• چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402020602753
  • خبرنگار : 50160

هشدار منابع‌طبیعی زنجان نسبت به چرای دام در مراتع پیش از موعد مقرر

هشدار منابع‌طبیعی زنجان نسبت به چرای دام در مراتع پیش از موعد مقرر

ایسنا/زنجان سرپرست اداره مرتع اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در سال گذشته اقدامات مهمی در راستای بهبود مراتع استان انجام شده است.

فضل‌الله دوست‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مرتع‌داران و صاحبان دام، دام‌های خود را زودتر از موعد برای چرا به مراتع نبرند؛ چرا که این اقدام باعت لگدکوب شدن اراضی مرتعی و در نتیجه از بین رفتن پوشش گیاهی مرتع خواهد شد.

وی همچنین به عملکرد اداره مرتع در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: مقدار ۷۲۵۷ کیلوگرم انواع بذرهای مرتعی تهیه و تامین شده است که در سال‌جاری برای اجرای پروژه های بیولوژیک به کار گرفته خواهد شد.

دوست‌محمدی اذعان کرد: به منظور تامین آب شرب بهداشتی دام‌ها، تعداد ۱۰ آبشخور فلزی تولید شده که بین دامداران واجد شرایط توزیع خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اهمیت تهیه طرح‌های مرتع‌داری، تصریح کرد: در ۱۴ پلاک جمعا به مساحت ۲۶۵۷۲ هکتار طرح مرتع‌داری تهیه شده است. همچنین ۲۰۵۵ هکتار از مراتع نیز به بهره‌برداران استان احاله شده است.

وی درخصوص ممیزی مراتع استان اظهار کرد: سطح اراضی مرتعی ممیزی شده به ۱۹۶۲۵ هکتار می‌رسد و بالغ بر ۲۴۴ میلیون تومان عوارض جهت تمدید پروانه چرا از دامداران اخذ شده است.

سرپرست اداره مرتع اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان همچنین گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در راستای فرهنگ‌سازی اهمیت احاله طرح‌های مرتع‌داری صورت گرفته، انعقاد تفاهم‌نامه با اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی است. همچنین به منظور تهیه طرح‌های مرتع‌داری تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی منعقد شد.

دوست‌محمدی تصریح کرد: برای افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه، عملیات کپه‌کاری و بذرپاشی در سطحی برابر ۵۱۰ هکتار و پروژه‌های تبدیل دیم‌زار به منظور تولید علوفه و حفاظت خاک در سطح ۱۶۷ هکتار انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha