به گزارش ایسنا، دریاسالار «نوید اشرف» فرمانده نیروی دریایی پاکستان گفته این کشور انتظار دارد اولین زیردریایی چینی کلاس هانگور را تا سال ۲۰۲۶ و در چارچوب یک توافق دفاعی ۵ میلیارد دلاری با پکن به کار بگیرد.
این توافق که در سال ۲۰۱۵ امضا شد تا سال ۲۰۲۸ هشت زیردریایی تهاجمی دیزل-الکتریک پیشرفته را تحویل خواهد داد که چهار فروند آنها در چین ساخته میشوند و چهار فروند در پاکستان مونتاژ خواهند شد تا تخصص بومی در ساخت کشتی افزایش یابد.
سه فروند از این زیردریاییها قبلا در رود یانگتسه چین به آب انداخته شدهاند که نشاندهنده پیشرفت سریع در این برنامه است.
پایگاه تحلیلی مدرن دیپلماسی با نگاهی به این خبر اهمیت این همکاری دفاعی را بررسی کرده و در یادداشتی نوشت: این تحول جایگاه راهبردی پکن در اقیانوس هند را تقویت میکند و در عین حال قدرت بازدارندگی اسلامآباد در برابر هند را افزایش میدهد. این زیردریاییها دامنه دسترسی نیروی دریایی پاکستان در سراسر دریای عربی شمالی و اقیانوس هند - صحنههای مهم نمایش قدرت منطقهای - تقویت خواهند کرد.
این معامله همچنین بر نفوذ دفاعی رو به گسترش چین به عنوان بزرگترین تامین کننده تسلیحات پاکستان تاکید میکند. بر اساس دادههای موسسه تحقیقات صلح بینالمللی استکهلم اسلامآباد از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ مشتری بیش از ۶۰ درصد از صادرات سلاح چین بوده است.
دریاسالار اشرف فناوری چین را «قابل اعتماد و مناسب» توصیف کرده و افزود که نیروی دریایی پاکستان هم اکنون در حال بررسی همکاری با چین در زمینه هوش مصنوعی، سامانههای بدون سرنشین و جنگ الکترونیک است.
از سوی دیگر، رسانههای دولتی چین این مشارکت را بخشی از همکاری نظامی-صنعتی رو به رشد پکن با یک متحد منطقهای مهم خواندند.
واکنش هند
در ادامه این مطلب با اشاره به واکنش هند به این رویداد دفاعی جدید در پاکستان مطرح شد: اگرچه دهلی نو رسما واکنشی نشان نداده اما این اقدام فشار مضاعفی به راهبرد دریایی هند فشار وارد میکند، چراکه این کشور در حال حاضر از ترکیبی از زیردریاییهای اتمی و دیزل-الکتریک استفاده میکند که از فرانسه، روسیه و آلمان تهیه شده است.
طبق این یادداشت، «تحلیلگران معامله هانگور را بخشی از هدف گستردهتر چین برای مقابله با نفوذ دریایی هند و گسترش کنترل به سمت غرب آسیا از طریق گذرگاههای نظامی و اقتصادی میدانند.»
آینده این همکاری دفاعی
مدرن دیپلماسی نوشت: راهاندازی زیردریاییهای کلاس هانگور همزمان با گسترش گذرگاه اقتصادی چین و پاکستان خواهد بود - یک پروژه شاخص ابتکار کمربند و جاده به ارزش ۶۰ میلیارد دلار که سینککیانگ را به بندر گوادر متصل میکند. این راهبرد دوگانه نظامی و اقتصادی دسترسی مستقیم چین به دریای عربی را فراهم میکند که تنگه آسیبپذیر مالاکا را دور میزند و نفوذ آن را در سراسر افغانستان، ایران و آسیای مرکزی افزایش میدهد.
این رسانه نوشت: پاکستان انتظار دارد همکاری دفاعی آینده با چین شامل تحقیقات مشترک، قابلیت کار متقابل و تولید مشترک صنعتی باشد که نشاندهنده آغاز مرحله جدیدی در مشارکتی است که فراتر از تسلیحات رفته و به سمت همسویی استراتژیک بلندمدت پیش میرود.
انتهای پیام


نظرات