• شنبه / ۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401100301438
  • خبرنگار : 50026

خطرآفرینی خودروهای شوتی در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی

خطرآفرینی خودروهای شوتی در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: افزایش خودروهای شوتی در راه‌های مواصلاتی استان خطرآفرین بوده و باید از سایر قوانین بازدارنده برای جلوگیری از تردد این خودروها استفاده شود. 

سیدمحمدرضا طالبی، امروز شنبه ۳ دی در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، گفت: موضوع مقابله با خودروهای شوتی در محورهای استان به موضوعی امنیتی تبدیل شده است؛ در اولین فرصت این موضوع در شورای تأمین مطرح و در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به افزایش تصادفات خودروهای شوتی در استان گفت: باید به منظور بازدارندگی لازم جرایم سنگینی در نظر گرفته شود چرا که جان انسان‌ها ارزشمند است لذا باید به هر نحوی از تردد این خودروها جلوگیری شود.

معاون سیاسی استاندار با بیان اینکه موضوع قاچاق کالا و ارز از مقوله‌هایی است که به اقتصاد و امنیت کشور ضربات جبران ‌ناپذیری وارد می‌کند و اجتماع را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بیان کرد: در خراسان جنوبی قاچاق سازمان یافته نداریم و در قاچاق خرد هم استان بیشتر معبر است و مبدأ نیست.

وی با تأکید بر این که در این زمینه اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای خوبی در استان در حال انجام است، گفت: با توجه به تفاوت قیمت سوخت در داخل با کشورهای همسایه، اشتیاق خاصی برای قاچاق فرآورده‌های نفتی وجود دارد.

طالبی تصریح کرد: علیرغم تلاش و زحمات همه دست‌اندرکاران مبارزه با قاچاق و تمهیدات صورت گرفته، برابر آسیب‌ شناسی هایی که انجام شد و به دلیل نیاز شدید ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتری روزانه کشور افغانستان و حتی کشورهای آسیای میانه به دلیل تفاوت فاحش قیمت انواع فرآورده‌ها در مقایسه با ایران، این سرمایه ملی توسط عناصر و عوامل متعدد و با شیوه‌ها و شگردهای متفاوت و حرفه‌ای از کشور قاچاق می‌شود.

به گفته وی؛ اگرچه در سنوات گذشته در مقاطعی به دلیل اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و سهمیه ‌بندی فرآورده‌ها، صدور کارت هوشمند و کنترل نسبی سهمیه مصارف عمده و جزئی و اقدامات پیشگیرانه ستاد مرکزی تا حدودی قاچاق این نوع محصول در استان کاهش یافت اما در سال جاری، مجدد روند افزایشی به خود گرفته است.

معاون سیاسی استاندار، تفاوت فاحش قیمت انواع فرآورده‌های نفتی در مقایسه با کشور همسایه، چند نرخی بودن انواع فرآورده‌ها در داخل، نیاز حیاتی کشور همسایه و سودآوری آن را از علل افزایش قاچاق سوخت در منطقه عنوان کرد.

طالبی افزود: سودآوری قاچاق سوخت به گونه‌ای است که قیمت یک بشکه نفت ‌گاز در شهر نهبندان از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در اواخر سال گذشته اکنون به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به افزایش قاچاق فرآورده‌های نفتی به منظور بهبود وضعیت موجود اقداماتی در دستور کار است، گفت: اجرای طرح جدول مدیریت برداشت نفت‌گاز در بخش حمل و نقل استان، طرح تعدیل کارت‌های سوخت و توزیع بنزین آزاد با کارت‌های جایگاه، انجام بازدید مشترک اعضای کارگروه پیشگیری از عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی از نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها به منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی و بازدید از مصرف‌کنندگان عمده برای کنترل و نظارت بر فعالیت آنان از اقدامات انجام شده در سال جاری است که باید با شدت و قوت ادامه‌ یابد.

به گفته وی؛ بازدید کنترل کیفیت مجاری عرضه، انجام بازدید مجاری عرضه و مصرف‌کنندگان عمده توسط شرکت پخش، اخذ مجوز توقیف موقت کارت‌های سوخت مهاجر از دادستان برای اولین بار در کشور، شناسایی بارنامه‌های صوری و غیرواقعی ناوگان حمل و نقل عمومی (خراسان جنوبی در کشف بارنامه‌های صوری اولین استان کاشف موضوع است)، پایش تراکنش‌های سوخت‌گیری خودروهای دیزلی و شناسایی کارت‌های دارای تراکنش نامتعارف و توقیف این کارت‌های مهاجر و سرگردان، از دیگر اقدامات پیشگیری و مقابله‌ای با قاچاق سوخت است که با جدیت دنبال شود. 

معاون استاندار با تأکید بر اینکه باید قاچاق فرآورده‌های نفتی را با اقدامات پیشگیرانه به حداقل برسانیم، عنوان کرد: با توجه به این که خودروهای شوتی دست به اقدامات مخاطره‌آمیزی می‌زنند تعقیب این خودروها کار خطرسازی است لذا با دستور دادستان برخورد با این خودروها بعد از بازگشت انجام می‌شود.

طالبی با بیان اینکه لازم است جلسه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز به خصوص فرآورده‌های نفتی با حضور استان‌ های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در راستای پیشگیری و قاچاق سوخت انجام شود، گفت: شرکت پخش فرآورده نفتی هم باید نسبت به شناسایی سایر مبادی قاچاق سوخت در اسرع وقت اقدام کند.

وی بیان کرد: توسعه گذرگاه بازرسی در محور مقابل ایست بازرسی علی آباد هم ضروری است که باید طرح آن توسط فراجا تهیه گردد تا در جلسه شورای تأمین در خصوص این چالش تصمیم‌گیری شود.

معاون سیاسی استاندار در خصوص تأمین سوله برای نگهداری کالاهای قاچاق اکتشافی هم گفت: با توجه به اینکه بیشترین مشکل را در نهبندان داریم، مدیرکل اموال تملیکی استان با فرماندار نهبندان جلسه موردی برگزار کند تا این مشکل که مصوبه چند جلسه کمیسیون هماهنگی مبارزه با قاچاق کالاست برای همیشه رفع شود.

طالبی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر روستاهای استان گازرسانی شده، بیان کرد: از آنجایی که برخی افراد در برخی شهرستان‌ها از جمله نهبندان هنوز اقدام به گاز کشی منازل خود نکرده‌اند اخطار کتبی چند ماهه به این افراد داده شود تا نسبت به گازکشی منازل خود اقدام کنند که اگر این افراد در مهلت زمانی تعیین شده نسبت به گازکشی منازل خود اقدام نکنند، نفت سفید به آنها تحویل نشود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha