• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401120200967
  • خبرنگار : 50491

در گفتگو با ایسنا عنوان شد؛

مراقب تبلیغات اعتیادآور ماهواره‌ای باشید/ به نام لاغری به دام شیشه!

مراقب تبلیغات اعتیادآور ماهواره‌ای باشید/ به نام لاغری به دام شیشه!

ایسنا/گلستان سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان از مردم خواست مراقب تبلیغات فریبنده ماهواره‌ای در خصوص قرص‌های لاغری باشند و گفت: اگرچه این قرص‌ها با کاهش اشتها موجب لاغری در افراد می‌شود اما حاوی ماده مخدر شیشه است.

دکتر دانیال ملکی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به عوارض استفاده از داروهای روانگردان و محرک‌ها اظهار کرد: از آنجایی که در حوزه داروهای روانگردان، توهم‌زا و محرک تجارت سودآوری وجود دارد هر روزه شاهد کشف و تولید جدید آنها در دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه محرک‌ها موجب افزایش سرخوشی و انرژی می‌شوند، افزود: موادی مانند شیشه، قرص‌های اکستازی و امثال آن موجب کاهش اشتها و افزایش سرخوشی در فرد مصرف‌کننده می‌شود که در کوتاه‌مدت تحریک مصرف را در فرد به دنبال دارد.

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان، افزایش تپش قلب، افزایش مدت بیداری، کاهش اشتها و سوءتغذیه را از عوارض کوتاه‌مدت قرص‌های روانگردان و محرک برشمرد و تصریح کرد: اضطراب، افسردگی مزمن، توهم و سوءظن به افراد دیگر از دیگر عوارض مصرف روانگردانها است.

ملکی متذکر شد: اگر فرد مصرف‌کننده در مدت طولانی قرص‌های روانگردان و داروهای توهم‌زا را کنار بگذارد دچار پرخاشگری می‌شود، این مواد بافت قلب را از بین می‌برد و موجب بروز ناراحتی‌های قلبی و کلیوی خواهد شد.

وی نسبت به مصرف قرص‌های لاغری هشدار داد و گفت: برخی از قرص‌های لاغری کاهش وزن که عموماً به‌طور غیرقانونی و از طریق تبلیغات ماهواره‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد گرچه با کاهش اشتها موجب لاغری در افراد می‌شود اما حاوی ماده مخدر شیشه است.

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان اضافه کرد: عموماً در معرفی قرص‌های لاغری تبلیغات فریبنده مانند لاغری در یک هفته و یک ماه مطرح می‌شود که به مردم توصیه می‌کنیم فریب این تبلیغات را نخورند.

ملکی به قرص‌های توهم‌زا اشاره کرد و گفت: این قرص‌ها از قدیم در بین بشر بوده و برخی از گیاهان و قارچ‌ها درون خود مواد توهم‌زا دارند، این مواد در کوتاه‌مدت موجب افزایش اضطراب و عدم تعادل و در طولانی‌مدت موجب اختلالات رفتاری، توهم و رفتارهای ضداجتماعی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مصرف هر یک نخ سیگار ماری جوآنا معادل مصرف ۲۰ نخ سیگار است که عامل ورود مواد سمی به بدن و زمینه‌ساز بروز سرطان‌های ریه و گوارش است، بیان کرد: ال اس دی(LSD) ماده توهم‌زا دیگری است که از آن به عنوان قوی‌ترین ماده توهم‌زا و بسیار پرعارضه یاد می‌شود و رفتارهای پرخطر مانند خودکشی و غیره را به دنبال دارد.

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان از والدین خواست در خصوص عوارض مواد روانگردان و محرک‌ها با فرزندان خود صحبت کرده تا با عدم آگاهی در دام سوداگران مرگ گرفتار نشوند و افزود: برخی از داروهای بیهوشی و آرامبخش نیز توهم‌زا هستند که حتماً باید با نسخه پزشک استفاده شوند، اگر فردی که نیازی به این داروها ندارد از آن استفاده کند دچار عوارض مختلف می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha