را دارد و پس از گیلان و مازندران سومین استان پرآب کشور محسوب می‌شود،  عنوان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع استان از اولویت‌های کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان است.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی نقش مهم و موثری در رونق اقتصادی کشور دارند، تصریح کرد: ارزش اقتصادی و تجاری گیاهان دارویی فوق‌العاده زیاد است و پتانسیل تولید داروهای گیاهی در طبیعت بسیار بالاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در خصوص اهمیت مراتع در مقابله با گرد و غبار و ۱۷ نوع کارکرد آن، گفت:  مدیریت، حفاظت، تقویت و احیای ۸۵۰ هزار هکتار مراتع استان در دستور کار این اداره کل است.

نجفی یادآور شد: اگر بخواهیم از خسارت ناشی از گرد و غبار و روان آب‌ها جلوگیری کنیم باید اعتبارات لازم به بخش مراتع لرستان اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه بحران کم آبی در برخی از مناطق استان که در آن کشاورزی و کشت محصولات آب‌بر به آن دامن می زند با جایگزین کردن  این گونه‌های گیاهی به میزان زیادی رفع خواهد شد، افزود: مراتع بانک زمین محسوب می‌شوند و تغییر کاربری و شخم زدن در آن موجب آسیب به زمین شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: همچنین افزایش خسارت سیلاب نیز به دلیل تغییرات کاربری مراتعو شخم زدن آنها صورت می‌گیرد.

نجفی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان، ۳۰۰۰ هکتار با تولید ۱۴ هزار تن در سال است، بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی لرستان در حال تدوین برنامه پنج ساله  است تا ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد که بخش عمده‌ای از آن در اراضی ملی و طرحها مرتعداری کشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه  گونه‌های گیاهی دارویی در برابر خشکی مقاوم بوده و نیاز آبی آنان کم است، افزود: رتبه لرستان از کشت گیاهان ۱۲  و در تولید پنجم کشور است؛ کشت زعفران در مزارع دیم ۴۰ برابر گندم درآمد دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha