• یکشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401102516703
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران:

مطالعات کووید و واکسن در ایران از سر گرفته شود / واکسن‌های موجود اثر نسبی دارند

مطالعات کووید و واکسن در ایران از سر گرفته شود / واکسن‌های موجود اثر نسبی دارند

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده واکسن‌های قدیمی با کاهش کارایی، همچنان مؤثر هستند، گفت: اگر امروز در کشور واکسن‌های به‌روز شده داشتیم مطمئناً بهترین انتخاب برای تزریق واکسن بودند، اما از سر ناچاری همچنان می‌توانیم از واکسن‌های موجود استفاده کنیم.

مصطفی نوری‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ساب واریانت xbb۱.۵ در حال افزایش است و مطمئناً در آینده‌ای نزدیک تبدیل به واریانت غالب در سراسر دنیا خواهد شد. از چندین ماه قبل پیش‌بینی می‌کردم که باید منتظر پیک جدید کرونا در زمستان باشیم و برای این ادعای خود دلایل مختلفی داشتم.

وی در مورد واکسن‌های مؤثر برای مقابله با واریانت جدید کرونا، گفت: برخی از واکسن‌ها در سطح دنیا به‌صورت bivalent یعنی دو ظرفیتی هستند و این واکسن‌های به روز شده مطمئناً در برابر زیر سویه جدید مؤثر خواهند بود و تاثیر قابل قبول‌تری خواهند داشت.

کمرنگ شدن پژوهش‌های کرونا در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما پژوهش در ارتباط با کرونا بسیار کمرنگ‌تر شده، گفت: این درحالی است که ما می‌دانستیم کرونا هنوز تمام نشده، ولی در کشور مطالعات در ارتباط با کرونا به خوبی حمایت نشد و ما امروز واکسن‌های به‌روز شده‌ برای مقابله با واریانت‌های جدید در کشور نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی چه باید کرد؟ گفت: سوال اصلی این است که آیا واکسن‌هایی که در کشور ما و در سطح دنیا وجود دارند، یعنی واکسن‌های آپدیت نشده در مقابله با بیماری کووید مؤثر هستند یا یا خیر؟

متخصص بیوتکنولوژی دارویی با اشاره به بررسی‌هایی که در چند روز اخیر بر روی واکسن‌های موجود انجام شده، توصیح داد: از آنجایی که بیشتر واکسن‌های مورد استفاده و مخصوصا واکسن‌های پروتئین بیس و وکتور و حتی mRNA همگی قسمتی از اسپایک پروتئین ویروس کرونا (rbd) هستند و از آنجایی که بیشتر جهش‌های مربوط به امیکرون و واریانت جدید در این قسمت قرار دارد، برخی از پژوهشگران معتقدند که واکسن‌های قدیمی دیگر تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد، اما طی مطالعات انجام گرفته به این نتیجه رسیدم که خوشبختانه قسمت‌های ابتدایی و انتهایی پروتئین اسپایک در ناحیه آر بی دی دچار جهش‌های زیادی نشده است.

وی ادامه داد: بدون تغییر ماندن این قسمت‌ها که نواحی غنی از اپی توپ نیز هست، کمک کرده تا واکسن‌های قدیمی با کاهش کارایی همچنان مؤثر واقع شوند. هم در ارتباط با اپی توپ های مربوط به لنفوسیت‌های بی و هم اپی توپ‌های مربوط به لنفوسیت‌های تی مناطق جهش نیافت وجود دارد که به نفع ما و واکس‌ها است.

واکسن‌ها همچنان ایمنی نسبی دارند

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران به ویژگی بیماری‌های ویروسی اشاره و تصریح کرد: می‌دانیم ایمنی سلولی یعنی عملکرد لنفوسیت‌های تی مهم‌تر است. بررسی ساختار واکسن‌های قدیمی نشان می‌دهد که همچنان نزدیک ۴۰ آلل مربوط به mhcI وجود دارد که بدون تغییر مانده و دچار جهش نشده است. همین مناطق کمک خواهد کرد تا واکسن‌ها همچنان ایمنی نسبی در برابر این زیر سویه داشته باشند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه کوتاهی‌های گذشته دوباره تکرار نشود و مطالعات کووید و واکسن از سر گرفته شود، گفت: همانطور که اشاره کردم قسمت‌های ابتدایی و انتهایی آر بی دی تغییرات زیادی ندارد، ولی اگر در آینده در این نواحی جهش‌هایی رخ دهد واکسن‌های موجود بسیار تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، اگرچه تاکید می‌کنم این واکسن‌ها با کاهش کارایی، اثرات نسبی دارند. اگر امروز در کشور واکسن‌های به روز شده داشتیم مطمئناً بهترین انتخاب برای تزریق واکسن، همان واکسن‌های به‌روز شده بودند، اما از سر ناچاری ما همچنان می‌توانیم از واکسن‌های موجود استفاده کنیم.

‌xbb ۱.۵ سرایت پذیرترین سویه کرونا است

دکتر نوری زاده در ادامه با اشاره به اینکه برخی بر این اعتقادند که ساب واریانت جدید ریه را درگیر نمی‌کند، گفت: اگر یادمان باشد همین ادعاها در ارتباط با خود امیکرون نیز مطرح بود. بر اساس آخرین مطالعات ثابت شده که بیماری‌زایی این ساب واریانت بیشتر از امیکرون نیست، البته منظور از این جمله عفونت‌زایی ویروس است، درحالی که می‌دانیم ‌xbb ۱.۵ سرایت پذیرترین سویه کرونا است و وقتی تعداد مبتلایان زیاد شود، خواه ناخواه و متأسفانه تعداد فوتی‌ها نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بالا رفتن آمار ابتلا و فوتی در کشورهای آمریکا، ژاپن، چین، آلمان و فرانسه این ادعا را ثابت می‌کند. یعنی اگر آمادگی لازم را نداشته باشیم و پیشگیری نکنیم، تعداد بیماران و مرگ و میر در کشور ما نیز بالا خواهد رفت، اما امیدوارم از هم اکنون منطقی‌تر عمل کنیم تا جان هم وطنان حفظ شود.

جایگزینی واکسن‌های به روز با واکسن ویروس غیرفعال

این متخصص بیوتکنولوژی دارویی با اشاره به اینکه برخی تاکید می‌کنند فقط افرادی که ضعف ایمنی دارند تزریق واکسن را انجام دهند، تصریح کرد: بررسی مطالعات گذشته ثابت می‌کند تاثیر واکسن‌ها بعد از گذشت ۴ یا ۶ ماه کاهش می‌یابد، ضمن اینکه همانطور که اشاره شد تاثیر واکسن‌هایی که ما استفاده کردیم در برابر ایکس بی بی نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است، بنابراین به نظر من اگر از تزریق واکسن ۶ ماه گذشته بهتر است تزریق دز بوستر را انجام دهیم، به ویژه افرادی که دزهای قبلی را واکسن‌هایی مثل سینوفارم تزریق کردند و مطمئناً لازم است واکسن‌های پروتئینی تزریق کنند، در عین حال که امیدوارم واکسن‌های ویروس غیرفعال شده مثل سینوفارم جای خود را به واکسن‌های به روزتر دهند.

وی به وضعیت کشور چین اشاره و اظهار کرد: مشکل اصلی چین تزریق نکردن دز بوستر به مدت طولانی بود، بعد از آن استفاده از واکسن‌های ویروس‌های غیر فعال شده که ایمنی کمتری در ارتباط با سویه‌های جدید دارند و دلیل سوم نیز مواجهه نداشتن طولانی مدت مردم به خاطر سیاست کووید سفر بود که  همه اینها دلیل محکمی شد تا امروز مردم درگیری بسیار بالایی داشته باشند و تعداد فوتی و ابتلا به یک باره افزایش شدیدی نشان می‌دهد.

دکتر نوری‌‍زاده در خاتمه با اشاره به تجربه کشورهایی مثل چین، تأکید کرد: در کشور ما نیز واکسن‌های غیرفعال شده با تعداد بالای تزریق شدند، به همین دلیل امیدوارم در شرایط کنونی برای این افراد واکسن‌های پروتئینی به‌عنوان دز بوستر استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha