• شنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402030603873
  • خبرنگار : 50455

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم:

تحقیقات و آموزش‌های دانشگاهی باید جامعه محور و پاسخگوی نیازمندی‌های جامعه باشد

تحقیقات و آموزش‌های دانشگاهی باید جامعه محور و پاسخگوی نیازمندی‌های جامعه باشد

ایسنا/قم معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم، بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی قم تحقیقات خوبی سالانه انجام می‌شود، تحقیقاتی که می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیازهای مردم باشد، اما بسیاری از مردم و حتی سیاست‌گذاران و مسئولین استانی از این تحقیقات مطلع نیستند به همین دلیل حوزه ترجمان دانش در دانشگاه در راستای ارائه اطلاعات لازم به مخاطبین فعال شده است.

دکتر رحیم عالی امروز ۶ خردادماه در اولین نشست خبری ارائه نتایج طرح‌های تحقیقاتی سال ۱۴۰۱، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ساختار دانشگاه‌ها از ابتدای شکل‌گیری تا امروز تغییر کرده است، عنوان کرد: یک زمانی مبنای دانشگاه‌ها مبنای آموزشی بود و عملا به کارکردهای دیگر توجهی نمی‌کردند اما به تدریج متوجه شدند علاوه بر آموزش، دانشگاه بایستی کارکردهای دیگری داشته باشد و به این معنا در جامعه انسانی نیازمندی‌های وجود دارد که دانشگاه می‌تواند در آن تاثیرگذار باشد و در همین راستا تحقیقات و پژوهش نیز جزء کارکردهای دانشگاه قرار گرفت.

عالی ادامه داد: کارکرد دانشگاه البته معطوف به دو مقوله آموزش و تحقیقات نشد؛ بلکه اساسا دانشگاهی که آموزش می‌دهد و نیازمندی‌های جامعه را احصا و به انجام تحقیقات می‌پردازد می‌تواند در حوزه پاسخ به نیازمندی‌ها در حوزه فناوری موثر باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها علاوه بر اینکه به آموزش می‌پردازند و تحقیقات را انجام می‌دهند در بحث فناوری و پاسخ به نیازهای جامعه نیز مسئولیت دارند، بنابراین نگاه ما به دانشگاه صرفا نگاه آموزشی و تحقیقی نیست؛ به بیان دیگر دانشگاه امروزه باید دانشگاه پاسخگو و جامعه محور باشد.

عالی با بیان اینکه ترجمان دانش با ظهور دانشگاه‌های نسل سوم به بعد خود را بیشتر نشان می‌دهد، افزود: ترجمان دانش به این معنا است که افرادی که نظام مسائلی را بررسی و مشکلات را احصا می‌کنند این را به صورت درست و قابل استفاده در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم، اظهار کرد: امروزه تولید اطلاعات و استفاده مدیریتی و کاربردی از اطلاعات دوطرفه است و ترجمان دانش حلقه واسط در این رابطه است؛ ترجمان دانش به این معنا است که انجام فعالیت تحقیقاتی در نهایت منجر به چاپ یک مقاله که عملا مورد استفاده نیست، نشود بلکه نتیجه تحقیقات باید خلاصه و در اختیار افراد قرار گیرد.

عالی با اشاره به اینکه ترجمان دانش به دنبال اثرگذاری بهتر و موثرتر نتایج تحقیقات است، تصریح کرد: تحقیقات و آموزش‌های دانشگاهی باید جامعه محور شود و پاسخگو نیازمندی‌های جامعه باشد؛ خوشبختانه وزارت بهداشت برنامه بسیار جدی در این حوزه دارد و رویکرد کلیدی و کلان وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات اثرگذاری طرح‌ها و فعالیت‌ها است.

وی تاکید کرد: زمانی که مفهوم ترجمان دانش را به درستی پیاده کنیم علاوه بر عموم مردم، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و تصمیم گیران می‌توانند در حوزه کاری خود با دسترسی به داده‌های درست تصمیمات بهتری بگیرند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم، بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی قم تحقیقات خوبی سالانه انجام می‌شود، تحقیقاتی که می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیازهای مردم باشد، اما بسیاری از مردم و حتی سیاست‌گذاران و مسئولین استانی از این تحقیقات مطلع نیستند، به همین دلیل حوزه ترجمان دانش در دانشگاه در راستای ارائه اطلاعات لازم به مخاطبین فعال شده است.

وی در پایان یادآور شد: ترجمان دانش به صورت بر عکس از پایین به بالا هم می‌تواند نتایجی به دنبال داشته باشد؛ به این معنا که مسائل و مشکلاتی که احصا می‌کنیم می‌تواند به یک کار و ایده پژوهی بینجامد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha