به گزارش ایسنا، دوران نوجوانی یکی از مراحل مهم رشد اجتماعی انسان است. در این مرحله نوجوان به تعامل بیشتر با همسالان میپردازد و درباره موضوعات اجتماعی کنجکاو است، هنوز از تفکر نقادانه بهره کاملی نبرده و ممکن است به سادگی دچار اشتباهات گریز ناپذیری شود.
هدف طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان، ایجاد فضایی سالم برای تعامل، مشارکت و کارگروهی نوجوانان حول موضوعات اجتماعی سنین نوجوانی است. در این فرآیند، نوجوان یک فرد مشاهدهگر نیست، او فعال است و برای حل مشکلات مربوط به خود و دوستان به تفکر مینشیند، راه حل میدهد و آن را به کمک دوستان به اجرا در میآورد. این طرح فرصتی فوقالعاده برای فعالیت اجتماعی نوجوان در محیطی محافظت شده است.
ارتقای توانمندیهای نوجوانان در زمینه شیوههای همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ایجاد و توسعه ظرفیتهای مشارکت نوجوانان در موسسات غیردولتی میان نوجوانان دختر و پسر در دامنه سنی ۱۸-۱۳ سال از اهداف طرح مانا است.
اما برای تحقق دو هدف اصلی، اهداف عملیاتی شفاف، قابل سنجش و دستیابی همچون افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیبهای اجتماعی نوجوانان، اصلاح نگرش در جهت جمعگرایی و کارگروهی و افزایش مهارتهای کارگروهی و مشارکتی، ایجاد ظرفیت برای تمرین و انجام فعالیتهای مشارکتی در محلهها و موسسات غیردولتی، ایجاد سازوکار تشویقی برای حمایت از طرحهای جمعی نوجوانان در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ایجاد و توسعه شبکه روابط مشارکتی نوجوانان برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مشخص شده است.
در سال ۱۴۰۱ این برنامه در ۳۱ استان اجرا شد؛ در همین راستا آرزو ذکاییفر- معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان) طی پنج سال گذشته توسط سازمان بهزیستی، اظهار کرد: این طرح در راستای ارتقاء توانمندیها و مشارکت دانشآموزان در گروههای سنی ۱۳ تا ۱۸ سال دختران و پسران در حال اجراست که علاوه بر ارتقای توانمندی همیاری جمعی نوجوانان، ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس، استقلال طلبی، مهارتهای حل مسئله، خودکارآمدی و کمک به فرآیند هویتیابی و هویتپذیری از دیگر اهداف این برنامه است.
معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور معتقد است علاوه بر اینکه سازمان بهزیستی از اجرای طرح و برنامه حمایتهای مالی و اعتباری آن حمایت میکند اما یکی از کارکردها و وظایف این برنامه این است که نوجوانان در کلیه مراحل حل مسئله مشارکت و دخالت داشته باشند، به این معنی که پس از شکلگیری گروهها با کمک و راهبری تسهیلگران محلی آموزش دیده مسائل و مشکلاتی که در گروه و محلهشان وجود دارد را طی جلسات آموزشی مختلف مورد بررسی، بحث و اولویتبندی قرار دهند و پس از آن نیازها، مسائل و اولویتها استخراج شود. در همین راستا گروه موظف به طراحی و تدوین پروژهای برای کمک به رفع مسئله در گروه یا محله خود است.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر منابع اعتباری یکی از وظایف نوجوانان حمایتطلبی از بخشهای دولتی و غیردولتی و خیرین است، افزود: سال ۱۴۰۰ نوجوانان حدود ۸۰۰ میلیون تومان و ۱۴۰۱ یک میلیارد تومان سهم آورده داشتند؛ به عبارت دیگر برای اجرای پروژه خود از بخشهای مختلف کمک گرفتند و توانستند خودشان منابع مالی و اعتباری هم تامین کنند.
چندی پیش نیز معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از راهاندازی باشگاه سلامت نوجوانان در محلات در آینده خبر داد و به ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر ۱۵۰۰ گروه مشارکت اجتماعی نوجوانان در سطح محلات با کمک تسهیلگران محلی فعالیت میکنند. وی در این باره گفت: این گروهها علاوه بر دریافت آموزشهای لازم، درباره چگونگی شناسایی و احصای نیازهای خود، اطرافیان و محله زندگیشان و همچنین اولویتبندی و ارائه پروژههای عملیاتی برای رفع این چالشها فعالیت دارند.
معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: نوجوانان علاوه بر اینکه در این گروهها آموزشهای لازم را دریافت میکنند طی سال ۱۴۰۱ توانستند حدود ۶۰۰ پروژه را به مرحله اجرا برسانند.
انتهای پیام
نظرات