• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402021609548
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ماجرای انتقال ترمینال کاوه به کجا ختم شد؟

جابه‌جایی پایانه کاوه اصفهان در هاله‌ای از ابهام

جابه‌جایی پایانه کاوه اصفهان در هاله‌ای از ابهام

ایسنا/اصفهان امروزه پایانه مسافربری کاوه در میان برج‌های سر به فلک کشیده محصور شده و این مسئله مانعی جدی برای جابه‌جایی هوا در این ناحیه است، بررسی داده‌های آلودگی هوا نشان می‌دهد که خیابان کاوه شمالی یکی از آلوده‌ترین نقاط شهر اصفهان بوده که قطعاً یکی از دلایل اصلی آن وجود پایانه کاوه است.

ماجرای انتقال ترمینال مسافربری کاوه از سطح شهر به حواشی شهر سال‌هاست که توسط مسئولان مطرح می‌شود؛ اما فقط در حد حرف مانده و به مرحله اجرا نرسیده است. در حال حاضر اصفهان حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد که به دلیل مرکزیت، شهروندان از شهرهای اطراف همچون شاهین‌شهر، بهارستان و فولادشهر به آن سفر می‌کنند.

در راستای کاهش ترافیک معابر، پایانه‌های مسافربری در ورودی شهر قرار دارد، اما تراکم ترافیک مقابل پایانه کاوه در شمال و پایانه صفه در جنوب اصفهان در زمان‌های معدودی به دلیل پیاده‌کردن و سوارکردن مسافران افزایش می‌یابد.

حدود ۴۷ شرکت مسافربری در اصفهان فعالیت دارند که ۱۷ شرکت در ترمینال کاوه، ۱۵ شرکت در ترمینال صفه، ۷ شرکت در ترمینال زاینده‌رود، ۶ شرکت در ترمینال جی و یک شرکت در ترمینال صمدیه فعال هستند.

برخورد با تخلفات اتوبوس‌های بیابانی که به‌ویژه در خیابان کاوه مقابل منازل مسکونی و محدوده ترمینال کاوه بعد از سه‌راه ملک شهر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان این منطقه است، همچنین سوار و پیاده‌کردن مسافران برای شهروندان آن محدوده ایجاد مزاحمت کرده، ازاین‌رو اقدامات لازم در راستای اعمال قانون توسط پلیس راهور انجام شده و یک‌سری اقدامات بازدارنده از جمله دریافت دفترچه، توقیف اتوبوس‌ها صورت‌گرفته است.

حدود ۶۰ انبار در محدوده اطراف پایانه مسافربری کاوه، وجود دارد و لازم است مدیران شهری انبارهایی که در آن موقعیت قرار دارد را هرچه سریع‌تر ساماندهی کنند، همچنین این انبارها باید به خارج از محدوده شهر یا به داخل پایانه مسافربری کاوه منتقل شود، تا زمانی که این انبارها در آن حوالی باشد، بستر و زمینه برای بروز تخلفات وجود دارد و هرچقدر پلیس اعمال قانون کند، این تخلفات و ترافیک در آن محدوده ایجاد می‌شود و باید فکری اساسی دراین‌خصوص صورت گیرد.

درباره انتقال این پایانه در استانداری و شهرداری اصفهان باید تصمیم‌گیری شود و اگر تصمیم با رویکرد کاهش ترافیک شهری باشد، قطعاً اداره راهداری نیز با نگاه مثبت همکاری خواهد کرد.

دراین‌بین برخی شهروندان این منطقه نسبت به ترافیک مقابل پایانه‌های مسافربری اصفهان به‌ویژه در زمان ابتدایی صبح در  این محدوده گلایه‌مند هستند و درخواست دارند که چاره‌ای برای رفع مشکلات ترافیکی اندیشیده شود که دراین‌رابطه و جابه‌جایی ترمینال کاوه به حاشیه شهر خبرنگار ایسنا با برخی از مسئولان استانی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

جابه‌جایی ترمینال کاوه وظیفه سازمان پایانه‌ها نیست!

ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت جابه‌جایی ترمینال مسافربری کاوه اصفهان، اظهار کرد: در اواخر سال ۱۳۶۷ باتوجه‌به سیاست‌های اجرای پایانه‌ها و در جهت ساماندهی ترمینال‌ها و گاراژهای سطح شهر اصفهان، پایانه‌های کاوه، صفه، جی، صمدیه و زاینده‌رود در حواشی شهر اصفهان احداث شد.

وی با بیان اینکه پایانه‌ها در زمان تأسیس به‌صورت پراکنده بودند، افزود:  باتوجه‌به اینکه در آن زمان توسعه شهر هنوز اتفاق نیفتاده بود، جانمایی پایانه‌ها بر اساس ورودی‌های شهر در شمال، جنوب، شرق و غرب تأسیس شدند. همچنین پیش‌بینی شد که پایانه‌ها در چند جهت در دسترس شهروندان، مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند، در آن زمان موضوع جانمایی توسط مسئولان وقت در شهرداری اصفهان در کنار شهر مدنظر  بود و در حاشیه شهر اتفاق افتاد، اما باگذشت زمان، افزایش جمعیت، توسعه شهر و توسعه منازل مسکونی در کنار پایانه‌ها، پایانه‌ها از حاشیه شهر به مراکز شهر رفتند.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان، با تأکید بر اینکه در شرح وظیفه سازمان پایانه‌ها، وظیفه اصلی آنها تعمیر، مرمت و نگهداری است و سیاست‌های کلان توسط شهردار و اعضای شورای شهر گرفته می‌شود، گفت: معمولاً پس از تأسیس مجموعه پایانه‌ها سازمان پایانه‌ها تشکیل می‌شود و هدف اصلی این سازمان در جهت نگهداری پایانه‌ها است.

جابه‌جایی ترمینال کاوه نیازمند عزم جدی مسئولان کلان

وی اعلام کرد: سازمان پایانه‌ها در سیاست‌های کلان یا هرگونه تصمیمی کلان نقشی ندارد، اما امروزه پایانه‌های ترکیبی موضوعی است که در کل کشور و صنعت حمل‌ونقل شهری و برون‌شهری مطرح می‌شود. به فرض مثال پایانه مسافربری کاوه و صفه در کنار سفرهای برون‌شهری خود،  ایستگاه‌های اتوبوس تاکسی، دوچرخه و قطار شهرداری دارند، معمولاً در سیاست‌های جدید علم و صنعت پایانه‌ها به‌صورت ترکیبی درون‌شهری قرار می‌گیرند.

توکلی درباره جانمایی ترمینال کاوه، تصریح کرد: سیاست‌های کلان نیاز به تصمیم مسئولان بالاتری دارد و باتوجه‌به مشکلات اقتصادی در حال حاضر کشور، قطعاً هر احداث و توسعه جدیدی در شهر بعد اقتصادی و هزینه و مسافتی آن موردتوجه است. باید توجه داشت که تصمیم هرگونه جابه‌جایی تغییر یا توسعه پایانه‌ها در زمان نیاز توسط مدیران در شهرداری و شورا گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: وجود اصناف با کاربری‌های مختلف مقابل پایانه کاوه که به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند، با توقف خودروهای مسافربر و شخصی باعث بروز ترافیک می‌شود، اتوبوس‌های برون‌شهری خارج از استان در مسیر عبور از اصفهان به سمت شمال کشور جهت تکمیل مسافر مقابل این پایانه توقف می‌کند که ارتباطی با شرکت‌های مسافربری این پایانه ندارد.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نبود دوربین ترافیکی پلاک‌خوان و نظارت پلیس راهور و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان جهت اعمال قانون اتوبوس‌ها از جمله مشکلات ترافیکی پایانه کاوه است، خاطرنشان کرد: وجود واسطه‌گرهای مقابل پایانه کاوه که از سایت‌های غیرمجاز اقدام به جذب مسافر و بارگیری غیرمجاز باعث توقف وسایل نقلیه مسافری و ایجاد ترافیک می‌شود.

وی گفت: انبارهای غیرمجاز در محدوده منطقه هفت با پیگیری‌های انجام شده چندین مرتبه توسط نهادهای نظارتی پلمب شده است؛ اما همچنان به فعالیت غیرقانونی خود ادامه می‌دهند.

توکلی با بیان اینکه حتی دستور مقام قضائی مبنی بر جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در این وجود دارد که در مرحله اجرا متوقف شده است، گفت: وجود ایستگاه تاکسی برون‌شهری مقابل پایانه مسافربری کاوه از جمله دیگر مشکلات این پایانه است.

وی تصریح کرد: تشکیل کارگروه ویژه با محوریت شورای ترافیک استانداری، با حضور نهادهای قضائی، امنیتی، انتظامی، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شهرداری اصفهان، اصلاح هندسی خیابان کاوه مقابل پایانه کاوه باتوجه‌به عرض‌گذر پس از مطالعات جامع توسط کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در صورت لزوم، نظارت مستمر توسط پلیس راهور، اعمال قانون و ورود دستگاه‌های قضائی جهت برخورد قاطع با متخلفان و نظارت اداره کل راهداری بر اساس قوانین مربوطه و برخورد با رانندگان و شرکت‌های متخلف از طریق اعمال مواد ۱۱ و ۱۲، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای کاهش ترافیک مقابل پایانه کاوه است.

وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه شرح وظایف قانونی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری تنها نظارت بر محیط داخلی پایانه‌ها است، این سازمان طبق تأکید شهردار اصفهان، آمادگی خود جهت هرگونه همکاری در خصوص رفع مشکلات مذکور را اعلام می‌دارد.

جابه‌جایی ترمینال کاوه ۱۰ سال طول می‌کشد

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام اینکه ترمینال کاوه اکنون به معضل تبدیل شده است، اظهار کرد: این پایانه قبلاً در حاشیه شهر بود؛ اما اکنون در داخل شهر قرار گرفته و ترددهای بسیار زیادی دارد.

وی با تأکید بر اینکه پایانه کاوه معضلات ترافیکی عجیبی را ایجاد کرده، افزود: در چند دوره شورای شهر مطرح و در رابطه آن بحث شده تا مکانی دیگری در نظر بگیرند و این پایانه جابه‌جا شود؛ اما فقط در حد حرف بوده و مدیران شهرداری و استان کاری انجام ندادند، البته که هنوز مکانی هم جانمایی نشده است. امیدواریم این اتفاق به‌زودی رخ دهد، اما می‌طلبد که مسئولان استانداری، شهرداری، شورای شهر و راهداری برای این مسئله عزمشان را جذب کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اجرای این پروژه را زمان‌بر دانست و گفت: حتی اگر اکنون این پروژه را آغاز کنیم، حدود ۱۰ سال می‌کشد. باتوجه‌به اینکه این پایانه مشکلات زیادی را برای خیابان کاوه و ساکنین آن منطقه ایجاد کرده دنبال آن هستیم تا جابه‌جا شود؛ اما هنوز جانمایی صورت نگرفته و اول باید جانمایی مشخص شود و سپس اگر شهرداری برای خرید اراضی ورود پیدا کند؛ اما اکنون چون جانمایی نشده ملکی هم خریداری نخواهد شد.

شورای شهر در صورت تصمیم نهایی بودجه تعیین می‌کند

وی با بیان اینکه در خصوص این جابه‌جایی اول باید زیرساخت‌ها ایجاد و بعد اعتبارات شورا برای خرید اراضی و تملک انجام تأمین شود، گفت: قطعاً هر چقدر اکنون حرف بزنیم کافی نیست و زمان زیادی همراه با تصمیم مسئولان نیاز است و اگر شهرداری و شورای شهر عزمشان را جذب کنند که جانمایی را انجام دهند اعتبارات در بودجه شهرداری تعیین خواهد شد.

فلاح در خصوص نقطه مدنظر برای جابه‌جایی گفت: باتوجه‌به احداث رینگ چهارم، اگر ترمینال کاوه در کنار رینگ چهارم و محدوده فرودگاه تعبیر شود، می‌توان ره‌آورد خوبی را برای شهروندان به‌ویژه گردشگران به ارمغان آورد. زیرا گردشگران می‌توانند از ظرفیت فرودگاه و ترمینال استفاده کنند، این مسئله نیاز اصلی است و در شورا مطرح شده و دنبال می‌شود که در صورت توافق به دنبال دیگر اقدامات خواهیم رفت.

مشکلات ترمینال کاوه پنهان نیست

سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات ترافیکی ترمینال کاوه، اظهار کرد: مشکلاتی که پایانه کاوه در شهر اصفهان ایجاد کرده، پوشیده نیست، این ترمینال یک زمانی بر اساس نیاز مردم در حاشیه شهر ایجاد شد؛ اما اکنون در وسط شهر قرار گرفته و باتوجه‌به آلودگی هوا شهر اصفهان در شرایطی که ورود وسایل نقلیه سنگین به داخل شهر باید ممنوع باشد این ترمینال وسط شهر است.

وی با تأکید بر اینکه  اتوبوس‌های زیادی در این ترمینال رفت‌وآمد دارند و  باربری‌های زیادی در آنجا فعالیت می‌کنند، افزود:  برخی از باربری‌ها در کنار این ترمینال بدون مجوز ایجاد شدند، همچنین اتوبوس‌ها به جهت بارگیری برای مردم و ساکنین آن منطقه مشکل ایجاد می‌کنند.

فعالیت باربری‌های غیرمجاز در کنار ترمینال کاوه

 رئیس پلیس راهور استان اصفهان با اعلام اینکه هر اتوبوسی که وارد خیابان شهری می‌شود به‌تنهایی ترافیک آن خیابان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، گفت:  به همین جهت ورود هرگونه وسیله سنگین و طویل در سطح شهر ممنوع است، اما شما حساب کنید ترمینال کاوه وسط شهر قرار گرفته و این همه اتوبوس از سرتاسر کشور وارد و خارج آن می‌شوند. پلیس راهور در راستای شرح وظایف ذاتی خود نسبت به برخورد با تخلفات به‌صورت شبانه‌روزی اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌ها و باربری‌ها در پایانه‌ها مشکلات زیادی دارند و گاهی توقف طولانی‌مدت اتوبوس‌ها باعث ایجاد مزاحمت خواهد شد، توضیح داد: متأسفانه همکاران ماهم درگیر این مسئله شدند و در برخورد و اعمال قانون انتظار شهروندان به جا است؛ اما در حوزه پلیس نیست، جابه‌جایی این ترمینال باید به‌شرط فوریت تصمیم‌گیری شود و ترمینال کاوه باید به خارج از منطقه شهری برود. مسئولان باید مسئولان باید در شورای ترافیک درباره این مسئله تصمیم‌گیری کنند.

خیابان کاوه شمالی یکی از آلوده‌ترین نقاط شهر اصفهان

پایانه مسافربری کاوه در زمان افتتاح، به‌نوعی بیرون از بافت شهر اصفهان و در فضایی باز قرار داشت، توسعه فضاهای مسکونی و تجاری در شمال شهر اصفهان از زمان افتتاح باعث شده تا اکنون این پایانه در یکی از پرتراکم‌ترین نقاط جمعیتی شهر قرار گیرد.

امروزه پایانه مسافربری کاوه در میان برج‌های سر به فلک کشیده محصور شده و این مسئله مانعی جدی برای جابه‌جایی هوا در این ناحیه است، بررسی داده‌های آلودگی هوا نشان می‌دهد که خیابان کاوه شمالی یکی از آلوده‌ترین نقاط شهر اصفهان بوده که قطعاً یکی از دلایل اصلی آن وجود پایانه کاوه است.

رفع گلوگاه‌های ترافیکی خیابان کاوه وابسته به جابه‌جایی ترمینال کاوه

پایانه کاوه جزو پایانه‌های اصلی شهر اصفهان است که به جهت مسافرت به اقصی‌نقاط کشور استفاده می‌شود. علاوه بر این حجم اصلی، بخشی از اتوبوس‌ها در حاشیه این خیابان اقدام به مسافرگیری می‌کنند که این مسئله در تمام طول روز ادامه دارد و موجب اختلال در روند حمل‌ونقل منطقه شده است.

خیابان کاوه، کریدور اصلی جهت دسترسی حدود ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق شمال اصفهان به‌خصوص شهرک کاوه، ملک شهر و حتی شاهین‌شهر به مرکز شهر است و در نقشه‌ها و مدارک قدیمی عملکرد این خیابان، بزرگراه بوده که به‌تدریج با بارگذاری‌های متعدد تجاری و مسکونی عملکرد آن به خیابان تقلیل یافته است.

با توجه‌ به اینکه یکی از مقاصد راهبردی برنامه عملیاتی اصفهان شهرداری اصفهان، کاهش آلایندگی محیطی، بهینه‌سازی عبور و مرور شهری و در ذیل آن رفع گلوگاه‌های ترافیکی است، قطعاً جابه‌جایی پایانه کاوه به منطقه‌ای مناسب می‌تواند اقدامی مؤثر در راستای کاهش بار ترافیکی منطقه و بهبود شرایط سلامت هوا باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha